درمان خانگی سوختگی: ترفند‌های کاربردی برای درمان خانگی سوختگی


درمان خانگی سوختگی: ترفند‌های کاربردی برای درمان خانگی سوختگی

درمان خانگی سوختگی می‌تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از سوختگی کمک کند. به عنوان مثال، شما می‌توانید از...

درمان خانگی سوختگی: ترفند‌های کاربردی برای درمان خانگی سوختگی

درمان خانگی سوختگی می‌تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از سوختگی کمک کند. به عنوان مثال، شما می‌توانید از روغن‌های ضروری، آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی کمک بگیرید تا سوختگی خود را التیام بخشید. به خواندن ادامه دهید تا با بهترین درمان خانگی سوختگی آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

  • درمان خانگی سوختگی چیست؟
  • درمان خانگی سوختگی درجه ۱ (یک)
  • درمان خانگی سوختگی درجه ۲ (دو)
  • درمان خانگی سوختگی درجه ۳ (سه)
  • بهترین درمان خانگی سوختگی
  • درمان خانگی خارش بعد از سوختگی
  • درمان جای سوختگی به روش خانگی

درمان خانگی سوختگی چیست؟

سوختگی می‌تواند شامل قرمزی پوست، تورم، درد و تاول باشد.

اول از همه باید بدانید که سوختگی می‌تواند شامل قرمزی پوست، تورم، درد و تاول باشد. یک سوختگی واقعاً بد ممکن است یکی دو روز طول بکشد تا علائم آن به طور کامل ظاهر شود. با این حال، چگونه می‌توان تشخیص داد که آیا سوختگی شما به اندازه‌ای جزئی است که بتوان آن را در خانه درمان کرد یا نه؟ در این صورت، شدت علائم‌تان می‌تواند به شما در تشخیص درجه سوختگی کمک کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با درجات سوختگی پوست در زنان؛ سوختگی پوست درجه یک تا چهار

درمان خانگی سوختگی درجه ۱ (یک)

سوختگی درجه یک جزئی‌ترین نوع سوختگی است که فقط لایه بیرونی پوست به نام اپیدرم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و علائم آن ممکن است شامل قرمزی و درد باشد. به طور معمول، درمان خانگی سوختگی درجه ۱ (یک) با محصولات موضعی مانند پمادهای آنتی بیوتیک و کرم‌های آلوئه ورا انجام می‌شود. هم‌چنین، داروهای مسکن بدون نسخه، مانند استامینوفن نیز اغلب می‌توانند کمک کننده باشند.

بیشتر بخوانید: انواع اسکار (جای زخم) و روشهای درمان

درمان خانگی سوختگی درجه ۲ (دو)

بسته به شدت سوختگی می‌توانید از پمادهای آنتی بیوتیک یا مسکن‌ها کمک بگیرید.

سوختگی درجه دو که به عنوان سوختگی با ضخامت جزئی نیز شناخته می‌شود، هم اپیدرم و هم لایه دوم پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این سوختگی می‌تواند منجر به تورم و قرمزی، سفیدی یا لکه دار شدن پوست شود. به علاوه، امکان ایجاد تاول و درد شدید نیز وجود دارد. این سوختگی اگر عمیق باشد، می‌تواند منجر به زخم شدن پوست و به طور بالقوه، ایجاد کلوئید نیز شود.
بسته به شدت سوختگی درجه دو، برای درمان در خانه می‌توانید از پمادهای آنتی بیوتیک، مسکن‌ها یا آنتی بیوتیک‌های سیستمیک کمک بگیرید. به علاوه، توصیه می‌کنیم که زخم خود را به طور منظم تمیز کرده و پانسمان آن را نیز عوض کنید. سوختگی درجه دویی که بیش از ۱۰ درصد از سطح پوست را نمی‌پوشاند، اغلب می‌تواند در یک محیط سرپایی درمان شود. پس درمان خانگی سوختگی درجه ۲ (دو) نیز خیلی دور از ذهن نیست.

درمان خانگی سوختگی: ترفند‌های کاربردی برای درمان خانگی سوختگی

بیشتر بخوانید: پرخاصیت ترین خوراکی برای سفیدی و درخشندگی پوست

درمان خانگی سوختگی درجه ۳ (سه)

این سوختگی شدید تا لایه چربی زیر پوست را شامل می‌شود.

این سوختگی شدید تا لایه چربی زیر پوست را شامل می‌شود و نواحی سوخته آن ممکن است سیاه، قهوه‌ای یا سفید رنگ باشند و خود پوست نیز می‌تواند چرمی به نظر برسد. به علاوه، سوختگی درجه سه می‌تواند اعصاب را از بین ببرد و در نتیجه باعث بی حسی شود.
اگر سوختگی درجه سوم ناحیه وسیعی از بدن شما را بپوشاند، ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک‌های داخل وریدی داشته باشید تا از عفونت جلوگیری کنید. هم‌چنین، ممکن است لازم باشد که مایعات داخل وریدی نیز به شما تزریق شود تا مایعاتی که بدن شما از طریق سوختگی از دست داده است نیز به این طریق جبران شوند. لازم است بدانید که گاهی اوقات سوختگی‌های درجه سه نیاز به پیوند پوست یا استفاده از پوست مصنوعی نیز دارند که مسلماً باید توسط متخصص و جراح انجام شود و از حیطه درمان خانگی سوختگی درجه ۳ (سه) خارج است.

درمان خانگی سوختگی: ترفند‌های کاربردی برای درمان خانگی سوختگی

بیشتر بخوانید: چگونگی مراقبت و درمان زخم مزمن

بهترین درمان خانگی سوختگی

اولین درمان برای سوختگی جزئی، خنک کردن محل سوختگی با فرو بردن فوری آن در آب خنک شیر (نه یخ) یا استفاده از کمپرس سرد و مرطوب است. البته این کار را باید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یا تا زمانی که درد کاهش یابد انجام دهید. سپس می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

درمان خانگی سوختگی دست با آلوئه ورا

آلوئه ورا از دیرباز تاکنون، برای تسریع در بهبود سوختگی‌های درجه یک و دو استفاده شده است. در واقع، یک مطالعه نشان داد افرادی که از آلوئه ورا برای سوختگی استفاده می‌کنند، سریع‌تر از کسانی که از یک درمان سنتی دیگر کمک می‌گیرند، بهبود می‌یابند.
پس برای تسکین درد و جلوگیری از تاول و جای زخم، ژل آلوئه ورا را مستقیماً یکی دو بار در روز روی محل سوختگی خود بمالید و این‌ کار را تا زمان بهبودی کامل ادامه دهید. لازم به ذکر است که آلوئه ورا می‌تواند برای درمان خانگی سوختگی دست کودک نیز گزینه خوبی باشد.

درمان خانگی سوختگی: ترفند‌های کاربردی برای درمان خانگی سوختگی

بیشتر بخوانید: خواص آلوئه ‌ورا برای پوست، ۹ فایده بی‌نظیر

عسل برای درمان خانگی سوختگی با آب جوش

استفاده از عسل روی پوست سوخته ممکن است به بهبود و کاهش التهاب آن کمک کند.

چندین مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از عسل روی پوست سوخته ممکن است به بهبود و کاهش التهاب آن کمک کند. در واقع، مروری بر مطالعات آزمایشگاهی و بالینی نشان داده است که عسل در درمان سوختگی‌های سطحی و ضخامت جزئی مؤثر است، اما در سوختگی‌های درجه سه سرعت التیام را کند می‌کند. البته بیشتر این مطالعات با کمک عسل خام و فرآوری نشده انجام شده است.
عسل درد را کاهش می‌دهد و می‌تواند خطر عفونت و التهاب و در نتیجه زمان بهبودی را نیز کم کند. شاید دلیلش این باشد که عسل اسیدی است. بنابراین می‌تواند pH سوختگی را کاهش دهد و جلوی رشد باکتری‌ها را بگیرد. قند موجود در عسل نیز می‌تواند باکتری‌ها را خشک کند.

کالاندولا برای درمان خانگی سوختگی با بخار آب

کالاندولا یا گل همیشه بهار دارای خواص ضد التهابی است و به نوعی می‌تواند یک درمان خانگی سوختگی برای سوختگی‌های درجه یک و دو محسوب شود. کالاندولا اغلب در پمادها، مرهم‌ها و صابون‌ها به عنوان یک درمان تسکین دهنده پوست قابل استفاده است. طبق مطالعات، این گیاه خواص درمانی مفیدی دارد و با افزایش تشکیل بافت و عروق خونی، در تسریع بهبود سوختگی‌های درجه دو مؤثر است. با این حال، هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم یک قضاوت قاطعانه در این مورد انجام دهیم.

درمان خانگی سوختگی: ترفند‌های کاربردی برای درمان خانگی سوختگی

بیشتر بخوانید: استفاده از کرم ترمیم‌ کننده، ساده‌ترین راه برای بهبود جای زخم

درمان خانگی خارش بعد از سوختگی

عوامل خنک کننده مانند منتول یا کافور می‌توانند به پوشاندن احساس خارش کمک کنند، اما این گزینه‌ها فقط تسکین موقت ارائه می‌دهند و برای درمان طولانی‌مدت مناسب نیستند. مطالعات نشان داده‌اند که بلغور جوی دوسر کلوئیدی می‌تواند خارش را کاهش دهد که در بعضی از مرطوب کننده‌ها یا محصولات حمام نیز استفاده می‌شود.

درمان جای سوختگی به روش خانگی

نکته دیگری که در درمان سوختگی باید در نظر بگیرید، رژیم غذایی شما است. در واقع، درمان تاول سوختگی به روش خانگی می‌تواند داشتن یک رژیم غذایی مخصوص را نیز شامل شود که عبارت است از:

  • آب: مقدار زیادی آب یا نوشیدنی‌های الکترولیتی مانند آب نارگیل بنوشید تا به جبران مایعات از دست رفته بدن‌تان کمک کنید.
  • مرکبات: شامل میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C است که باعث تولید کلاژن و بهبود پوست می‌شود.
  • ماهی صید شده وحشی: برای کاهش التهاب و کمک به ترمیم بافت، از منابع چربی امگا سخ استفاده کنید.
  • روی: روی نقش مهمی در تنظیم هر مرحله از روند بهبود زخم دارد که برای افزایش مصرف غذاهای غنی از آن می‌توانید گوشت گاو، دانه کدو تنبل و اسفناج را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • پروتئین پاک و بدون چربی: پروتئین برای بازسازی بافت ضروری است. پس حداقل چهار تا پنج اونس از غذاهای پر پروتئین را در هر وعده غذایی خود مورد هدف قرار دهید.

درمان خانگی سوختگی: ترفند‌های کاربردی برای درمان خانگی سوختگی

بیشتر بخوانید: 9 باور اشتباه درباره مراقبت های پوستی که فقط جیبتان را خالی می کند

کلام آخر

درمان خانگی سوختگی به درجه آن بستگی دارد. در واقع، درمان‌های خانگی بیشتر برای سوختگی‌های ملایم درجه یک و دو استفاده می‌شوند، اما اگر سوختگی درجه سه و عمیق باشد، درمان‌های خانگی کافی نیستند. این درمان‌ها می‌توانند شامل استفاده از آلوئه ورا، عسل و گل همیشه بهار باشند. به علاوه یک سری مراقبت‌های کلی مانند تمیز نگه داشتن محل سوختگی که همیشه باید جدی گرفته شوند و بدن شما را در مقابل عفونت مصون نگه دارند.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصین پوست، مو و زیبایی، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جدول لیگ برتر پس از بازی های امروز