فشار خون و دیابت قاتل خاموش/ پویش ملی سلامت تا 15 دی ماه ادامه دارد


فشار خون و دیابت قاتل خاموش/ پویش ملی سلامت تا 15 دی ماه ادامه دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری پویش ملی سلامت فشار خون و دیابت را قاتل خاموش دانست و گفت: سنجش میزان فشار خون و قند برای همه مردم امری لازم و ضروری است.

به گزارش رکنا از اصفهان؛ نشست خبری پویش ملی سلامت با حضور شاهین شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و حمید گله‌داری رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان در محل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این نشست خبری اظهار کرد: فرق دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت این است که ما علاوه بر وظیفه آموزشی و مدیریت اساتید و دانشجویان، ماموریت حفظ سلامتی مردم را نیز به عهده داریم که وظیفه بسیار سنگینی است، سلامتی از جنینی که در شکم مادر است تا کهن‌سالان همه به عهده ماست و این وظیفه سنگین کمک همه اقشار جامعه را می‌طلبد.

وی افزود: در نظام سلامت قانونی وجود دارد که اگر همه شرایط اعم از وضعیت مالی و نیروی انسانی مناسب باشد، 25 درصد سلامت مردم در دست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و 75 درصد دیگر در دست سایر ارگان‌ها و خود مردم است، به همین دلیل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سعی در ایجاد ارتباط موثر با سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها برای ارتقا وضعیت سلامت مردم است که بتوانیم از پتانسیل آنها نیز استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: وقتی هوا آلوده باشد این مشکل به صورت مستقیم با سلامتی مردم در ارتباط است پس ما باید با کارخانجات و بخش‌هایی که آلودگی هوا ایجاد می‌کنند، ارتباط داشته باشیم. این موضوع در مورد بحث آلودگی آب، حوادث ترافیکی، ایمنی ساختمان و ایمنی جاده نیز صدق می‌کند. همچنین بخش زیادی از سلامتی به عهده خود مردم است که رسانه‌ها در این بخش می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

فشار خون و دیابت قاتل خاموش/ پویش ملی سلامت تا 15 دی ماه ادامه داردشیرانی تصریح کرد: وقتی مثلا می‌خواهیم با موضوعی مثل سالک در استان مقابله کنیم بخش عمده آن به سایر دستگاه‌ها برمی‌گردد. همین که از تجمع زباله‌ها و نخاله‌ها در مناطق مختلف جلوگیری شود از سالک جلوگیری شده است، زیرا این نخاله‌ها باعث ایجاد لانه موش و حشرات مختلف می‌شود و در مرحله آخر این اتفاق منجر به سالک می‌شود که درمان آن روند به مراتب سخت‌تر و پیچیده‌تری دارد.

بیماری‌های قلبی و عروقی به صدر دلایل مرگ و میر برگشت

وی با بیان اینکه اولویت ما مقابله با بیماری‌های قلبی و عروقی است، اضافه کرد: ما نباید فراموش کنیم که در فاجعه کرونا روزانه بیش از 700 نفر در کشور بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دادند که به کمک مردم این مشکلات حل شد. الان الگوی مرگ و میر در دنیا به قبل از کرونا بازگشته است و بیماری‌های غیر عفونی و غیر واگیردار غالب آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده است که در راس آنها بیماری‌های قلبی و عروقی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: تنگی رگ‌های قلب از جوانی شروع می‌شود و فکر نکنید که این مشکلات از 60 سالگی آغاز می‌شود، بلکه در آن سن علائم مشکل قلبی بیشتر بروز پیدا می‌کند و حتی علائم آن در سنین کمتر نیز شایع شده است. مگر در گذشته چیزی به نام پیتزا و فست فود وجود داشت که به این شرایط دچار شویم؟ مگر در گذشته آلودگی هوا به این میزان وجود داشت؟ اینجاست که باید برای نسل جدید پیشگیری کرد.

فشار خون و دیابت قاتل خاموش/ پویش ملی سلامت تا 15 دی ماه ادامه داردوی فشار خون و مشکل قند را قاتل خاموش دانست و خاطر نشان کرد: فشار خون هیج علائمی ندارد و شاید فردی سال‌ها با این مشکل روبه‌رو باشد اما از آن خبر نداشته باشد. وقتی علائم فشار خون بالا بروز پیدا می‌کند برای اقدام کمی دیر است، وقتی فرد بینایی خود را از دست می‌دهد، کلیه فرد از کار می‌افتد، فرد سکته مغزی می‌کند، چنین افرادی یا به یک دفعه جان خود را از دست می‌دهند یا در بقیه عمر با زجر زندگی می‌کنند، زیرا هنوز تکنولوژی موفق با ساخت سلول مغزی و قلبی نشده است. همچنین مشکل قند نیز تا زمان زیادی خود را نشان نمی‌دهد.

شیرانی با اشاره به پویش ملی سلامت گفت: این پویش به این دلیل ایجاد شده است که در وهله اول اهمیت موضوع را به جامعه بیان کنیم و تعدادی از افراد که مشکل فشار خون یا قند دارند و تا الان نمی‌دانستند در جریان قرار بگیرند و دنبال درمان بروند. این جریان ادامه‌دار است و متوقف نخواهد شد. به خصوص فشار خون و قند که با یک دستگاه ساده قابل سنجش است و لازم است همه مردم آن را مورد سنجش قرار دهند.

43 درصد مردم در جریان پویش ملی سلامت نیستند

همچنین گله‌داری رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان در این نشست اظهار کرد: طبق شیوه‌نامه وزارت بهداشت دستور داده شد در شهرها و روستاهای کمتر از 20 هزار نفر جمعیت که یک میلیون و 300 هزار نفر از جمعیت استان را تشکیل می‌دهد، 100 درصد افراد گروه‌های هدف که حدود 900 هزار نفر هستنند مورد غربال‌گری قرار بگیرند. همچنین در سه شهر خوانسار، شهرضا و گلپایگان که طرح تحول سلامت در آن اجرا شد، باید 100 درصد گروه هدف مورد غربال‌گری قرار بگیرند. در بقیه شهرها نیز باید حداقل 70 درصد جمعیت مورد غربال‌گری قرار بگیرند که تعداد کل آن حدود 4 میلیون نفر است.

وی افزود: روش اجرای طرح فراخوان مردم به مراکز بهداشت و سنجش فشار خون افراد بالای 18 سال و سنجش قند خون افراد بالای 40 سال است. همچنین قند خون افراد بین 18 تا 40 سال که بین بستگان درجه یک خود بیماران دیابتی دارند یا افراد چاق و با افزایش وزن محسوب می‌شوند یا سابقه دیابت بارداری داشتند، همچنین افرادی که سابقه قند خون بالای 140 داشتند، نیز مورد بررسی قرار گرفت.

فشار خون و دیابت قاتل خاموش/ پویش ملی سلامت تا 15 دی ماه ادامه داردرئیس مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: طبق بررسی نمونه هزار و 63 نفری از افراد بالای 18 سال تا 87 سال که در پایان آذرماه انجام شد، 43 درصد از وجود طرح پویش ملی سلامت اظهار بی‌اطلاعی کردند. همچنین 21 درصد افراد گفتند که فرصت کافی برای مراجعه نداشتند، و 11 درصد نیز گفتند که قبلا آزمایش دادند و تحت نظر بخش خصوصی هستند.

گله‌داری با اشاره به همکاری دانشگاه علوم پزشکی با آموزش و پرورش برای همگانی کردن پویش ملی سلامت تصریح کرد: طی این طرح دانش آموزان با بردن یک فرم در منازل خود از پدر و مادر خود می‌خواستند که با حضور در پویش ملی سلامت تست فشار خون و قند بدهد تا از مشکلات احتمالی پیشگیری شود. همچنین با همکاری استانداری ارگان‌های مختلف کارمندان را غربال‌گری کنند، که مشابه اتفاق رخ داده در دوره کرونا بود.

گفتنی‌ست پویش ملی سلامت از 20 آبان 1402 با دستور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با هدف آشنایی عمومی مردم با مشکل دیابت و فشار خون و پیدا کردن بیماران دیابتی یا فشار خون بالا و گروه هدف کلیه افراد بالای 18 سال و مادران باردار در تمامی سنین در سطح استان آغاز شد و تا 15 دی‌ماه سال جاری ادامه خواهد یافت.

اصفهان/بهمن راعی



فشار خون و دیابت قاتل خاموش/ پویش ملی سلامت تا 15 دی ماه ادامه دارد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید