این طلاها فقط مشمول مالیات می شود


این طلاها فقط مشمول مالیات می شود

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور بار دیگر شایعات روزهای اخیر مبنی بر افزایش ۲۵ درصدی مالیات طلا فروشان را بی اساس و کذب خواند و گفت: سازمان امور مالیاتی مکلف است تنها از اجرت و سود طلا، مالیات اخذ کند و اصل طلا معاف است.

طی روزهای اخیر شایعاتی در فضای مجازی و خصوصاً صنف طلا و سکه پیچید که قرار است از ابتدای دی ماه از خریداران طلا 25 درصد مالیات اخذ شود؛ این شایعه البته فوراً از سوی سازمان مالیاتی تکذیب شد.

سازمان مالیاتی: ثبت کد ملی خریدار هنگام خرید طلا الزامی نیست

آنچه موجب نشر شایعات و نگرانی ها در این خصوص شد به بخشنامه هفته قبل سازمان مالیاتی برمی‌گردد؛ سه‌شنبه هفته گذشته سازمان امور مالیاتی اطلاعیه‌ای را صادر کرد که طبق آن چهار گروه از اصناف از ابتدای دی ماه 1402 ملزم به صدور صورت حساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان هستند.

همین موضوع باعث نشر شایعه دریافت مالیات 25 درصدی از خریداران طلا شد که سخنگوی سازمان امور مالیاتی آن را تکذیب و تأکید کرد: قرار نیست هیچ مالیات جدیدی از فروشندگان و خریداران طلا اخذ شود و اطلاعیه سازمان امور مالیاتی صرفا مربوط به تکمیل فرآیند جمع‌آوری اطلاعات از اصناف و مشاغل چهارگانه است.

افزایش نگرانی ها در صنف طلا و جواهر موجب شد تا روز گذشته جلسه ای به منظور شفاف سازی بیشتر موضوع میان سازمان مالیاتی و فعلان این صنف برگزار شود.

برهمین اساس نیز سید محمد هادی سبحانیان در نشست هم اندیشی با صنف طلا و جواهر تهران با بیان اینکه به موجب قانون اساسی افزایش هیچ نرخ و پایه مالیاتی از طرف سازمان امور مالیاتی انجام نمی شود و نظام مالیاتی مجری مصوبات قانونی است، اظهار داشت: شایعاتی که در فضای مجازی برای تهییج افکار عمومی مبنی بر افزایش مالیات صنف طلا و جواهر شده است کاملا بی اساس بوده و از طرف سازمان تکذیب شد.

وی تصریح کرد: طبق مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400، ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور، معاف از مالیات و عوارض ارزش افزوده بوده و صرفاً اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالاهای مذکور مشمول مالیات است.

سبحانیان افزود: سازمان امور مالیاتی مکلف است تنها از اجرت و سود طلا، مالیات اخذ کند و اصل طلا معاف است و برای اجرای دقیق این قانون نیاز به شفافیت و اطلاعات دقیق داریم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را یکی از قوانین مترقی کشور برای اجرای شفافیت و اجرای دقیق تر مطالبه صنف طلا مبنی بر معاف بودن اصل طلا از مالیات و جلوگیری از بی عدالتی ها در مالیات ستانی دانست.

وی ادامه داد: در الگوی پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بر خلاف الگوی سنتی نظام مالیاتی، اصل بر صحت ادعای مودی است و هر چه مودیان مالیاتی اعلام می کنند از طرف سازمان امور مالیاتی پذیرفته می شود، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

«نادر بذر افشان» رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تقدیر از مسیر تعامل سازمان امور مالیاتی در دوره جدید، برگزاری میزهای خدمت را یکی از ابتکارات نظام مالیاتی برای ارتباط نزدیکتر با اصناف و تعامل دو طرفه دانست.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تأکید بر همراهی صنف طلا و جواهر بر اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان برای اجرای شفافیت در اقتصاد کشور، گفت: برای جلوگیری از شایعات و ایجاد نگرانی، نیازمند اطلاع رسانی و آموزش اصناف و اتحادیه ها در خصوص اجرای قانون هستیم.

در ادامه این نشست تعاملی، اعضای صنف طلا و جواهر تهران، با تأکید بر اینکه قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان یک قانون مترقی و پیشرفته و در راستای شفافیت و عدالت مالیاتی است، به بیان دیدگاه و نظرات خود در خصوص آموزش و اطلاع رسانی بهتر و نحوه اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی پرداختند.

این طلاها فقط مشمول مالیات می شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مالیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه