صربستان و بلگراد دوباره هرج و مرج شد


صربستان و بلگراد دوباره هرج و مرج شد

هزاران نفر از حامیان اپوزیسیون صربستان شنبه بار دیگر در بلگراد تظاهرات کرده و خواستار لغو نتایج انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور شدند.

این سیزدهمین تظاهرات متوالی معترضان پس از انتخابات پارلمانی ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر ماه) است که به پیروزی حاکم «ترقیخواه صربستان» وابسته به الکساندر ووچیچ رئیس جمهوری این کشور منجر شد.

ائتلاف «صربستان علیه خشونت» و سایر گروه‌های صربستان مدعی هستند که تخلفات انتخاباتی زیادی رخ داده است، از جمله آنکه صرب‌های بوسنی اجازه داشته‌اند به طور غیرقانونی در انتخابات صربستان شرکت کنند.

اعتراضات شنبه بخشی از برنامه اپوزیسیون برای مسدود کردن ۲۴ ساعته خیابان‌های مرکز بلگراد است که جنبش دانشجویی «مبارزه» آن را سازماندهی کرده و خواستار لغو نتیجه انتخابات و برگزاری رای‌گیری جدید شده است.

آنها همچنین خواستار تشکیل یک کمیته مستقل تحقیقاتی برای بررسی تخلفات انتخاباتی و برگزاری انتخابات جدید در ۶ ماه آینده شدند.

یکی از رویدادهای چشمگیر این تظاهرات سخنرانی «مارینیکا تپیچ» رهبر اپوزیسون صربستان بود. وی که روزهای اخیر در اعتصاب غذا به سر می‌برد، پس از سخنرانی در جمع معترضان به بیمارستان رفت و گفت که به اعتصاب غذای خود پایان می‌دهد.

معترضان به دنبال سخنرانی تپیچ به سمت دادگاه قانون اساسی صربستان راهپیمایی کردند.

حزب حاکم «ترقیخواه صربستان» طرفدار رئیس جمهوری در انتخابات پارلمانی ۱۷ دسامبر ۴۶.۷۲ درصد آرا را کسب کرد. ائتلاف چپ میانه صربستان علیه خشونت با کسب ۲۳.۵۶ درصد آرا و حزب سوسیالیست صربستان با کسب ۶.۵۶ درصد آرا در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...