دلیل استعفای نخست‌وزیر گرجستان


دلیل استعفای نخست‌وزیر گرجستان

اقتصادنیوز: رسانه‌ها بعد از ظهر دوشنبه به وقت تهران از استعفای «ایراکلی گاریبا شویلی» نخست وزیر گرجستان خبر دادند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، وبگاه شبکه خبری «سی‌جی‌تی ان» گاریباشویلیدر یک نشست تلویزیونی گفت که این سمت را ترک می‌کند.

بر اساس این گزارش، حزب حاکم گرجستان، رئیس خود را «ایراکلی کوباخیدزه» به عنوان نخست وزیر آینده معرفی خواهد کرد و پیش از انتخابات پارلمانی اواخر سال جاری جایگزین گاریباشویلی خواهد شد.

گاریباشویلی، این سمت را در بحبوحه ناآرامی‌های گرجستان پذیرفته بود. او پیشتر اعلام کرده بود که این کشور به تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه روسیه نخواهد پیوست.

همزمان با تحولات روسیه، رئیس جمهور گرجستان خواستار تقویت و کنترل بیشتر بر مرزهای این کشور از بیم مهاجرت‌های احتمالی شده بود.

«سالومه زورابیشویلی» رئیس جمهور گرجستان اظهار داشته بود که با توجه به تحولات روسیه، نظارت دقیق در مرزها در حال انجام است. این کشور از شمال با روسیه هم‌مرز است. گرجستان تاکنون میزبان چند رزمایش ناتو در خاک خود بوده است.

روسیه و گرجستان در سال ۲۰۰۸ به دنبال اصرارهای «میخائیل ساکاشویلی» رئیس‌جمهور وقت گرجستان برای عضویت این کشور در ناتو و مواضع تحریک آمیز آمریکا و متحدانش در زمینه تشویق تفلیس برای الحاق به این ائتلاف نظامی غربی، وارد جنگ شدند.

در آستانه این جنگ، روسیه استقلال دو جمهوری اوستیای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت شناخت و نظامیان روس وارد این دو منطقه مرزی گرجستان شدند.

چندی قبل، حدود ۱۲۰ هزار نفر در شهر «تفلیس» در حمایت از عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا تظاهرات کردند.

در جریان این تظاهرات تجمع کنندگان پرچم‌های اوکراین و اتحادیه اروپا را به اهتزار درآوردند. تلاش برای عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا و ناتو در قانون اساسی این کشور تصریح شده، اما این موضوع برای مدت مدید باعث رنجش و عصبانیت کرملین شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


با بطری خالی نوشابه و آب معدنی کاردستی های جالب بسازید