بازگشت ثبات به بازار ارز در روزهای آینده


معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به کاهش رشد نقدینگی به 25.2 درصد در پایان دی ماه امسال و روند نزولی تورم مصرف کننده و تولیدکننده و همچنین افزایش تامین ارز، از بازگشت ثبات به بازار ارز در روزهای آینده خبر داد.

بازگشت ثبات به بازار ارز در روزهای آینده

به گزارش راهرد معاصر؛ محمد شیریجیان با اشاره به روند کاهنده نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی و همچنین کاهش نرخ تورم و مصرف کننده و بهبود ذخایر ارزی و تامین ارز در مرکز مبادله ارز اظهارداشت: همه این مولفه‌ها نسبت به سال گذشته در وضعیت بهتری قرار دارد.

وی با بیان اینکه بنیان‌های اقتصادی دلالت بر این دارد که ما شاهد روند بهبود در بازار خواهیم بود، افزود: عمدتا نوسانات اخیر متاثر از فضای انتظارات منفی است که از طریق یک سری منابع پمپاژ خبری منفی می‌شود و انشاالله با استمرار ثبات در منقطه شاهد این خواهیم بود که این فضای انتظارات منفی هم بهبود می‌یابد و به طور طبیعی اثر خودش را بر نرخ ارز خواهد گذاشت.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفتت: البته سیاستگذار پولی از ابزارهای خودش هم استفاده می‌کند تا هم بتوانیم تامین مالی بخش واقعی اقتصاد را به‌درستی انجام دهیم و هم هدایت نقدینگی به درستی محقق شود و به افزایش ارزش افزوده اقتصادی و ارز آوری کشور کمک کند.

وی یکی از نمونه‌های استفاده از ابزارهای پولی را عرضه اوراق گواهی سپرده عنوان کرد و تصریح کرد: از این ابزار برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی، چه سرمایه در گردش و چه تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای و ایجادی استفاده می‌شود.

شیریجیان با بیان اینکه مهم‌ترین متغیر کلان اقتصادی که اگر به درستی مدیریت نشود هم می‌تواند به تشدید تورم و هم تعمیق رکود اقتصادی منجر شود، متغیر نقدینگی است، اظهارداشت: رهبر انقلاب با درایت و اشرافی که نسبت به این موضوع داشتند بر ساماندهی سازنده این متغیر تاکید جدی داشتند.

وی افزود: بانک مرکزی هم در راستای تحقق شعار سال و برنامه سیاستی جدید پولی که در چارچوب سیاست تثبیت اقتصادی اتخاذ کرده موضوع کنترل و مدیریت نقدینگی را به‌عنوان یکی از محورهای سیاستی خود قرار داد و بر همین اساس رشد نقدینگی نسبت به ماه مشابه سال قبل 25.2 درصد رشد داشته است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه کاهش رشد نقدینگی به این عدد چند نکته دارد، تصریح کرد: اول اینکه توانستیم بعد از 55 ماه نرخ رشد نقدینگی در محدوده 25 درصد قرار گرفت؛ یعنی آخرین باری که رشد نقدینگی در محدوده 25 درصد بود، خرداد ماه 1398 بود و دوم اینکه این روند نزولی نرخ رشد نقدینگی در ادامه روندی است که از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم و از ابتدای امسال شکل گرفت.

وی با اشاره به نرخ رشد نقدینگی 42.8 درصدی در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، گفت: در این مدت نرخ رشد نقدینگی 17.6 درصد کاهش یافته و همچنین این نرخ در دی ماه نسبت به 12 ماه منتهی به آذر ماه، 1.8 درصد رشد نقدینگی کاهش پیدا کرده است.

شیریجیان ادامه داد: در کنار این کاهش رشد نقدینگی، شاهد کاهش رشد پایه پولی هم بوده‌ایم و این همگرایی بین این دو متغیر ایجاد شده است. رشد پایه پولی در دی ماه به 31.2 درصد رسیده که 14.3 درصد کاهش نشان می‌دهد و این ارقام بیانگر بهبود متغیرهای کلان اقتصادی و کل‌های پولی است./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی