(تصاویر) کشف مقبره 5 هزارساله در مصر که پر از «نقاب» است


(تصاویر) کشف مقبره 5 هزارساله در مصر که پر از «نقاب» است

ماموریت باستان‌شناسی مشترک دانشگاه واسدای ژاپن و شورای عالی آثار باستانی مصر، منجر به کشف یک مقبره سنگ‌تراشی‌شده و تعداد بی‌شماری آثار باستانی از دوره‌های مختلف تاریخی در گورستان سقاره شده است.

نوزومو کاوای، سرپرست تیم ژاپنی که در سایت باستانی سقاره در مصر فعالیت می‌کند، دربارۀ کشف یک مقبرۀ مربوط به سلسلۀ دوم پادشاهان مصر در این منطقه گفته است: «این کشف اطلاعات ارزشمندی در مورد تاریخ این منطقه ارائه می‌دهد.» سلسلۀ دوم مصر باستان بین ۲۸۰۰ تا ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد بر این سرزمین حکومت می‌کرد و بنابراین یافته‌های مربوط به آن نزدیک به ۵ هزار سال قدمت دارند.

به گزارش فرادید، این شگفتی معماری که قدمت آن به سلسله دوم بازمی‌گردد، دارای طرح‌های پیچیده است و نمایانگر مهارت‌های سازندگان مصر باستان است. طرح مقبره و سفال‌های کشف‌شده‌ی داخل آن، نشانه‌های مهمی برای درک زمینه‌ی تاریخی ایجاد آن هستند.

مصطفی وزیری، دبیر کل میراث فرهنگی مصر می‌گوید همکاری با دانشگاه واسدای ژاپن مفید بود و پرده از مقبره‌ای برداشت که فصل جدیدی به تاریخ غنی سقاره می‌افزاید. دست‌سازه‌ها و گور‌های کشف‌شده، دریچه‌ای به زندگی کسانی هستند که در این تمدن باستانی می‌زیستند.»

از جمله یافته‌های جالب می‌توان به بقایای تدفین انسانی با نقاب‌های رنگی و تدفین یک کودک کوچک اشاره کرد. افزون بر این، این مأموریت منجر به کشف دفینه‌هایی از اواخر دوره بطلمیوس و همچنین یک تابوت از سلسله هجدهم شد که حاوی یک ظرف مرمری بود که به خوبی حفظ شده بود.

گنجینه‌ی آثار باستانی شامل دو مجسمه سفالی از الهه ایسیس، یک مجسمه سفالی از خدای کودک هارپوکرات، طلسم‌های مختلف، مدل‌های سفالی و سفال‌نوشته می‌شود.

کاوایی می‌گوید این مأموریت تمام اکتشافات را مستند کرده است: «امیدواریم در فصل‌های آینده اسرار بیشتری از محوطه باستانی سقاره کشف کنیم و درک‌مان را از این منطقه تاریخی مهم غنی‌تر کنیم.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)