(تصاویر) اینجا زنان هنگام زایمان می‌میرند


(تصاویر) اینجا زنان هنگام زایمان می‌میرند

به گفته یک مقام سازمان ملل افغانستان در میان بدترین کشور‌های جهان از نظر مرگ و میر در هنگام زایمان است.

فرارو- افغانستان یکی از بدترین کشور‌های جهان از نظر مرگ و میر در هنگام زایمان است و هر دو ساعت یک زن جان خود را از دست می‌دهد.

به گزارش فرارو، تخمین زده می‌شود که ۴۰ درصد از زنان افغان در خانه زایمان می‌کنند، اما این رقم در مناطق دورافتاده به ۸۰ درصد افزایش می‌یابد، جایی که آن‌ها این روند را اغلب با کمک مادرشوهرش یا رئیس قبیله، اما گاهی به تنهایی انجام می‌دهند.

زبیده از حومه روستایی در خوست در شرق افغانستان سفر کرد تا در یک زایشگاه زایمان کند، زیرا از سرنوشتی که در میان زنان باردار افغان بسیار رایج است – چه مرگ او یا فرزندش – می‌ترسید.

او مات و مبهوت در میان شلوغی ناآشنا بیمارستانی که توسط سازمان خیریه پزشکی بین المللی پزشکان بدون مرز اداره می‌شود دراز کشیده بود. نوزادِ ضعیف او در همان نزدیکی در گهواره‌ای آهنی خوابیده بود. چشمان کودک سرمه کشیده شده بود تا شر و بدی‌ها را دفع کند.

زبیده که سن خود را نمی‌داند، می‌گوید: اگر در خانه زایمان می‌کردم، ممکن بود برای نوزاد و من عوارضی ایجاد شود.

همه زنانی که به بیمارستان می‌رسند چندان خوش شانس نیستند.

ترزا توییسابینگره، رئیس مامایی بیمارستان پزشکان بدون مرز در خوست گفت: گاهی اوقات ما بیمارانی را دریافت می‌کنیم که برای نجات جان خود خیلی دیر می‌آیند.

این مرکز سالانه ۲۰۰۰۰ نوزاد را به دنیا می‌آورد که تقریباً نیمی از نوزادان متولد شده در این استان است و فقط حاملگی‌های پرخطر و پیچیده را شامل می‌شود که بسیاری از آن‌ها شامل مادرانی است که هیچ معاینه‌ای انجام نداده اند.

ترزا گفت: این یک چالش بزرگ برای ما برای نجات زندگی است.

او و حدود ۱۰۰ قابله در این کلینیک در خط مقدم نبرد برای کاهش میزان مرگ و میر مادران در افغانستان هستند، جایی که هر تولدی خطرات بزرگی را به همراه دارد.

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در این ماه گفت که افغانستان در میان بدترین کشور‌های جهان از نظر مرگ و میر در هنگام زایمان است، به طوری که هر دو ساعت یک زن جان خود را از دست می‌دهد.

وزارت صحت عامه افغانستان به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، از سال ۲۰۱۷، ۶۳۸ زن در افغانستان به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ تولد جان خود را از دست داده اند، در حالی که این رقم در ایالات متحده آمریکا ۱۹ است.

مدیر کمیته غیرانتفاعی افغانستان نروژی (NAC) گفت که آن‌ها شاهد مرگ ۵۰۰۰ مادر در هر ۱۰۰۰۰۰ تولد در مناطق دورافتاده کشور بوده اند.

با روی کار آمدن طالبان بسیاری از متخصصان زنان افغانستان را ترک کرده اند.

فیلیپ ریبیرو، مدیر کل سازمان پزشکان بدون مرز در افغانستان گفته که دسترسی به مراقبت‌های دوران بارداری و پس از زایمان برای یک زن [همیشه] بسیار پیچیده بوده و امروز حتی پیچیده‌تر شده است

او گفت: مردان زنان را روی شانه‌های خود حمل می‌کنند و زنان در تلاش برای رسیدن به بیمارستان بر فراز کوه می‌میرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چندرسانه ای

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی