کاخ سفید بار دیگر با آتش‌بس در غزه مخالفت کرد


کاخ سفید بار دیگر با آتش‌بس در غزه مخالفت کرد

سخنگوی کاخ سفید بار دیگر شامگاه پنجشنبه تأکید کرد که آمریکا با آتش‌بس در غزه مخالف است.

کاخ سفید بار دیگر با آتش‌بس در غزه مخالفت کرد

به گزارش راهبرد معاصر. سخنگوی کاخ سفید بار دیگر شامگاه پنجشنبه بر مخالفت دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا بر آتش‌بس در غزه تأکید کرد.

جان کربی گفت: «آمریکا از وقفه‌های بشردوستانه حمایت می‌کند اما معتقد است که آتش‌‌بس به نفع حماس خواهد بود.

کربی شامگاه سه‌شنبه هم گفته بود که دولت آمریکا در برهه کنونی با آتش‌بس در نوار غزه موافق نیست.

آمریکا از زمان آغاز جنگ غزه از اصلی‌ترین حامیان اسرائیل بوده و با ارسال تسلیحات، وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت و حمایت‌های سیاسی از جنگ‌افزوری این رژیم حمایت کرده است.

چند هفته پیش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال فاش کرده بود آمریکا برای کمک به اسرائیل در جنگ غزه انواع تسلیحات از جمله بمب‌های سنگرشکن را در اختیار اسرائیل قرار داده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارش خود به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده بود افزایش ارسال سلاح از آمریکا به اسرائیل که ارسال ۱۵ هزار بمب و ۵۷ هزار گلوله توپخانه را شامل می‌شود اندکی بعد از حمله ۷ اکتبر آغاز شد و در روزهای اخیر نیز ادامه داشته است.

آمریکا پیش از این شمار دقیق سلاح‌هایی که برای رژیم صهیونیستی ارسال کرده بود را افشا نکرده بود. ارسال ۱۰۰ بمب سنگرشکن ۲۰۰۰ پوندی نیز پیش از این توسط آمریکا فاش نشده بود.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد آمریکا برای ارسال سلاح به اسرائیل رویه‌های مخفیانه‌ای دنبال کرده است. دولت بایدن، مثلاً هنگام کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین، آمارهای مربوط به تسلیحات را به صورت علنی اعلام می‌کند در صورتی که در خصوص مراودات تسلیحاتی با اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه آماری منتشر نکرده است.

علی‌رغم چنین حمایت‌هایی رسانه‌های آمریکایی در تلاش بوده‌اند این باور را به مخاطبان القا کنند که میان دولت بایدن با کابینه جنگی نتانیاهو بر سر بالا بودن تلفات غیرنظامیان در غزه اختلاف‌ نظر وجود دارد.

بر همین اساس، اختلاف ادعایی میان دولت بایدن با کابینه جنگی نتانیاهو بر سر تلفات غیرنظامیان در غزه یکی از محورهای ثابت روایت‌هایی است که رسانه‌های آمریکایی در تقریباً هر گزارش خود بر روی آن مانور داده‌اند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

مقام‌های رژیم اسرائیل هدف نظامی خود در این جنگ را نابودی حماس اعلام کرده‌اند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران، حتی در فلسطین اشغالی امکان تحقق این هدف را زیر سوال برده‌اند.

ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل و «گادی آیزنکوت»، عضو کابینه جنگی نتانیاهو به تازگی اعتراف کرده‌اند که حماس در غزه شکست نخورده و شکست کامل این جنبش نیز امکان‌پذیر نخواهد بود.

او در این مصاحبه گفت: «هر کسی که از شکست کامل [حماس] صحبت می‌کند حقیقت را نمی‌گوید. به همین دلیل است که ما نباید داستان‌سرایی کنیم..... امروز اوضاع در غزه به گونه‌ای است که اهداف جنگی‌مان هنوز محقق نشده‌اند.»/ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا