نگرانی از صعود ناهمگون بورس آمریکا


دنیای‌اقتصاد – محمدامین مکرمی : درحالی که روند صعودی سهام شرکت‌های تکنولوژی محور در بورس آمریکا ادامه داشته و نماگر S P ۵۰۰ در بالاترین سطح تاریخی خود قرار دارد، شاخص‌های مربوط به سایر بخش‌های بازار به‌طورمیانگین در ارتفاعی ۱۵‌درصد پایین‌تر از اوج خود در نوسان هستند.

نگرانی از صعود ناهمگون بورس آمریکا

براساس گزارش تحلیلی وال‌‌‌‌‌‌استریت‌ژورنال، شاخص معیار بازار سهام آمریکا پس از دو سال‌به بالاترین سطح تاریخی خود بازگشته است، با این‌وجود شاخص بخش تکنولوژی از میان 11بخش بازار تنها نماگری است که اکنون همچون شاخص‌کل در اوج تاریخی خود قرار دارد. تب هوش‌مصنوعی به موتور محرک بخش تکنولوژی (شامل غول‌های فناوری همچون مایکروسافت، اپل و انویدیا) تبدیل شده‌است. رشد سهام شرکت‌های این بخش به شاخص S P 500 کمک‌کرده است که در 6جلسه معاملاتی اخیر پنج‌بار رکورد خود را جابه‌‌‌‌‌‌جا کند، در حالی‌که این نماگر از آغاز سال ‌2.5‌درصد افزایش یافته‌، شاخص بخش تکنولوژی درهمین بازه صعود 5.9‌درصدی را تجربه‌کرده است. در همین‌حال، شاخص مربوط به هیچکدام از بخش‌های دیگر در ماه ژانویه رکورد جدیدی را ثبت نکرده‌است.

شاخص هم‌وزن S P 500 که برای سهام شرکت‌های کوچک و بزرگ بازار وزن مشابهی درنظر ‌‌‌‌‌‌می‌گیرد، از آغاز سال‌جاری 0.3‌درصد افت کرده‌است. رالی دو سال‌قبل بازار بسیار فراگیرتر بود و به غیر‌از بخش تکنولوژی، هفت بخش صنایع، نهادهای مالی، کالاهای پرمصرف، املاک و مستغلات، بهداشت و درمان، یوتیلیتی‌‌‌‌‌‌ها و مواداولیه را دربرمی‌گرفت. صعود شاخص به پشتوانه رشد تنها یک بخش مساله‌ای است که برخی سرمایه‌گذاران و استراتژیست‌‌‌‌‌‌های بازار را نگران کرده‌است. به عقیده این دسته از فعالان، وقتی رشد بازار تنها به علت بالارفتن قیمت سهام تعداد کمی از شرکت‌های بزرگ باشد، بازار نسبت به نوسانات چند شرکت بزرگ آسیب‌‌‌‌‌‌پذیر می‌شود.

برای مثال، اگر قرار باشد که قیمت سهام 6شرکت بزرگ وال‌‌‌‌‌‌استریت به میانگین متحرک 200‌روزه خود گریز بزند، شاخص S P شاهد افت پنج‌درصدی خواهد بود.غول‌‌‌‌‌‌های تکنولوژی در بیشتر مقاطع سال‌گذشته نیز رهبری بازار را برعهده داشتند، اما در هفته‌های پایانی سال‌2023 و بعد از آنکه تحلیلگران مالی به این نتیجه رسیدند که فدرال‌رزرو به‌زودی نرخ بهره را کاهش خواهد داد، بازار شاهد رشد فراگیر در اغلب بخش‌ها بود و قیمت دارایی‌های مختلف از سهام شرکت‌های کوچک گرفته تا طلا و اوراق‌بدهی تقویت شد. اگرچه سرمایه‌گذاران انتظار داشتند که روند صعود همه‌جانبه بازار در سال‌جاری نیز ادامه پیدا کند، اما با توجه به کاهش خوش‌بینی‌‌‌‌‌‌ها نسبت به چرخش سیاستی بانک‌مرکزی آمریکا، این امر تاکنون تحقق پیدا نکرده‌است. داده‌‌‌‌‌‌های اقتصادی بهتر از انتظار باعث بازگشت بازده اوراق خزانه 10‌ساله آمریکا به سطوح بالای چهار‌درصد شده‌است. بازده اوراق‌بدهی به‌عنوان رقیب سهام عمل می‌کند و افزایش بازده این اوراق، جذابیت بازار سهام را کم می‌کند. این شرایط موجب تغییر انتظارات سرمایه‌گذاران درباره زمان‌بندی اولین کاهش نرخ بهره شده‌است و تداوم رشد همه‌‌‌‌‌‌جانبه بازار را دشوار می‌کند.

جلسه سرنوشت‌‌‌‌‌‌ساز

این هفته نگاه بازار به جلسه سیاستی روز چهارشنبه فدرال‌رزرو خواهد بود. ناظران انتظار دارند که نتایج این جلسه تا حدی مسیر آینده سیاست پولی بانک‌مرکزی آمریکا را روشن کرده و به آنها کمک کند که برآورد بهتری از زمان و دامنه کاهش نرخ بهره داشته‌باشند. همچنین گزارش ماهانه اشتغال که روز جمعه منتشر می‌شود، آخرین وضعیت بازار کار آمریکا را ترسیم خواهد کرد. گزارش درآمدی شرکت‌های تکنولوژی مانند ماکروسافت، متا و آمازون نیز نشان خواهد داد که آیا صعود بازار می‌تواند ادامه داشته‌باشد یا خیر. به گفته یک پژوهشگر ارشد بازار، احتمال وقوع رکود اقتصادی از ذهن سرمایه‌گذاران کنار رفته‌است و آنها دیگر در موقعیت‌های معاملاتی که اتخاذ می‌کنند، چنین احتمالی را درنظر نمی‌گیرند. او معتقد است ایمان بازار به‌وقوع «فرود نرم» (کاهش تورم بدون افت قابل‌‌‌‌‌‌توجه فعالیت اقتصادی) ممکن است به مرز «خوش‌‌‌‌‌‌خیالی» رسیده باشد. سهام شرکت‌های کوچک از رالی آغاز سال ‌جا‌مانده‌‌‌‌‌‌اند.

شاخص راسل 2000 که روند حرکتی این دسته از سهم‌‌‌‌‌‌ها را دنبال می‌کند، از اوج خود که در نوامبر 2012 ثبت شده‌بود، حدود 20‌درصد فاصله دارد. مدیر برنامه‌ریزی مالی یک شرکت مدیریت ثروت به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند که سهام شرکت‌های کوچک ارزش‌محور را به سبد خود اضافه کنند، چراکه قیمت سهام این شرکت‌ها در مقایسه با قیمت سهام شرکت‌های بزرگ رشدمحور، جای افزایش بیشتری دارد. گزارش این هفته فایننشال‌تایمز از بازارهای مالی به بررسی وضعیت بورس چین پرداخته است. بازار سهام این کشور روز جمعه بعد از سه روز صعودی، کاهشی شد. این اتفاق بعد از آن رخ‌داد که وعده نخست‌وزیر چین برای حمایت قاطع از بورس منجر به اقدامات عملی به‌منظور حمایت از قیمت سهام نشد.شاخص معیار CSI 300 پس رشد چهار‌درصدی در سه جلسه معاملاتی قبل، روز جمعه 0.3‌درصد افت کرد. نماگر بازار سهام هنگ‌کنگ نیز در آخرین روز معاملاتی هفته 2‌درصد ریزش کرد. بورس چین و هنگ‌‌‌‌‌‌کنگ که از ماه ژوئیه به‌طور چشمگیری از همتایان جهانی خود عقب‌مانده‌بودند، اوایل هفته گذشته پس از سخنان نخست‌وزیر چین مبنی‌بر «اقدامات قوی‌‌‌‌‌‌تر و موثرتر برای ایجاد ثبات در بازار و افزایش اعتماد» صعودی شدند. اما به گفته معامله‌گران و تحلیلگران، در غیاب شواهد محکمی که حاکی از اتخاذ اقدامات معنادار در راستای اجرایی‌کردن اظهارات نخست‌وزیر باشد، خوش‌بینی‌‌‌‌‌‌های اولیه نسبت به این اظهارات به‌تدریج رنگ باخته و فضای مثبت بازار تضعیف شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصویر روز ناسا: پیش‌بینی وضع هوا در سیاره فراخورشیدی «اسطرلاب»