درباره رأی افراد بدحجاب!


درباره رأی افراد بدحجاب!

محمدصادق جوادی‌حصار، از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، گفته است:

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:"وقتی فردی می‌خواهد رای دهد، شما به حجاب او کاری ندارید و می‌تواند رای دهد. اما زمانی که همان شخص می‌خواهد به یک اداره دولتی برود یا به بانک و فرودگاه و...مراجعه کرده و حقوق اجتماعی خود را پیگیری کند با صراحت می‌گویند ما به افراد کم حجاب و بی‌حجاب خدمات نمی‌دهیم! این تناقضات را چطور می‌توان برای مردم آگاه امروز حل کرد."[3]
*آقای جوادی‌حصار اگرچه یک رجل سیاسی است اما همین فهم ساده اجتماعی، قانونی و حکومتی را ندارد که فراهم‌آوری صندوق رأی و اتخاذ آرای مردم، وظیفه حاکمیت در قبال حقوق اجتماعی یکان‌یکان افراد جامعه است.
یعنی همانطور که حاکمیت موظف است امکانات رأی دادن را حتی برای زندانیان نیز فراهم آورد؛ مکلف است برای افرادی که پوشش آنها جرم محسوب می‌شود نیز جدای از فرایند جرم آنها؛ امکان صندوق رأی را ایجاد کند.
این مسئله جدای از برخی خدمات اداری و... است که حاکمیت می‌تواند آنها را از افراد مجرم بازدارد.
می‌توان صندوق رأی را با امنیت مقایسه کرد و همسان دانست. 2 مقوله‌ای که حاکمیت موظف است مثل نور خورشید؛ آنها را برای همه شهروندانش (اعم از مجرم و غیر مجرم) به نحو احسن و اکمل فراهم سازد. همچنانکه درمان و...
پس چیزی که آقای جوادی‌حصار به آن اطلاق تناقض کرده‌اند در واقع یک رویه عقلانی است که فهم آن به شرط مطالعه، تفکر و به خرج دادن عقلانیت ممکن خواهد بود.
*توضیح ضروری مشرق اینکه در نوشتن این تحلیل مربوط به سخنان آقای جوادی‌حصار؛ از استدلال مطروحه در یادداشت چندی قبل یک روزنامه‌نگار محترم در همین باره استفاده شده است.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد پسرم | 60 متن تبریک روز تولد پسرم جدید و احساسی