اولین مهمان برنامه کامران نجف‌زاده که بود؟


اولین مهمان برنامه کامران نجف‌زاده که بود؟

پس از رسیدن محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری، محمود بصیری به دلیل شباهت ظاهری‌اش به وی، دیگر فرصت فعالیت در تلویزیون و سینما را نیافت. او اولین مهمان برنامه برمودا با اجرای کامران نجف زاده بود.

محمود بصیری بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون شب گذشته مهمان اولین قسمت از برنامه تلویزیونی «برمودا» بود، برنامه ی جدید کامران نجف زاده، خبرنگار مشهور صدا و سیما که این بار در کسوت مجری به تلویزیون بازگشته است.

در ادامه مروری بر بیوگرافی محمود بصیری خواهیم داشت.

به گزارش روزیاتو، محمود بصیری متولد سال ۱۳۲۶ در کرمان است.

نخستین کار او در تئاتر، بازی در نمایش «ترن شیکاگو» در سال ۱۳۴۳ در شهر تبریز بود. او فعالیت در سینما را از سال ۱۳۴۲ با نقش کوتاهی در فیلم زن‌ها فرشته‌اند به کارگردانی اسماعیل پورسعید آغاز کرد و سپس فعالیت هنری اش را به عنوان بدلکار در برخی فیلم‌های دیگر ادامه داد، از جمله در اثری از آرامائیس آقامالیان با نام سه فراری.

او در مصاحبه‌ای درباره‌ی نحوه‌ی ورودش به سینما گفته:

حرفه اصلی من مکانیکی بود و از طریق ارتباطاتی که در این حرفه به وجود می‌آید با حاج حسین گیل آشنا شدم. آن زمان یکی از کارگردان‌های سینما از حاج حسین خواسته بود برای نقشی، به اصطلاح خودشان یک «بچه پررو» به او معرفی کند. حاج حسین هم من را معرفی کرد. آن موقع من ۱۶ سال بیشتر نداشتم، اما آن نقش را در کافه جوری بازی کردم که همه انگشت به دهان ماندند. اسم فیلم زن‌ها فرشته‌اند بود. البته صحنه بازی من را آن موقع وزارت فرهنگ و هنر از فیلم بیرون آورد، چون عقیده داشتند جنبه بدآموزی دارد! من تا قبل از آن سابقه بازی در نقش سیاهی لشکر را داشتم، اما این اولین نقش جدی من بود. من کار‌های بدلکاری هم انجام می‌دادم و در خیلی از صحنه‌های ماشین سواری جای هنرپیشه‌هایی، چون بیک‌ایمانوردی و سعید راد و مرجان و … پشت فرمان می‌نشستم. در واقع هر وقت قرار بود در فیلمی ماشین چپ کنند، سراغ من می‌آمدند.

محمود بصیری در سال ۱۳۶۹ با حضور در سریال «آرایشگاه زیبا» به شهرت رسید؛ و بازی اش در مجموعه «بدون شرح» در سال ۱۳۸۱ در کنار بازیگرانی، چون فتحعلی اویسی، امیر جعفری و مریم سعادت او را به چهره‌ای شناخته شده برای نسل جدید هم تبدیل کرد.

پس از رسیدن محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری، محمود بصیری به دلیل شباهت ظاهری‌اش به وی، دیگر فرصت فعالیت در تلویزیون و سینما را نیافت.

این مسئله در دیدار برخی هنرمندان با احمدی‌نژاد در مرداد ۱۳۹۱ مطرح شد و درخواست شد مشکل او حل شود. جلوگیری از بازیگری محمود بصیری تا سال ۱۳۹۳ ادامه داشت.

بصیری پس از سریال تلویزیونی «کتابفروشی هدهد» که در سال ۱۳۸۵ در اوایل دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد پخش شد، جز یکی دو حضور کوتاه تلویزیونی، فعالیت دیگری در زمینه‌ی بازیگری نداشت. سپس در سال ۱۳۹۲ در اواخر دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، او در سریال تلویزیونی «آب پریا» حضور یافت. اما پس از آن نیز دیگر شاهد فعالیت خاصی از او در تلویزیون نبودیم.

محمود بصیری در سال ۱۴۰۰ در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «ایسکانیوز» درباره‌ی علت کم کاری خود گفته بود:

من در سال ۸۲ به دلیل حضور در یک کار تبلیغاتی ۲ سال ممنوع‌الکار شدم، بعد از آن نیز در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و پس از حضور در سریال کتابفروشی هدهد در سال ۸۵ دوباره همین اتفاق برایم تکرار شد و از آن زمان تا کنون دیگر در فیلمی بازی نکرده‌ام البته در این مدت پیشنهاداتی داشتم، اما بهتر دیدم که در آن‌ها حضور پیدا نکنم چرا که هیچ گاه برای پول کار نکردم همیشه در درجه اول برای من خود کار اهمیت داشته است، من با کارگردان‌های بزرگی همچون علی حاتمی، شاپور غریب، خسرو پرویزی، امیر نادری و … کار کردم، اما در حال حاضر کارگردان‌های بزرگی نداریم.

در ادامه درباره‌ی ممنوع الکاری اش به خاطر رئیس جمهور پیشین ایران گفته بود:

من احمدی‌نژاد را از نزدیک ندیده بودم. معمولا جمعه‌های آخر ماه رمضان هنرمندان را برای ضیافت افطاری دعوت می‌کنند. یک سال در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد نیز من و سایر هنرمندان به این ضیافت دعوت شدیم، یادم هست در آن زمان محمد سلوکی که مجری برنامه بود من را به احمدی نژاد معرفی کرد و از او پرسید حقیقت دارد که یک منزل دو طبقه با یک ماشین صفر به من داده است که احمدی نژاد تکذیب کرد. در آن برنامه احمدی‌نژاد از من پرسید چرا دیگر بازی نمی‌کنم که من گفتم، چون از من می‌خواهند کاپشن شما را تن کنم. به خاطر دارم دختر خانمی من را در خیابان دید گفت آقای بصیری یک بازیگری هست که نقش اوباما را بازی کرده و اوباما از او تقدیر کرده و گفته اگر کم و کسری داری به تو کمک کنیم، اما این‌ها شما را کنار گذاشتند! البته باید بگویم که من از احمدی‌نژاد تشکر می‌کنم که باعث ممنوع‌الکاری‌ام شد تا در برنامه‌ها و سریال‌های بی کیفیت این سال‌ها بازی نکنم.

بصیری در سال ۱۳۹۹ در مصاحبه‌ی دیگری با روزنامه «خراسان» نیز گفته بود یک بار از او برای حضور در یک پروژه‌ی تبلیغاتی برای یکی از نامزد‌های ریاست جمهوری دعوت کردند، اما وقتی دید کاپشن محمود احمدی نژاد را برای او در نظر گرفته اند، از این پروژه کنار کشید. به گفته‌ی بصیری، آن‌ها قصد داشتند با تمسخر احمدی نژاد برای نامزد مورد نظر خود تبلیغ کنند.

او در این مصاحبه در پاسخ به این سؤال که آیا بعد از این همه سال بیکاری، محمود احمدی نژاد را حلال می‌کند، گفته بود:

بله. پس معرفت‌مان کجاست؟ یاد گرفته‌ام که هیچ بدی را با بدی تلافی نکنم. چون اگر بدی کنم پس من هم آدم بدی هستم. به نظرم این سال‌ها خیلی هم بد نگذشته است. قبلا هم گفته‌ام که از سال‌ها بیکاری خوشحالم! چون در این سال‌ها فیلم و سریال‌های زیادی ندیدم که مردم را پای تلویزیون بنشاند. برای من مهم نیست که نقش‌ها، نقش اصلی باشد. حاضرم که ۲-۳ سکانس در فیلمی بازی کنم که سال‌ها در ذهن مردم می‌ماند… من احمدی نژاد را می‌بخشم. حتی حاضرم نقشش را بازی کنم. فقط باید خودش نامه‌ای بنویسد و اجازه دهد که نقشش را بازی کنم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه