آخرین وضعیت مجروحان انفجار تروریستی کرمان از زبان وزیر بهداشت


آخرین وضعیت مجروحان انفجار تروریستی کرمان از زبان وزیر بهداشت

وزیر بهداشت با اشاره به توان علمی بالای کشور بویژه در حوزه سلامت و لزوم حمایت از محصولات دانش‌بنیان، در عین حال گفت: می‌توانیم تولیدات مشترک با سازمان انررژی اتمی را افزایش داده و به صادرات برسیم.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر بهرام عین‌اللهی در افتتاحیه دومین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی که در محل مصلی تهران برگزار شد، گفت: حوزه سلامت از مهم ترین مسائل هر حکومت است که یکی از مهم ترین مولفه‌های قدرت یک حکومت نیز به شمار می‌رود و در جمهوری اسلامی ایران این مولفه پیشرفت زیادی داشته است.

وی افزود: در موضوع حادثه تروریستی کرمان انفجار اول ساعت ۱۴:۵۰ و انفجار دوم ساعت ۱۵:۱۷ رخ داد؛ ولی کارکنان حوزه اورژانس به سرعت انتقال مصدومین را انجام دادند و در عرض یک ربع دوستان اورژانس و کادر درمان برای کمک به مردم آماده شدند. البته در دوران کرونا و دفاع مقدس هم این ایثارها را بسیار مشاهده کردیم.

وزیر بهداشت افزود: حدود ساعت ۲۰:۱۵ به کرمان رسیدم و در این فاصله تقریبا ۱۱۰ عمل جراحی انجام شده بود و صحنه‌های ایثارگرانه‌ای مشاهده کردیم.

آخرین وضعیت مجروحان انفجار تروریستی کرمان
او تاکید کرد: این قدرت است که ظرف چهار ساعت ۱۱۰ عمل انجام شود و متاسفانه اکثر شهدا در صحنه جان خود را از دست داده بودند. اکنون نیز ۲۲ مصدوم در بیمارستان بستری هستند که ۱۰ نفر در آی سی یو و ۱۲ نفر در بخش‌ها هستند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: با وجود تحریم‌ها و کارشکنی ها ما توانستیم افتخار آفرینی کنیم‌. امروزه در جمهوری اسلامی ایران کارنامه درخشانی داریم که در همه حوزه‌ها پیشرفت ایجاد شده و در حوزه سلامت، مردمی بودن و مردمی سازی حرکت ها را داریم. به عنوان مثال در حادثه کرمان افراد به سرعت برای اهدای خون مراجعه کردند و به کمک ما آمدند و پشتوانه ما مردم هستند و انتظار داریم در حرکت‌های علمی و دانش بنیان نیز کمک کنند.

وی افزود: با مصرف این تولیدات دانش بنیان و اعتماد به این داروها و سرمایه گذاری در این بخش مردم می‌توانند به رشد علمی کشور کمک کنند. زیرساخت‌های حوزه علوم و فنون پزشکی غنی است و ۲۲ هزار عضو هیئت علمی در کشور داریم. اساتید یک درصد ما نزدیک ۲۷۵ نفر هستند و زیرساخت‌های قوی با ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی داریم که در حوزه دانشگاهی به روز هستند.

او تاکید کرد: نکته مهم دانشگاه‌ها، پژوهش و ایده‌پردازی است که گروه‌های مختلف در این زمینه کار می‌کنند و این از نکات مهم است. موضوع مهم که در معاونت تحقیقات و فناوری انجام می‌شود، تبدیل علوم و تحقیقات به محصول است تا به مردم کمک شود. ما از دانش بنیان‌ها انتظار داریم خلاق و نوآور باشند. بنابراین هر شرکت دارویی مهم‌ترین مسئله‌اش داشتن یک مرکز تحقیقاتی قوی است‌. عالم بی‌عمل مانند زنبور بی عسل است و باید امکانات علمی برای مردم خلق ثروت کند. از این رو پارک علم و فناوری در حوزه علوم پزشکی‌ها شکل گرفت؛ چراکه عجین شدن علم و صنعت می‌تواند تحول ایجاد کند. دولت به دنبال این است که انواع تسهیلات را به این شرکت‌ها بدهد و از این رو بحث شتابدهنده‌ها اهمیت یافت‌.

عین‌اللهی تاکید کرد: تولید و ابتکار از سطح دانش بنیان باید تجاری سازی شود. بنده تعهد می‌کنم اگر محصولی استانداردهای غذا و دارو را پاس کند، ما حتما از آن حمایت خواهیم کرد تا به تجاری سازی برسد؛ البته در این بخش نیاز به فرهنگ‌سازی داریم تا مردم از تولیدات داخلی حمایت کنند. امروزه بسیاری از کشورها تولیدات ما را بسیار مناسب می‌دانند. در ونزوئلا، تاجیکستان، سوریه و عراق داروهای ما را بسیار مفید می‌دانند. امروزه نزدیک ۳۵ قرارداد برای سی تی اسکن‌های داخلی خودمان بستیم.

وی افزود: وضعیت به گونه‌ای است که توان علمی ما هنوز به اندازه‌ای که باید بالفعل نشده است. در بعضی شهرستان‌ها دانشگاه‌های قوی داریم اما محصولی تولید نمی‌کنند.

او تاکید کرد: ما حتما می‌توانیم تولیدات مشترک با سازمان انررژی اتمی را افزایش داده و به صادرات برسیم. امروز هم داروهایی دانش بنیان رونمایی می‌شود.

وزیر بهداشت در خاتمه بیان کرد: قبل از انقلاب ۴ دانشکده داروسازی داشتیم که امروز به ۲۴ دانشکده و ۱۲ هزار دانشجو رسیده است و دانشجویان را در شرکت‌های دانش بنیان شرکت دهید. در صنعت داروسازی بخش خصوصی مشارکت خوبی داشتند و دارند که ۶۰ درصد تولیدات ما را به خود اختصاص می‌دهند. در همین راستا نیز طرح دارویاری گام بزرگی برای حمایت از تولید کنندگان بود.
منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تروریستی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان