تزریق این 2 واکسن به کودکان اجباری شد


تزریق این 2 واکسن به کودکان اجباری شد

برنامه واکسیناسیون کودکان کشور از ماه آینده تغییر می‌کند و دو واکسن مهم به برنامه واکسیناسیون کشوری کودکان اضافه می‌شود.

برنامه واکسیناسیون کودکان کشور از بهمن‌ماه تغییر می‌کند و دو واکسن «پنوموکوک» و «روتاویروس» به برنامه واکسیناسیون کشوری کودکان اضافه می‌شوند. این دو واکسن تا الان به صورت آزاد در اختیار افراد قرار می‌گرفته و آن‌ها به صورت اختیاری می‌توانستند آن‌ها را از داروخانه‌ها تهیه و برای کودکان خود تزریق کنند. این موضوع همیشه مشکلات بسیاری برای خانواده‌ها ایجاد می‌کرده است.

چراکه واکسنی مثل روتاویروس که باید در ۲ نوبت به کودک تزریق می‌شد، همیشه با تعداد کم در داروخانه‌ها موجود بود و خیلی وقت‌ها پیدا نمی‌شد و فروشندگان آزاد و غیررسمی هم آن را با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رساندند. چیزی حدود ۱۵ میلیون تومان. یعنی هر دوز ٧ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان! اما از ماه آینده این دو واکسن به صورت اجباری و رایگان به کودکان تزریق خواهد شد.

قرار بود دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک توسط موسسه تحقیقاتی انستیتو پاستور تولید و تا دهه فجر امسال رونمایی شود تا نسخه ایرانی آن در اختیار خانوده‌ها قرار گیرد و واردات این دو واکسن به پایان برسد. این خبری بود که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت آخر شهریور امسال در بازدید از موسسه انستیتوپاستور اعلام کرده بود، اما حالا وزارت بهداشت به تازگی اعلام کرده که درحال‌حاضر تولید داخلی نخواهیم داشت و این دو واکسن فعلا وارداتی خواهند بود.

پنوموکوک و روتاویروس تا چه حد خطرناکند؟

اما پنوموکوک و روتاویروس چه بیماری‌هایی هستند و تا چه اندازه برای کودکان خطر محسوب می‌شوند که تزریق واکسن آن‌ها اجباری شده و در دستور کار واکسیناسیون کشوری قرار گرفته است؟

پنومونی یا پنوموکوک که بین عامه مردم به ذات‌الریه شناخته می‌شود، یک بیماری باکتریایی است که عامل بروز آن، ۱۳ سویه باکتری است و اغلب کودکان زیر ۵ سال را درگیر می‌کند و طبق گفته مسئولان کشور ۲۰ تا ۳۰ درصد مبتلایان به این بیماری در دنیا جان خود را از دست می‌دهند که بیش از یک میلیون نفر از آن‌ها کودکان زیر ۵ سال هستند.

این بیماری تا اندازه‌ای مهم است که سازمان بهداشت جهانی و یونیسف ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) را به عنوان روز جهانی پنومونی نام‌گذاری کرده‌اند. علائم خفیف این بیماری اغلب شبیه علائم آنفلوانزاست، اما طولانی‌تر. پنوموکوک ممکن است باعث عفونت گوش داخلی سینوس‌ها، ریه، خون و مغز شود.

روتاویروس نیز یک ویروس بسیار مسری است که بیشتر کودکان و به خصوص کودکان زیر ۵ سال را درگیر می‌کند و مهم‌ترین علائم آن اسهال آبکی طولانی، تب، استفراغ و گاه شکم‌درد است. تاکنون ۹ گونه از روتاویروس‌ها در دنیا شناسایی شده‌اند و سالانه بیش از ۵۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال در سراسر دنیا براثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

جدول جدید واکسیناسیون کودکان

طبق جدول جدید واکسیناسیون کودکان که ازسوی وزارت بهداشت در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار گرفته و از بهمن امسال اجرایی می‌شود، واکسن روتاویروس در ۳ نوبت و واکسن پنوموکوک نیز در ۳ نوبت تزریق شوند. برنامه بقیه واکسن‌ها نیز مانند گذشته خواهد بود.

بدو تولد: ب ث ژ، فلج اطفال خوراکی، هپاتیت ب

۲ ماهگی: فلج اطفال خوراکی، پنج‌گانه، روتاویروس، پنوموکوک

۴ماهگی: فلج اطفال خوراکی، پنج‌گانه، فلج اطفال تزریقی، روتاویروس، پنوموکوک

۶ماهگی: فلج اطفال خوراکی، پنج‌گانه، فلج اطفال تزریقی، روتاویروس، سرخک

۱۲ماهگی: پنوموکوک، MMR

۱۸ماهگی: MMR، سه‌گانه، فلج اطفال خوراکی

۶سالگی: فلج اطفال خوراکی، سه‌گانه

واکسن پنوموکوک و روتاویروس عوارض دارد؟

بعد از انتشار خبر اضافه شدن واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس به برنامه واکسیناسیون کشوری، تعدادی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های منفی دادند و درباره آن اظهار نگرانی کردند. علت نگرانی برخی کاربران، تزریق ۴ واکسن مختلف در چهارماهگی و شش‌ماهگی کودک است. برخی کاربران هم اعلام کردند که اجباری شدن تزریق این دو واکسن کار درستی نیست و ممکن است عوارض داشته باشند. این در حالی است که پزشکان می‌گویند برنامه ایمن‌سازی کودکان با واکسن با توجه به زیاد شدن عفونت‌ها و بیماری‌های گوارشی در کودکان خیلی هم لازم و ضروری است و در برخی کشور‌ها به صورت روتین و در قالب برنامه کشوری انجام می‌شود.

دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی در این رابطه می‌گوید: دوره بیماری ویروسی روتاویروس مقداری طولانی است و علائم و دوره آن در کودکان سخت‌تر خود را نشان می‌دهد و گاهی هم بیماری شدید می‌شود و کودک را بسیار ضعیف می‌کند. به همین دلیل لازم است که خانواده‌ها برای تزریق واکسن روتاویروس به کودکان خود اقدام کنند.

دکتر محرز می‌گوید: اصلا توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که واکسن روتاویروس حتما به کودکان تزریق شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه