رازهایی درباره بهداشت فردی خانم ها


در این مطلب قصد داریم درباره روتین بهداشتی فردی بانوان در سنین مختلف از نوجوانی تا بارداری صحبت کنیم. پس پیشنهاد می کنیم در هر سنی که هستید، مطالعه آن را از دست ندهید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن از بدن خود مراقبت نمایید.

رازهایی درباره بهداشت فردی خانم ها

شفا آنلاین>سلامت جنسی>بهداشت فردی خانم ها از مسائل بسیار مهمی است که رعایت کردن آن در تمام سنین ضروری به نظر می رسد. چرا که بسیاری از بیماری های زنان از قبیل عفونت و بیماری های مقاربتی به دلیل بی اطلاعی خانم ها از موارد بهداشتی و اصول اولیه آن ایجاد می شوند.

به گزارش شفا آنلاین:در این مطلب قصد داریم درباره روتین بهداشتی فردی بانوان در سنین مختلف از نوجوانی تا بارداری صحبت کنیم. پس پیشنهاد می کنیم در هر سنی که هستید، مطالعه آن را از دست ندهید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن از بدن خود مراقبت نمایید.

اهمیت بهداشت فردی خانم ها

از آنجا که دستگاه تناسلی، ادراری و گوارشی بانوان در کنار یکدیگر قرار دارند، رعایت بهداشت فردی در خانم ها بسیار مهم است. به همین دلیل متخصصین زنان و زایمان توصیه می کنند که موارد بهداشتی را جدی بگیرید تا دچار مشکلات جدی در ناحیه تناسلی نشوید.

به عنوان مثال توصیه می شود از ژل بهداشتی بانوان برای تمیز کردن ناحیه واژینال استفاده کنید. چرا که شوینده های قوی مانند صابون، باعث برهم خوردن تعادل PH و از بین رفتن باکتری های مفید خواهند شد و این مساله نیز به مرور زمان شما را در معرض ابتلا به بیماری های عفونی متعددی قرار می دهد.

موارد بهداشت بانوان در سنین مختلف

در این بخش درباره تمام نکات مهم بهداشتی که خانم ها باید بدانند صحبت می کنیم؛ اما پیش از آن جالب است بدانید موارد بهداشت بانوان در سنین مختلف روتین متفاوتی دارد. البته چند مورد مشترک در تمام سنین وجود دارند که به شرح زیر می باشند:

  • تنظیم PH واژن
  • رابطه جنسی ایمن
  • داشتن رژیم غذایی سالم و مقوی
  • قرار گرفتن تحت نظر پزشک زنان

رازهایی درباره بهداشت فردی خانم ها

رعایت بهداشت فردی دختران

جالب است بدانید که با رعایت بهداشت فردی دختران از سنین پایین می توانید احتمال ابتلا به بیماری های مختلف را در سن بالا کاهش دهید. علاوه بر نکات بهداشت فردی، نکات ساده اما مهمی وجود دارند که در ادامه آن ها را بیان می کنیم.

اولین نکته برای بهداشت فردی نوجوانان دختر، شستشوی واژن از جلو به سمت عقب است. این کار باعث می شود از حرکت کردن باکتری های ناحیه مقعد به سمت واژن جلوگیری به عمل آید. همچنین لازم است در طول روز از لباس زیر نخی به جای انواع نایلونی استفاده کنید.

شستشوی لباس زیر با شوینده های ملایم و غیر معطر، خودداری از پوشیدن لباس های تنگ به مدت طولانی و عوض کردن مرتب لباس زیر از دیگر نکات مهم در سن نوجوانی به شمار می روند.

بهداشت زنان در دوران قاعدگی

از آنجا که در قاعدگی دهانه رحم باز و نفوذپذیر است، رحم و ومحیط واژن نیز در این روزها بیش از هر زمان دیگری در معرض ابتلا به بیماری های عفونی قرار دارند. به همین دلیل رعایت بهداشت زنان در دوران قاعدگی تاثیر بسزایی روی حفظ سلامت بدن خواهد داشت.

مهم ترین اصولی که باید در این روزها رعایت شوند عبارتند از:

  • خودداری از برقراری رابطه جنسی
  • تعویض به موقع نوار بهداشتی و تامپون
  • ورزش های سبک مانند یوگا برای کاهش درد
  • مراجعه به پزشک در صورت مواجهه با بوی نامطبوع

بهداشت زنان بعد از ازدواج

رعایت کردن بهداشت جنسی از مهم ترین مواردی است که بعد از ازدواج باید آن را انجام دهید. در واقع تحقیقات نشان داده اند که رعایت بهداشت زنان بعد از ازدواج تا حد زیادی سلامت و کیفیت رابطه جنسی را ارتقا خواهد بخشید. به همین دلیل بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • بعد از رابطه جنسی ادرار کنید تا آلودگی ها از بدنتان خارج شوند.
  • گرفتن دوش آب گرم بعد از نزدیکی تاثیر زیادی در رفع آلودگی های احتمالی خواهد داشت.
  • برای شستشوی واژن بعد از مقاربت از آب گرم و شوینده های خیلی ملایم استفاده کنید.
  • استراحت در وان آب گرم موجب رفع التهاب، تسکین بدن بعد از رابطه جنسی و ریلکس کردن عضلات منقبض شده خواهد شد.
  • بعد از برقراری رابطه جنسی ناحیه بین مقعد و واژن را بشویید تا باکتری ها و قارچ های احتمالی از بین بروند.
  • در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی مانند درد، سوزش یا خونریزی واژن در طی رابطه جنسی حتماً به یک متخصص مراجعه کنید.

رازهایی درباره بهداشت فردی خانم ها

بهداشت فردی زنان باردار

عدم رعایت بهداشت در دوران بارداری منجر به افزایش مرگ و میر در این دوران و حتی زمان زایمان می شود. به همین دلیل سازمان ملل و خانه های بهداشت سراسر کشور در تلاش هستند تا با ارائه توصیه هایی، بهداشت فردی زنان باردار را ارتقا بخشند.

اصول کلی که در این دوره باید رعایت کنید عبارتند از:

  • بررسی وضعیت واژن برای عدم ابتلا به عفونت های شایع دوران بارداری
  • بررسی سلامت دهان و دندان ها برای جلوگیری از شیوع عفونت
  • استفاده از شوینده های مناسب دوران بارداری
  • قرار گرفتن تحت نظر متخصص زنان زایمان
  • انجام واکسیناسیون لازم در دوره بارداری
  • بررسی وضعیت سلامت مادر و جنین در زمان های مشخص

توصیه های بهداشتی برای خانم ها

  1. اولین و مهم ترین مورد از توصیه های بهداشتی برای خانم ها، استفاده روزانه از لباس زیر نخی است. لباس زیر نایلونی به دلیل تعریق زیادی که ایجاد می کند، بیشتر شما را در معرض ابتلا به قارچ قرار خواهد داد.
  2. بهتر است بعد از هر بار شستشوی لباس های زیر، آن ها را در معرض نور خورشید خشک کرده یا با حرارت اتو آلودگی های احتمالی آن را از بین ببرید.
  3. از برقراری رابطه های مشکوک خودداری کنید و در حین رابطه جنسی نیز حتماً از کاندوم استفاده کنید تا بتوانید احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش دهید.
  4. ضروری است پس از برقراری رابطه جنسی برای اولین بار، به متخصص زنان مراجعه کنید.
  5. انجام تست پاپ اسمیر و HPV بهترین راه برای تشخیص زودهنگام تغییرات بدخیم و عفونت HPV است که توصیه می شود زنان زیر 30 سال هر سه سال یک بار و زنان بالای 30 سال هر پنج سال یک بار آن را انجام دهند.

رازهایی درباره بهداشت فردی خانم ها

نتیجه گیری

در این مقاله درباره بهداشت فردی خانم ها در سنین مختلف صحبت کردیم و نکات مهمی را برای حفظ سلامت شما در اختیارتان قرار دادیم. توصیه می کنیم با رعایت کردن تمام این موارد سعی کنید بهداشت خود را ارتقا دهید و در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی حتماً به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید. / سلامت نیوز


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان