اوکراین هواپیمای روسی ایل-76 حامل اسیران را هدف قرار داد


اوکراین هواپیمای روسی ایل-76 حامل اسیران را هدف قرار داد

وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه گفت اقدام اوکراین در سرنگونی هواپیمای نظامی ایل-۷۶ در منطقه بلگورود، اقدامی وحشیانه و جنون‌آمیز بود.

اوکراین هواپیمای روسی ایل-76 حامل اسیران را هدف قرار داد

به گزارش راهبرد معاصر؛ وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه در واکنش به سقوط هواپیمای ترابری نظامی ایل-۷۶ این کشور که حامل اسرای اوکراینی به منطقه بلگورود برای تبادل بود، ضمن تایید رسمی انجام این اقدام از سوی کی‌یف، آن را اقدامی وحشیانه و جنون‌آمیز خواند. بنا به گزارش فارس، پیش‌تر یک قانونگذار روس گفت که ارتش اوکراین مسؤول ساقط کردن این هواپیماست و این اقدام با استفاده از موشک‌های آمریکایی یا آلمانی ارسالی به اوکراین برای استفاده علیه روسیه انجام شده است.

ساعاتی پیش وزارت دفاع روسیه از سقوط هواپیمای ترابری نظامی حامل اسرای اوکراینی در منطقه بلگورود هم‌مرز با اوکراین خبر داد. اسپوتنیک به نقل از این وزارتخانه گزارش داد در هواپیمای مذکور ۶۵ پرسنل نظامی اسیر شده اوکراین بودند که برای مبادله به منطقه بلگورود منتقل می‌شدند. طبق این گزارش، در این هواپیما همچنین شش خدمه و سه نفر دیگر حضور داشتند.

بعد از اخبار اولیه، فرماندار منطقه بلگورود ویاچسلاو گلادکوف در خبری تکمیلی مرگ همه سرنشینان هواپیمای ایل-۷۶ را تایید کرد.

در پی این حادثه، رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند که نیرو‌های پدافند هوایی اوکراین یک هواپیمای روسی ایل-۷۶ را بر فراز بلگورود سرنگون کردند، اما بعد گزارش‌های خود را ویرایش کردند.

به گفته عضو دوما (رئیس کمیته دفاعی) آندری کارتاپولوف، جت دوم ایل-۷۶ با ۸۰ اسیر در حال پرواز بود، اما پس از سرنگونی جت اول تغییر مسیر داد.

منطقه بلگورود روسیه هم‌مرز با اوکراین در ماه‌های اخیر مورد حمله مکرر این کشور قرار گرفته، از جمله حمله موشکی دسامبر اوکراین که منجر به کشته شدن ۲۵ نفر شد.

کشته شدن ۶۵ اسیر اوکراینی در سقوط هواپیمای نظامی روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد یک هواپیمای ترابری نظامی «ایلیوشین ایل-۷۶» روسیه حامل ده‌ها اسیر جنگی اوکراینی در منطقه بلگورود در مرز اوکراین سقوط کرد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک فروند هواپیمای باربری IL-۷۶ حامل ۶۵ نیروی اوکراینی اسیر شده و همچنین ۶ خدمه و سه نفری که اسرای جنگی را همراهی می‌کردند، حوالی ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی طی یک پرواز از پیش برنامه‌ریزی شده سقوط کرد.

این سازمان افزود که زندانیان برای مبادله به منطقه بلگورود منتقل می‌شدند.

مقامات دفاعی همچنین خاطرنشان کردند که مسکو کمیسیونی را برای تعیین علت این حادثه اعزام کرده است.

به نقل از فیگارو، فرماندار محلی ویاچسلاو گلادکوف گفت یک «حادثه» نامشخص در منطقه کوروچانسکی در شمال شرقی شهر بلگورود رخ‌داده است. به گفته وی، کارشناسان و امدادگران از قبل در محل حضور داشتند.

در همین حال، روزنامه اوکراینی اوکراینسایا پراودا به نقل از منابعی در ارتش کی‌یف گزارش داد که این هواپیما توسط نیرو‌های اوکراینی منهدم شده است. با این حال، این رسانه گزارش داد که این هواپیما به جای اسیران، موشک‌های پدافند هوایی اس-۳۰۰ را حمل می‌کرد. چند دقیقه بعد، اشاره به نقش کی یف در سرنگونی هواپیما را حذف کرد و تنها اعلام کرد که منابع نظامی آن سقوط هواپیما را تایید کرده‌اند.

آندری کارتاپولوف، نماینده پارلمان روسیه گفت که دو هواپیما حامل اسرای اوکراینی بودند و مسکو باید فورا دومین IL-۷۶ را که حامل ۸۰ سرباز اسیر شده بود، از منطقه خطر منحرف کند. این قانونگذار با بیان اینکه کی‌یف از مبادله قریب الوقوع مطلع بوده و از مسیر پرواز مطلع شده است، افزود: علیرغم اخطار، هواپیما با سه موشک ضدهوایی شلیک شده از پاتریوت ساخت آمریکا یا IRIS-T ساخت آلمان ساقط شد. کارتاپولوف اظهار داشت که با توجه به این فاجعه، هرگونه تبادل زندانی «فعلاً قابل بحث نیست» و این نشان می‌دهد که کی‌یف برای خنثی کردن مبادله این حمله را انجام داده است.

ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای ایالتی گفت: پارلمان روسیه در رابطه با این فاجعه درخواستی برای ایالات متحده و آلمان آماده خواهد کرد. / ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج