قاتل بی‌نشانه را بشناسید


قاتل بی‌نشانه را بشناسید

فلوشیپ طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن بسیار خطرناک و خاموش است؛ این گاز تقریبا بدون هیچ نشانه‌ای و به صورت خزنده انسان را گرفتار کرده و در تله می‌اندازد.

قاتل بی‌نشانه را بشناسید

به گزارش راهبرد معاصر، مسمومیت با مونوکسید کربن یک مورد اورژانسی در دنیای پزشکی است. علائم آن شبیه بسیاری از شرایط دیگر است و هیچ علامتی وجود ندارد که استاندارد طلایی همه مسمومیت‌های مونوکسید کربن باشد. به عبارت دیگر، تشخیص آن بسیار دشوار است، اما چند تغییر وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.شایع ترین علائم مسمومیت با مونوکسید کربن مبهم و مربوط به بسیاری از شرایط است.

مونوکسید کربن به هموگلوبین متصل می‌شود و مولکولی به نام کربوکسی هموگلوبین ایجاد می‌کند که در توانایی بدن برای انتقال و استفاده از اکسیژن به ویژه در مغز اختلال ایجاد می‌کند. به همین دلیل، علائم مشابه علائم سایر بیماری‌هایی است که بر مغز تأثیر می‌گذارد و باعث کاهش اکسیژن رسانی می‌شود و علائمی مانند سردرد،حالت تهوع،سرگیجه وخستگی دارد.

از آن جایی که مونوکسید کربن یک گاز است و معمولاً همه افراد در معرض آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، شناسایی آن زمانی که علائم به طور همزمان به چندین نفر می‌رسد آسان تر است. به دلیل آن، هنوز هم شناسایی کار آسانی نیست. سردرد و حالت تهوع به ندرت باعث می‌شود که کسی مسمومیت با مونوکسید کربن را به عنوان محتمل ترین مقصر تصور کند.

با پیشرفت مسمومیت با مونوکسید کربن، علائم جدی‌تر می‌شوند، اما هنوز بسیار مبهم هستند و شناسایی آنها به‌ عنوان خاص قرار گرفتن در معرض مونوکسید کربن دشوار است.

افشین امینی،فلوشیپ طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بیشترین و متداولترین سوخت در کشور ما گاز است،اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که خصوصا در فصل‌های سرد سال با آن مواجه‌ایم گاز گرفتگی با گاز co است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اضافه کرد: انتظار نداشته باشید که پیش از مسمویمت با گاز co هشداری دریافت کنید.

امینی با اشاره به اینکه گازگرفتگی تنها از طریق دستگاههای گازی گرم کننده خانگی مسمومیت ایجاد نمی‌‌شود، ادامه داد: سوخت‌هایی مثل نفت، بنزین و ترکیبات و مشتقات نفتی نیز می‌تواند باعث گازگرفتگی شود.

وی ادامه داد: برای مثال اگر در پارکینگی دربسته با ماشین روشن باشید، ممکن است دچار گازگرفتگی با گاز co شوید.

به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اگر سیستم گرمایشی شما در منزل و یا محل کار، بخاری‌های گازی است، توجه داشته باشید که داشتن تهویه موضوعی ضروری است.

امینی با اشاره به اینکه سیستم‌های گرمایشی که مستقیما با سوخت و ساز مواد فسیلی روبه رو نیستند، از امنیت بالاتری برخوردارند، تاکید کرد: استفاده از دستگاه‌های گرمایشی مثل رادیاتورها برای منازل گزینه‌های مناسب‌تری هستند.

وی با بیان اینکه اولین نشانه گازگرفتگی، سردرد یا اصطلاحا احساس گیجی است، ادامه داد: هرگز در فاصله نزدیک بخاری و یا سایر سوخت‌های فسیلی نخوابید.

فلوشیپ طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شهیهد بهشتی با بیان اینکه ایجاد تهویه در منطقه‌ای ‌که گاز co منتشر شده بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: به محض اینکه متوجه شدید این گاز سمی در فضا منتشر شده و یا فردی دچار گازگرفتگی شده فورا او را از محیط دور کنید و یا به جایی منتقل کرده تا هوای تازه استفاده کند؛ ضمنا اگر فرد دچار ایست قلبی شده باید برای او احیای قلبی رویوی انجام شود و یا در مواردی که تنگی نفس یا کاهش هوشیاری دارد باید ضمن تماس با اورژانس اقدامات اولیه مثل قرار گرفتن در هوای تازه برای او انجام شود.

امینی درباره ترافیک‌های سنگین در تونل‌های بزرگ نیز توضیحاتی داد و افزود: داخل تونلی که انتهای تونل بسته شده یا ترافیک ایستا دارد، به هیچ عنوان ماشین خود را روشن نگه ندارید؛ ضمن اینکه به محض ورود به تونل شیشه‌ها بالا باشد و در فضای ماشین تنفس کنید.

به گفته این فلوشیپ طب اورژانس دانشگاه، فضای تونلی که در آن ماشین‌های زیادی در ترافیک گیر افتاده‌ و اغلب اتومبیل‌ها روشن هستند به شدت مسموم کننده و کشنده است./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه