گام هدفمند بانک مرکزی برای توقف رشد نقدینگی


گام هدفمند بانک مرکزی برای توقف رشد نقدینگی

احمد صالحی، کارشناس مسائل پولی و بانکی با بیان اینکه بانک مرکزی با در نظر گرفتن سود 30 درصدی برای گواهی سپرده‌ها نشان داد به دنبال این است نقدینگی در جامعه را متوقف کند، گفت: انتخاب روش عرضه اوراق با سود 30 درصدی تمهید ارزشمندی در راستای تأمین مالی بانک مرکزی است.

گام هدفمند بانک مرکزی برای توقف رشد نقدینگی

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ امام خامنه ای (حفظه الله)، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور با تأکید بر اینکه رشد نقدینگی باید متوقف شود، فرمودند: با اینکه تلاش کردند، مقداری تأثیر داشته و رشد نقدینگی کم شده است. یکی از مشکلات کشور رشد نقدینگی است. وقتی در این زمینه به سیاست‌های انقباضی رو می‌آوریم، طبیعتاً منابعی که بانک‌ها در اختیار فعالان اقتصادی می‌گذارند محدود می‌‎شود.


ایشان افزودند: بانک مرکزی نباید طوری مدیریت کند که شرکت‌های دولتی بیایند همین سهم محدود منابعی را که بناست بانک‌ها بدهند، بردارند ببرند؛ یا شرکت‌های خاص بردارند ببرند؛ شرکت‌هایی که افرادش زرنگترند، دست و پا دارترند، ارتباطات بیشتری دارند. این مدیریت لازم دارد. مدیریت، یعنی رعایت عدالت به معنای واقعی کلمه اینجا لازم است.

یکی از راه های تأمین مالی تولید، استقراض از بانک مرکزی، نظام بانکی یا چاپ پول است که باعث تورم های شدید و افزایش فشار معیشتی بر مردم می شود


احمد صالحی، کارشناس مسائل پولی و بانکی درباره فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیز انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی الحساب 30 درصد در راستای تأمین سرمایه در گردش تولید به «راهبرد معاصر» گفت: انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ 30 درصدی در راستای تأمین مالی بخش تولید از ابعاد مختلف حائز اهمیت است، زیرا تأمین مالی بنگاه ها و واحدهای تولیدی به این شیوه بدون تورم انجام می شود و راهبرد درستی برای جمع آوری نقدینگی کف جامعه به شمار می رود.


وی افزود: یکی از راه های تأمین مالی تولید، استقراض از بانک مرکزی، نظام بانکی یا چاپ پول است که باعث تورم های شدید و افزایش فشار معیشتی بر مردم می شود؛ بنابراین چنین اقداماتی قابل قبول و به نفع اقتصاد نیست.


کارشناس مسائل پولی و بانکی عنوان کرد: روش دیگر تأمین مالی و سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی تأمین مالی از بورس و بازار سرمایه است که متأسفانه به دلیل افت های مکرر بورس در حال حاضر این امکان برای بازار سرمایه متصور نیست و نمی توان از چنین ظرفیتی استفاده کرد، لذا باید به سراغ دیگر روش ها رفت.


صالحی درباره عرضه گواهی سپرده خاص با سود 30 درصدی گفت: به نظر می آید بانک مرکزی که سیاست توقف رشد نقدینگی را در دستور کار دارد، با عرضه اوراق با نرخ مشخص به دنبال جمع آوری نقدینگی از کف جامعه است، همان معضلی که با دلالی، تنش زاست و اقتصاد را به چالش تورمی می کشاند.


کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: بانک مرکزی با اعلام اینکه سود 30 درصدی برای گواهی سپرده ها در نظر گرفته است، نشان داد جمع آوری نقدینگی را شعاری دنبال نمی کند و مترصد آن است نقدینگی موجود در جامعه را متوقف و در راستای تأمین مالی بنگاه های تولیدی گام بردارد. نرخ در نظر گرفته و سود پرداخت شده باید از سود سپرده بانکی جذاب تر باشد تا باعث اشتیاق مردم برای خرید اوراق شود.


صالحی گفت: فاینانس خارجی راهکاری برای تأمین مالی تولید است، اما این روش به دلیل تحریم ها تا حد زیادی امکان پذیر نیست که بتوان 400 هزار میلیارد تومان یا معادل ارزی آن را به تولید تزریق کرد.


وی یادآور شد: با توجه به اینکه در 2.5 سال گذشته، بانک مرکزی اوراق منتشر شده دولت گذشته را پرداخت کرده است، مردم نسبت به عملکرد آن مطمئن هستند، زیرا با وجود فشارهای مالی تعهدات گذشته را پرداخت کرده است. بنابراین، انتخاب روش عرضه اوراق با سود 30 درصدی تمهید ارزشمندی در راستای تأمین مالی بانک مرکزی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق