چه عواملی منجر به تغییر قیمت بیت کوین در طول زمان می‌شود؟


چه عواملی منجر به تغییر قیمت بیت کوین در طول زمان می‌شود؟

رمزارز برتر بازار کریپتو از سال 2009 تا امروز با نوسان‌های صعودی و نزولی که تجربه کرده، توجه افراد بسیاری را به سوی خود جلب نموده است.

سقف قیمت بیت‌کوین برابر با 68,789 دلار است اما شاید برایتان جالب باشد که اولین جهش قیمتی این رمزارز در سال 2010 در محدوده ۰.۰۰۳ دلار اتفاق افتاد! اما چه چیزی باعث به وجود آمدن بیت‌کوین و تغییر قیمت بیت کوین در طول زمان شده است؟

بحران مالی 2008 آمریکا اصلی‌ترین دلایل شکل‌گیری بیت‌کوین به عنوان یک پول غیرمتمرکز بود. این بحران از آن جایی ناشی شد که بانک مرکزی آمریکا در سیاست‌های خود رویکردی انبساطی پیش گرفت و با هدف رونق بازار مسکن، نرخ بهره را کاهش داد.

شهروندان آمریکا نیز با دریافت وام‌های رهنی به خرید خانه روی آوردند و افزایش تقاضا در بازار مسکن منجر به شکل‌گیری حباب قیمتی در این بازار شد. اما این رونق کاذب ادامه‌دار نبود و با شروع فروپاشی حباب قیمتی خانه‌ها، بانک‌ها و موسسات مالی به مرز ورشکستگی رسیدند و بحران مالی سرتاسر ایالات متحده را فرا گرفت و به کشورهای اروپا و آسیا نیز اصابت کرد.

اقتصاددانان سیاست‌های پولی نادرست بانک مرکزی آمریکا را منشا شکل‌گیری این بحران می‌دانند. به این ترتیب افراد اعتماد خود را به سیستم پولی متمرکز که توسط بانک مرکزی کنترل می‌شد، از دست دادند. در اواخر سال 2008 بود که ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناخته بیت‌کوین، یک سیستم پولی غیر متمرکز به جهان معرفی کرد که بر مبنای بلاک‌چین پی‌ریزی شده بود.

قیمت بیت کوین در طول زمان چگونه تعیین می‌شود؟

چه عواملی منجر به تغییر قیمت بیت کوین در طول زمان می‌شود؟

قیمت‌گذاری بیت‌کوین نیز همچون سایر دارایی‌ها بر اساس قانون عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. هر چه تقاضا برای خرید یک دارایی بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد. برعکس زمانی که عرضه یک دارایی افزایش می‌یابد، قیمت آن با کاهش مواجه می‌شود.

تغییرات قیمت بیت کوین در طول زمان نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. حال می‌بایست بدانیم که چه مواردی بر مقدار تقاضای بیت‌کوین تاثیر می‌گذارند؟ هاوینگ بیت کوین، اخبار و اتفاقات روز بازار و احساسات سرمایه‌گذاران در بازار سه مورد از اصلی‌ترین مواردی هستند که در تاریخچه قیمتی بیت کوین نقش غیر قابل انکاری داشته‌اند.

  • تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت BTC

در پاسخ به این سوال که هاوینگ چیست می‌بایست به مفهوم «نصف شدن پاداش ماینرها در فرایند استخراج» بپردازیم. ماینرها با حل مسائل ریاضی و گرافیکی پیچیده اقدام به ایجاد بلاک‌های جدید می‌کنند و در ازای آن پاداشی در قالب بیت کوین به آن‌ها داده می‌شود.

بر اساس قوانینی که ساتوشی ناکاموتو مشخص کرده، میزان پاداش ماینرها هر چهار سال یک بار نصف می‌شود و این امر منجر به کاهش تعداد بیت‌کوین‌های در گردش و کاهش عرضه‌ی BTC می‌گردد. با کاهش عرضه یک دارایی نیز قیمت آن افزایش خواهد یافت. اولین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۱۲ رخ داد و تاکنون ۳ مرتبه در بازار بیت کوین شاهد رویداد هاوینگ بوده‌ایم. هاوینگ بعدی بیت کوین نیز در سال ۲۰۲۴ انجام می‌شود.

  • تاثیر اخبار و اتفاقات روز بازار بر قیمت BTC

تاریخچه قیمت بیتکوین پر از سقوط و جهش‌های قیمتی است که به دلیل انتشار اخبار اتفاق افتاده است. اخبار و حواشی بازار به تناسب درجه اهمیتی که دارند، بر مقدار عرضه و تقاضای بیت کوین و به دنبال آن بر قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارند.

انتشار اخبار مربوط به تغییرات نرخ بهره از سوی فدرال رزرو یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین در طول زمان بوده است. تغییرات نرخ بهره منجر به تغییر جهت جریان پول می‌شود؛ با افزایش نرخ بهره افراد ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را در بانک قرار دهند و یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک تجربه کنند. بنابراین افزایش نرخ بهره موجب خروج نقدینگی و رکود در بازار دارایی‌های ریسکی همچون بیت کوین می‌شود.

برای مثال افزایش نرخ بهره در سال 2020 به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل سقوط قیمت بیت‌کوین در آن سال برشمرده می‌شود. انتشار اخبار مربوط به ورشکستگی یا هک شدن صرافی‌ها و پروژه‌های رمزارزی و یا اخبار مربوط به ممنوعیت استخراج یا ممنوعیت معامله ارزهای دیجیتال در برخی کشورها نیز تاثیرات منفی بر بازار داشته و در مقاطع مختلف منجر به کاهش قیمت بیت کوین در طول زمان شده است.

چه عواملی منجر به تغییر قیمت بیت کوین در طول زمان می‌شود؟

اخبار مربوط به راه اندازی ETFهای بیت‌کوین اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت بیت کوین در سال 2023 و همچین عاملی برای بالغ‌تر شدن این صنعت محسوب می‌گردد. با افزایش رسمیت در صنعت کریپتو، جریان ورود سرمایه نیز افزایش خواهد یافت و منجر به بالا رفتن تقاضا در بازار بیت کوین شده و افزایش قیمت آن‌ را نیز به دنبال دارد.

انتشار اخبار مربوط به پذیرش رسمی بیت‌کوین توسط کشورها و کمپانی‌های بزرگ نیز یکی دیگر از عواملی است که منجر به افزایش کاربرد و همچنین افزایش تقاضا برای این رمزارز خواهد شد.

در اصل می‌توان گفت این تغییر احساسات و انتظارات در سرمایه‌گذاران است که منجر به افزایش یا کاهش تقاضا برای یک دارایی می‌شود. زمانی که افراد دیدگاهی مثبت نسبت به آینده بیت کوین داشته باشند، تقاضا در بازار این رمزارز بیشتر شده و بستر مناسب برای افزایش قیمت فراهم می‌شود. برعکس زمانی که انتشار اخبار منفی منجر به بدگمانی افراد شود، تقاضا کاهش یافته و با مازاد عرضه در بازار مواجه خواهیم شد.

بررسی تاریخچه و روند پیش‌روی قیمت بیت کوین

چه عواملی منجر به تغییر قیمت بیت کوین در طول زمان می‌شود؟

همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم، بیت‌کوین در اواخر سال 2008 به دنیا معرفی شد و به مدت دو سال در حال توسعه بود و هیچ ارزشی نداشت. هفدهم می 2010 نخستین صرافی بیت‌کوین فعالیت خود را آغاز کرد و اولین جهش قیمتی در این رمزارز در محدوده 0.003 دلار اتفاق افتاد.

حدودا دو ماه بعد قیمت هر واحد بیت‌کوین به 0.08 دلار رسید. یک سال بعد یعنی در جولای 2011 با افزایش کاربرد بیتکوین در معاملات، قیمت این رمزارز به محدوده 30 دلار رسید. اما با هک صرافی MtGox قیمت BTC تا مرز 0.01 دلار سقوط کرد!

در سال 2012 بیت‌کوین توانست طی یک بازیابی قیمتی خود را به محدوده 13 دلار برساند. در سال 2013 بیت‌کوین فعالیت جدی خود را در دنیا شروع کرد و توانست به محدوده 800 دلار برسد. سال 2014 سال خوشایندی برای بیت‌کوین نبود و قیمت این رمزارز تا 111 دلار هم کاهش یافت. در سال 2015 رونق دوباره به بازار بیت‌کوین روی آورد و این رمزارز به محدوده 400 دلار رسید. این روند صعودی در سال 2016 نیز ادامه پیدا کرد و رمزارز برتر بازار توانست خود را به محدوده 700 دلار برساند.

در سال 2017 بیت‌کوین بع سقف قیمتی جدیدی رسید و برای نخستین بار قیمت یک واحد بیت‌کوین با قیمت یک اونس طلا برابری کرد. قیمت BTC در این سال به محدوده‌ 19000 دلار نیز رسید. اما در نهایت کار خود را در سال 2017 در محدوده 14000 دلار به پایان رساند.

در سال 2018 بازار روند رضایت‌بخشی نداشت و قیمت این رمزارز تا محدوده 4000 دلار سقوط کرد. اما در سال 2019 این روند افزایشی از سر گرفته شد و قیمت بیت‌کوین به مرز 13000 دلار رسید. در سال‌های 2020 و 2021 نیز رمزارز برتر بازار توانست طی یک بازار گاوی قدرتمند رکورد جدیدی ثبت کند و به سقف 68000 دلار برسد.

در سال 2021 بازار ارز دیجیتال دوباره وارد زمستان شد و قیمت BTC در اواخر سال 2022 به محدوده 15400 دلار رسید! از ژانویه 2023 یک روند صعودی جدید بازار ایجاد شد و بیتکوین توانست با 160 درصد رشد خود را به محدوده 42000 دلار برساند.

همان طور که مشاهده می‌کنید بیت‌کوین طی این سال‌ها صعود و نزول‌های بسیاری را از سر خود گذرانده و علی رغم سقوط‌های سنگین قیمتی، مجددا موفق به بازیابی شده است. این موضوع خود نوعی سیگنال برای آینده روشن این دارایی دیجیتالی بوده و نقش مهم آن در آینده اقتصاد دیجیتالی را نشان می‌دهد.


چه عواملی منجر به تغییر قیمت بیت کوین در طول زمان می‌شود؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه