4 سناریو درمورد افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا


4 سناریو درمورد افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا

محمد بیات، کارشناس مسائل خاورمیانه، درباره حمله اخیر به نظامی‌های آمریکا در منطقه به خبرنگاران گفت: در جریان حمله‌ای که در ۲۸ ژانویه به برج ۲۲ آمریکا در سوریه رخ داد، نزدیک ۳۴ سرباز آمریکایی مجروح شدند و ۳ نفر هم کشته شدند.

تنش در منطقه روز به روز چهره جدیدی به خود می‌گیرد. در آخرین حمله به پایگاه آمریکایی ها، ۳ نیروی آن‌ها کشته شدند که موجب فشار سنگین جمهوریخواهان برای اقدام تلافی جویانه شد.

به گزارش انتخاب، محمد بیات، کارشناس مسائل خاورمیانه، درباره حمله اخیر به نظامی‌های آمریکا در منطقه به خبرنگاران گفت: در جریان حمله‌ای که در ۲۸ ژانویه به برج ۲۲ آمریکا در سوریه رخ داد، نزدیک ۳۴ سرباز آمریکایی مجروح شدند و ۳ نفر هم کشته شدند. بسیاری از رسانه‌ها در ۲۴ ساعت اخیر معتقدند که خطوط قرمز میان تهران و واشنگتن تغییر کرده است. پیش از این حملات موجب آسیب‌های جزئی می‌شد، اما حمله در این سطح که سیستم پدافندی عمل نکند و در منطقه خاصی از مرز اردن و سوریه باشد و ۳ نفر از اعضا سنتکام کشته شوند هم باعث افزایش فشار به دولت شده است. چهره‌های محافظه کار انگشت اتهام را به روی بایدن گرفته اند؛ اگرچه بایدن سعی می‌کند به شکل مستقیم وارد جنگ با تهران نشود.

وی در ادامه درباره واکنش آمریکا بیان کرد: این حمله باعث شده صحنه جدیدی شکل بگیرد. احتمالا یکی از گزینه‌های غیر محتمل تیم امنیت ملی کاخ سفید این است که برخی نقاط در ایران را هدف قرار دهند. پس از عبور از این صحنه احساسی، برخی از نظامیان آمریکایی گفته اند که ایران نقش مستقیم در این جنگ نداشته است. ایران هم تاکید دارد که گروه‌های مقاومت از خود استقلال عمل دارند و خودشان تشخیص می‌دهند که چه زمان وارد نبرد با آمریکا شوند.

وی سپس در رابطه با سناریو‌های موجود نسبت به واکنش آمریکا در مقابل ایران اظهار داشت: فشار جمهوری خواهان و تضعیف دولت بایدن، چند سناریو به وجود می‌آورد. سناریو اول که فعلا نامحتمل است، حمله آمریکا به اهدافی داخل ایران است تا نشان دهد مقابل تهدیدکننده منابع خود می‌ایستد، اما یک نوع تنش جدی در آمریکا را هم به دنبال خواهد داشت و فعلا مقداری زود است درباره این سناریو قضاوت کنیم. برخی تحلیلگران معتقدند این حمله ممکن است به تهاجم علیه برخی کشتی‌های ایران ختم شود.

او افزود: سناریو دوم این است که مواضع فرماندهان و پایگاه‌های نزدیک به ایران در عراق و سوریه هدف قرار بگیرد که البته در سه ماه اخیر نزدیک ۶ بار هدف قرار گرفته اند و اسراییل هم استقبال می‌کند. اسراییل قصد دارد به هزینه آمریکا، موازنه‌ای که در مقابل محور مقاومت از دست داده است را به دست بیاورد. در نتیجه در سناریو دوم ممکن است سطح حملات افزایش پیدا کند.

این کارشناس ادامه داد: ممکن است همزمان با این حملات، سطح حمله به حوثی‌ها نیز افزایش پیدا کند. احتمال وقوع سناریو دوم بیشتر است.

بیات اضافه کرد: سناریو سوم اینگونه است که آمریکایی‌ها زمین بازی را عوض کنند و با تشدید حمله به انصارالله و هدف قراردادن نقاط راهبردی و حذف شخصیت‌های محوری، شرایط جدیدی را در منطقه باب المندب ایجاد کنند. این تصمیم موقعیت ایران را تضعیف می‌کند چراکه مناقشات اخیر در دریای سرخ یکی از اهرم‌های فشار مهم علیه آمریکا بوده است. ۱۲ درصد تجارت جهانی در این منطقه اتفاق می‌افتد و بازیگری ایران در آنجا می‌تواند شرایط را به ضرر غربی‌ها تمام کند.

وی افرود: در سناریو چهارم باید به این موضوع توجه کنیم که ممکن است دولت آمریکا به دلیل نتایج تنش با تهران، پاسخ به ایران را به آینده واگذار کند.

وی تصریح کرد: باید به این نکته توجه کنیم که به هر میزان تنش و درگیری میان نیرو‌های مقاومت و آمریکا وجود داشته باشد، از نظر کسب مشروعیت مردمی به نفع مقاومت تمام می‌شود. البته با توجه به شرایط فعلی سکوت آمریکا نیز بعید به نظر می‌رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی