2 ترفند ساده برای کم کردن استرس شب امتحان


2 ترفند ساده برای کم کردن استرس شب امتحان

دانش آموز که بودیم فصل امتحان که می شد دلهره به جان مان می افتاد که شاید نمره خوبی از امتحان کسب نکنیم همین عاملی می شد که هر چه در ذهن داشتیم و در مدت چند ماه خوانده بودیم از ذهنمان محو شود.

به گزارش بهداشت نیوز به وسواسی دچار می شدیم و هر درسی را چند بار مطالعه می کردیم. اما صبح روز امتحان هر آن چه خوانده بودیم به یکباره فراموش می شد و متاسفانه نتیجه مطلوبی هم نمی گرفتیم. این مشکلی است که اغلب دانش آموزان به آن دچار می شوند و مختص زمان و فرد خاصی هم نمی شود. اما اینکه چطور مانع دلهره فرزندمان در شب امتحان شویم سوالی است که «الهام کامرانفر» مشاور تربیتی و درسی پاسخ می دهد.

نمره ۲۰ نشانه توانمندی دانش آموز نیست

اضطراب امتحان، مشکلی است که اغلب دانش آموزان دارند و به آن دچار هستند. کامرانفر می گوید: «یکی از دلایلی که دانش آموز مضطرب می شود، تاکید والدین برای گرفتن نمره بالاست. همین دانش آموزش را دچار استرس می کند که اگر کمتر از نمره دلخواه پدر و مادر کسب کنند مورد سرزنش قرار می گیرند. من همیشه به والدین توصیه می کنم که به جای تاکید بر نمره ۲۰ به توانمندی فرزندشان نگاه کنند. دانش آموزی در درس هنر موفق است و دیگری در درس ریاضی. بهتر است که خانواده ها امید و انگیزه را به فرزندانشان القا کنند که در این جا نقش مادران خیلی پررنگ است.»

شب امتحان خوراکی های مقوی بخورید

به باور این کارشناس دلیل دوم استرس دانش آموزان نداشتن برنامه ریزی صحیح است. دانش آموز در ایام سال وقت خود را به بطالت گذرانده و حالا شب امتحان می خواهد همه درس های داده شده را در ذهن خود جای دهد. او معتقد است با برنامه ریزی درست می توان در مدت زمان کم بهترین بازدهی را داشت. امیراحمدی ادامه می دهد: «چه خوب که در فصل امتحان خانواده ها از رفت و آمدها و مهمانی های غیرضروری جلوگیری کنند. فضای آرامی را در خانه مهیا کنند تا دانش آموز به دور از تنش ذهنش را برای درس خواندن مهیا کند.» البته خوردن بعضی از مواد خوراکی در تقویت حافظه و کاهش استرس بی تاثیر نیست. این کارشناس توصیه می کند: «چه خوب والدین در روزهای امتحان شیر گرم، سبزی های معطر مثل ریحان و نعناع، کشمش، دانه های مغزدار مثل بادام، نخودچی، کشمش، فندوق و پسته و گردو، سیب و خرما برای فرزندان خود تهیه کنند.»

منبع: همشهری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی