کنفرانس تجاری انگلیس و آفریقا لغو شد


کنفرانس تجاری انگلیس و آفریقا لغو شد

دولت انگلیس که شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری را «اشتباه» نامیده است، بدون ارائه توضیحی از تعلیق کنفرانس تجاری و سرمایه‌گذاری این کشور و آفریقا خبر داد، که قرار بود در آوریل ۲۰۲۴ برگزار شود.

کنفرانس تجاری انگلیس و آفریقا لغو شد

به گزارش راهبرد معاصر؛ وزارت امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که برگزاری این اجلاس به تاریخ دیگری موکول شده است. بر اساس این بیانیه، کنفرانس پیش‌رو قرار بود در حوزه تقویت مشارکت دو طرف برای ایجاد شغل و رشد اقتصادی و همچنین حمایت از استعداد‌های انگلیسی و آفریقایی در بخش‌های مالی و فناوری متمرکز باشد.

در بیانیه یادشده، اشاره‌ای به زمان برگزاری اجلاس پیش‌رو نشده، اما این گونه نوشته است که انگلیس همچنان تمایل دارد به عنوان شریک سرمایه گذاری منتخب برای آفریقا انتخاب شود.

آخرین نشست مشترک دو طرف، اواخر سال ۱۳۹۸ برگزار شد که در جریان آن انگلیس موفق شد پیش از خروج رسمی از اتحادیه اروپا، ۱۱ قرارداد تجاری و سرمایه گذاری با کشور‌های آفریقایی امضاء کند.

بوریس جانسون نخست وزیر وقت انگلیس که میزبان سران ۲۱ کشور آفریقایی بود طی سخنان در این اجلاس، از آمادگی لندن برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و مشارکت‌های تجاری با کشور‌های حوزه قاره آفریقا در «دوره پسا برگزیت» خبر داد و از آفریقا به عنوان آینده یاد کرد.

وی با هدف جبران کاستی‌های ناشی خروج کشورش از اتحادیه اروپا، به قاره آفریقا روی آورد تا با سرمایه گذاری‌های چندین میلیارد پوندی در این قاره، مرحله جدیدی را در راهبرد‌های اقتصادی و سیاست خارجی کشورش آغاز کند.

دولت لندن در حالی از تعلیق اجلاس پیش‌رو خبر داده است که به نظر می‌رسد این تصمیم با تحولات غزه و شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی بی ارتباط نباشد.

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه پیش حکم ویژه خود در مورد شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی مبنی بر ارتکاب نسل‌کشی در غزه و لزوم اتخاذ اقدامات فوق‌العاده را اعلام کرد.

بر اساس این حکم، رژیم صهیونیستی باید اقدامات لازم برای ممانعت از جنایت‌های کشتار علیه یک مجموعه انسانی را اتخاذ کند. این رژیم همچنین باید عدم ارتکاب به جنایت نسل‌کشی توسط نیروهایش را تضمین و اقداماتی در راستای بهبود اوضاع انسانی در غزه اتخاذ کند.

در همین حال وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی با بیان اینکه ما حق فلسطینیان در نوار غزه را برای محافظت از اقدامات نسل‌کشی به رسمیت می‌شناسیم، گفت: همه باید اسرائیل را زیر نظر داشته باشیم.

نالدی پاندور اضافه کرد: من از عکس‌العمل اسرائیل غافلگیر نخواهم شد. اگر (رژیم) اسرائیل به حقوق بین‌الملل احترام بگذارید، این مساله در یک ماه مشخص خواهد شد.

این تحولات خشم رژیم صهیونیستی را برانگیخته و دولت لندن نیز به‌عنوان یکی از حامیان اصلی این رژیم، ادعا کرده است که حکم دادگاه اشتباه و تحریک‌آمیز است. وزارت امور خارجه انگلیس هفتم بهمن با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که رژیم صهیونیستی مرتکب نسل کشی نشده و پرونده آفریقای جنوبی برای رسیدن به یک آتش‌بس پایدار مفید نیست.

این درحالی است که رژیم صهیونیستی با حمایت غرب و برای تلافی حملات غافلگیرکننده نیرو‌های مقاومت، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه انداخته است. بر اساس گزارش‌ها، تاکنون ۲۶ هزار و ۷۵۱ فلسطینی بر اثر حملات وحشیانه این رژیم جان خود را از دست داده و ۶۵ هزار و ۶۳۶ نفر دیگر مجروح شده‌اند. / ایرنا


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا