واکنش چارچوب هماهنگی و رئیس اقلیم کردستان عراق به توافق بغداد و واشنگتن درباره خروج از عراق


واکنش چارچوب هماهنگی و رئیس اقلیم کردستان عراق به توافق بغداد و واشنگتن درباره خروج از عراق

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه عراق نیز از بیانیه مشترک عراق و آمریکا درباره مذاکره برای خروج نیروهای ائتلاف بین المللی استقبال کرد.

واکنش چارچوب هماهنگی و رئیس اقلیم کردستان عراق به توافق بغداد و واشنگتن درباره خروج از عراق

به گزارش راهبرد معاصر؛ چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در بیانیه خود بر اهمیت تدوین یک جدول زمانی مشخص و روشن برای تعیین مدت حضور مستشاران ائتلاف بین المللی در عراق و شروع کاهش تعداد مستشاران در خاک عراق تاکید کرد.

عمار حکیم رئیس جریان حکمت عراق گفت : ما حمایت کامل خود را از دولت عراق مبنی بر آغاز گفتگو با ائتلاف بین المللی برای تنظیم روابط دوجانبه اعلام می کنیم.

قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب الحق عراق نیز گفت: عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق گامی مهم در مسیر درست است.

رئیس اقلیم کردستان عراق با انتشار بیانیه‌ای از توافق دولت مرکزی عراق با آمریکا درباره ازسرگیری فعالیت کمیته عالی مشترک میان دو کشور درباره مذاکره برای خروج نیروهای ائتلاف بین المللی از عراق استقبال کرد.

نچیروان بارزانی در بیانیه‌ای اعلام کرد: از توافق بین دولت فدرال عراق و دولت ایالات متحده برای از سرگیری کار کمیته عالی نظامی (HMC) و پیشبرد گفتگوها در مورد روابط دوجانبه و آینده همکاری مشترک در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ، امنیتی ونظامی استقبال می کنیم.

در این بیانیه آمده که اقلیم کردستان عراق از این توافق حمایت می‌کند و در حفاظت از امنیت و ثبات و حاکمیت عراق و تقویت روابط بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک همکاری و کمک می‌کند.

وزارت امور خارجه عراق روز پنج شنبه (5 بهمن ماه) با انتشار بیانیه ای از توافق برای کاهش تدریجی مستشاران به اصطلاح ائتلاف بین‌المللی در عراق خبر داد.

در این بیانیه به موفقیت آمیز بودن مذاکرات بین دولت های عراق و آمریکا اشاره شده است که از ماه آگوست 2023 آغاز شد و با تاکید بر ضرورت راه اندازی کمیته عالی نظامی در سطح کارگروهها برای ارزیابی تهدید و خطر داعش منتهی شد.

در این بیانیه تاکید شده است در توافقات به تدوین یک جدول زمانی مشخص و روشن تصریح شده است که بر اساس آن مدت حضور مستشاران ائتلاف بین‌المللی در عراق معین شده است و مستشاران حاصر در خاک عراق به شکل تدریجی خاک عراق را ترک خواهند کرد و در نهایت پایان مأموریت نظامی ائتلاف علیه داعش اعلام خواهد شد./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا