مصرف مداوم محصولات مراقبت از مو با موهای شما این کار را می‌کند


مصرف مداوم محصولات مراقبت از مو با موهای شما این کار را می‌کند

استفاده از محصولات مراقبت از مو بسیار شایع شده است. در آگهی‌های تجارتی، زنان و مردان را ترغیب می‌کنند برای داشتن موهای سالم‌تر و براق‌تر به سراغ این محصولات بروند. اما آیا این محصولات ضرر هم دارند؟

به گزارش بهداشت نیوز پژوهش‌هایی که اخیرا انجام شده، نشان می‌دهد که مصرف برخی محصولات مراقب از مو سلامت را به خطر می‌اندازد.

طبق این پژوهش‌های اخیر دانشگاه پوردو، که گزارش آن در نشریه علم و تکنولوژی منتشر شده است، محصولات مراقبت از مو که روزانه استفاده می‌کنیم حاوی چند ماده شیمیایی‌اند که به‌راحتی تبخیر می‌شوند و در هوا می‌مانند.

به گفته کارشناسان، افرادی که در خانه موها را آرایش و پیرایش معمولی می‌کنند ممکن است حدود یک تا ۱۷ میلی‌گرم از این مواد شیمیایی را استنشاق کنند، که خطر بسیاری برای سلامت خواهد داشت.

همچنین، محققان می‌گویند افرادی که این محصولات آریشی مو را همراه با اتوی داغ صاف‌کننده یا فرکننده مو استفاده می‌کنند انتشار این مواد شیمیایی در هوا را بیشتر می‌کنند.

چه اتفاقی می‌افتد؟

از آنجا که پیش‌تر پژوهش‌هایی در مورد سیلوکسان‌های موجود در محصولات بهداشت شخصی مانند شامپو و ژل شست‌وشوی بدن انجام شده بود، محققان می‌خواستند این مواد شیمیایی را در محصولات مراقبت از مو مانند ژل، کرم، اسپری، و واکس مو بررسی کنند.

ویتامین‌ها در ریزش مو چه نقشی ایفا می‌کنند؟

محققان داوطلبان ۱۸ تا ۶۵ ساله‌ای را که مرتب از محصولات مراقبت از مو استفاده می‌کردند گرد هم آوردند و از آن‌ها خواستند که مراقبت‌های معمولی روزانه‌شان را در آزمایشگاه دانشگاه انجام دهند.

نصرت یونگ، استادیار دانشگاه می‌گوید: «این محیطی محافظت‌شده با جو بسیار کنترل‌شده است که در آن می‌توانیم ترکیبات هوا را در هر کسری از ثانیه مشخص کنیم.»

یونگ و همکارانش پیش از آرایش مو و حین آرایش مو میزان انتشار ترکیبات آلی فرّاری را که شامل سیلوکسان‌ها بود فوری اندازه‌گیری کردند. طبق دریافت آن‌ها، فراوان‌ترین ماده شیمیایی که در هوا می‌ماند دکامتیل سیکلوپنتاسیلوکسان یا دی‌۵ بود.

به گفته یونگ، دستگاه‌های حرارتی مو، مانند اتوهای مو، انتشار این ماده شیمیایی در هوا را تشدید می‌کردند.

وقتی که استفاده‌کنندگان این محصولات آرایشی مو درجه اتوی مو یا حالت‌دهنده مو را به دمای ۲۱۰ درجه سانتی‌گراد رساندند، انتشار مواد شیمیایی از ۵۰ درصد تا۳۱۰ درصد افزایش یافت.

یونگ و همکارانش از این میزان انتشار مواد شیمیایی شگفت‌زده شدند.

یونگ می‌گوید: «اگر برای آرایش و پیرایش مو به آرایشگاه بروم، می‌دانم که در معرض این مواد شیمیایی قرار خواهم گرفت. ولی انتظار نداشتم چنین چیزی در روال روزانه آرایش مو در منزل رخ دهد.»

آیا باید نگران بود؟

علم درباره خطر تاثیر ماده شیمیایی سیلوکسان دی۵ بر انسان اطلاعات کمی دارد و عمده تحقیق روی اثر بالقوه این ماده روی حیوانات بوده است. کارگروه محیط‌زیست مقیاس سمی بودن سیکلوپنتاسیلوکسان را ۳ تا ۱۰ در نظر می‌گیرد که شماره ۱۰ خطرناک‌ترین است.

بنا به توضیح یونگ، طبق تحقیق‌های صورت گرفته، دی‌۵ در رده «بسیار پایدار» قرار می‌گیرد که تجمع زیستی پیدا می‌کند. این ماده به‌راحتی از بین نمی‌رود و وارد چرخه زیست حیوانات و انسان‌ها می‌شود. این ماده پس از استحمام ممکن است همراه با آب وارد محیط‌زیست شود.

این نخستین بار نیست که محصولات مو بررسی می‌شود. پژوهشی در دانشگاه بوستون نشان داد که بین نرم‌کننده‌های شیمیایی مو و افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم ارتباط وجود دارد.

چه کاری می‌شود کرد؟

دی۵ به‌طور کلی بی‌خطر دانسته می‌شد. اما اگر در این‌باره نگرانید، هنگام مصرف محصولات حاوی این ماده، از تهویه مناسب استفاده کنید.

می‌توانید از محصولات مراقبت مو استفاده کنید، ولی کمتر از صاف‌کننده‌های شیمیایی مو استفاده کنید.

تعداد دفعات استفاده از این محصولات، مدت استفاده از آن‌ها، دمای دستگاه‌های حالت‌دهنده مو، و سیستم تهویه بر شدت انتشار این مواد شیمیایی اثر می‌گذارد. با تغییر دادن این مشخصه‌ها می‌توان شدت خطر ناشی از این محصولات را کاهش داد.

منبع: همشهری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک