برگزاری اختتامیه هجدهمین جشنواره شعر فجر با حضور وزیر فرهنگ + فیلم


برگزاری اختتامیه هجدهمین جشنواره شعر فجر با حضور وزیر فرهنگ + فیلم

به گزارش رکنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیین پایانی هجدهمین جشنواره بین‌ المللی شعر فجر روز چهارشنبه (۱۱ بهمن) با حضور محمدمهدی...

به گزارش رکنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیین پایانی هجدهمین جشنواره بین‌ المللی شعر فجر روز چهارشنبه (۱۱ بهمن) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدمهدی سموعی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و جمعی میهمانان خارجی و اصحاب فرهنگ و رسانه برگزار شد.

در این آیین از برگزیدگان در بخش های شعر کلاسیک، شعرنو و شعر محاوره تقدیر شد.

تعداد کتاب های رسیده به این دوره از جشنواره بین‌المللی شعر فجر حدود ۲۶۲۶ عنوان کتاب است که از این تعداد ۲۸۹ عنوان کتاب در بخش «درباره شعر» و ۱۹۱۳ کتاب در حوزه «شعر بزرگ‌سال» و مابقی در حوزه شعر کلاسیک، شعر محاوره و حوزه کودک است.

آثار ۸۴۶ ناشر در این دوره به دبیرخانه رسیده است که ۲۳ کتاب از ۱۸ ناشر از این تعداد به مرحله نهایی راه یافتند. از این تعداد ۷ بانو و ۱۳ غیر تهرانی به بخش نهایی راه یافتند و میانگین سنی شرکت‌کنندگان از ۳۰ تا ۷۹ سال است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ: از اعضای شورای شعر وزارت فرهنگ تشکر می کنم

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ نیز در این آیین گفت: از همه کسانی که به نحوی در برگزاری این جشنواره تلاش کردند سپاسگزارم هستم.

وی افزود: از اعضای شورای شعر وزارت فرهنگ و دستیار شعر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تشکر ویژه دارم.

وی افزود: 24 استان در جشنواره بین‌المللی شعر فجر حضور دارند. یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ در اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در ادامه صحبت هایش گفت: برنامه ویژه استانی را با همکاری صداوسیما برگزار خواهیم کرد.

«بعضی از پرنده ها شاعرند» اثر برگزیده در بخش کودک و نوجوان هجدهمین جشنواره بین‌ المللی شعر فجر شد

در ادامه این آیین در بخش شعر کوک و نوجوان ؛ «شعرهای رودخانه» سروده محمود پوروهاب شایسته تقدیر شناخته شد.

« بعضی از پرنده ها شاعرند» اثر اسماعیل الله دادی نیز به عنوان اثر برگزیده در این بخش معرفی شد.

داوران و نامزدهای 5 گروه ادبی شعر کلاسیک، شعر نو (قالب‌های نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر(پژوهش‌های حوزه شعر) هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر معرفی شدند که به شرح زیر است:

نامزدهای بخش شعر بزرگسال (گروه شعر کلاسیک)

نامزدهای مرحله نهایی هیئت‌داوران بخش شعر بزرگسال در گروه «کلاسیک»، به‌ترتیب حروف الفبا از این قرار است:

۱. «جاده گل سرخ» سروده خسرو احتشامی هونه‌گانی / انتشارات آرام دل

۲. «دل‌بستگی» سروده حسین دهلوی / انتشارات سوره مهر

۳. «کوچه بارانی اشراق» سروده حمید مبشر / انتشارات شهرستان ادب

۴. «وجود» سروده فاضل نظری / انتشارات سوره مهر

نامزدهای بخش شعر بزرگسال (گروه شعر نو)

نامزدهای مرحله نهایی بخش شعر بزرگسال در گروه شعر «نو» از این قرار است:

۱. «ای زیبارو خدا خیرت دهد» سروده محمدباقر کلاهی اهری / نشر مهر و دل

۲. «شبیه: نیمایی‌های عاشورایی» سروده علی داودی / انتشارات شهرستان ادب

۳. «نام دیگری از دست‌ها» سروده ابوالفضل پاشا / انتشارات شب چله

۴. «ندرت ناگوار مرگ» سروده حنیف خورشیدی / انتشارات شب چله

نامزدهای بخش شعر بزرگسال (گروه شعر محاوره)

نامزدهای مرحله نهایی بخش شعر بزرگسال در گروه «محاوره» به‌ترتیب حروف الفبا از این قرار است:

۱. «آهای تموم زندگیم» مجموعه ترانه امین بامشاد / انتشارات دالاهو

۲. «چای مست از قهوه‌‌ی چشمان تو» سروده مژگان صالحی‌‌نسب / نشر فصل پنجم

۳. «عشق تو نمی‌میرد» مجموعه ترانه علیرضا طبایی / انتشارات آرادمان

۴. «محاورات» مجموعه ترانه امیرعلی سلیمانی / نشر نزدیک‌تر

داوران این بخش عالیه مهرابی، ناصر فیض، مصطفی محدثی‌‌خراسانی، علی هوشمند، عبدالجبار کاکایی، صادق رحمانی و سعید یوسف‌‌نیا بودند.

نامزدهای بخش شعر کودک و نوجوان

نامزدهای مرحله نهایی بخش شعر کودک و نوجوان به‌ترتیب حروف الفبا از این قرار است:

۱. «بعضی از پرنده‌ها شاعرند» اسماعیل الله‌ دادی/ نشرگویا

۲. «بهترین نان جهان» پروانه شیرازی (لعیا)/ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

۳. «ستاره‌‌ی قاصدکی» محبوبه صمصام شریعت/ سروش

۴. «مثل مادرم درخت می‌شوم» منیره هاشمی/ سروش

۵. «من سنگ بودم» طاهره شهابی/ سوره مهر

۶. «شعرهای رودخانه» محمود پوروهاب/ به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)

مریم زندی، غلامرضا بکتاش و بابک نیک‌‌طلب نیز داوری بخش «شعر کودک و نوجوان» را بر عهده داشتند.

نامزدهای بخش درباره شعر

هیئت‌ داوران بخش «دربـاره شعر»، ۵ اثر زیر را به‌ترتیب حروف الفبا به‌عنوان نامـزدهای نهایی معرفی کردند:

۱. «خاقانی‌‌نامه (دفتر اول)» نوشته سعید مهدوی‌فر / انتشارات ادبیات

۲. «شعر سپید: پژوهشی در باب قالبی بی‌قافیه» نوشته مهدی علیایی‌‌مقدم / نشر نامک

۳. «شعر، هنر زبانی زیبا: نظریه‌های ادبی (۲ جلدی)» نوشته محمدناصر ره‌یاب / نشر آمو

۴. «فهرست توصیفی - تحلیلی مقالات مربوط به فردوسی و شاهنامه از سال ۱۲۹۴ تا ۱۳۸۰» نوشته زهرا سیدیزدی / مرضیه خافی / انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد

۵. «من امشب آمدستم وام بگزارم: شیوه شاعری مهدی اخوان ثالث آن سوی گزاره‌های هنری» نوشته یوسف عالی‌عباس‌آباد / انتشارات سخن

حسنا محمدزاده، قربان ولیئی و وحید عیدگاه طرقبه‌‌ای داوران بخش «درباره شعر» بودند.

تقدیر از حجت‌‎الاسلام زکریا اخلاقی شاعر اوقات سبز

در ادامه این آیین وزیر فرهنگ، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ، علیرضا قزوه، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران از حجت‌‎الاسلام زکریا اخلاقی شاعر اوقات سبز تجلیل کردند.

علیرضا قزوه، دبیر جشنواره شعر فجر گفت: حدود 30 میلیون نفر امسال از این جشنواره بهره‌مند خواهند شد. امسال اولین دوره ای است که از طریق همکاری با صداوسیما، جشنواره شعر فجر را به خانه های مردم آورده ایم.

بیانیه هیات داوران جشنواره شعر فجر توسط علیرضا قزوه شاعر قرائت شد

دبیر جشنواره شعر فجر اظهار کرد: چاپ و انتشار 1913 عنوان کتاب شعر در قالب نیمایی، کلاسیک و محاوره نشان از گرایش شاعران جوان به قالب های امروزی دارد. آرزو می کنم چراغ پرفروغ جشنواره شعر فجر همچنان روشن بماند.

وزیر فرهنگ: گرامی‌داشت هنر شعر از اهداف جشنواره شعر است/ رشد کمی و کیفی هجدهمین جشنواره شعر فجر

وزیر فرهنگ در این آیین با تبریک آغاز چهل‌ و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی گفت: یاد و خاطره امام راحل را گرامی می‌داریم؛ امام عزیزی که همه عزت و سربلندی امروز ایران و جهان اسلام حاصل مجاهدت اوست و به روح او و همه شهدای انقلاب، سلام و درود می‌فرستم.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: خدا را شاکریم که اختتامیه هجدهمین جشنواره فیلم فجر در حال برگزاری است. جشنواره امسال جشنواره‌ای فاخر بود و نسبت به گذشته رشد کمی و کیفی مخصوص داشت.

وی افزود: بیش از دو هزار اثر در بخش های مختلف به جشنواره ارسال شد و علاوه بر آن در بخش داوری هم شخصیت های اندیشمندی حضور داشتند.

اسماعیلی ادامه داد: آقای قزوه زحمت بسیاری کشیدند و این اتفاق مهم را با همراهی دوستانم در صداوسیما به اقدامی کامل و همه جانبه به اثر گذاری بالا تبدیل کردند. در همه استان ها محافل ادبی جشنواره برگزار شده است و پخش تلویزیونی خواهد داشت و در ایام ماه مبارک رمضان هرشب پخش آیین شعر فجر را شاهد خواهیم بود که اتفاقی مهمی است.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در وزارت فرهنگ تجلیل و تعظیم شعر و ادب را دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: سال گذشته در جشنواره شعر فجر آقای مودب به عنوان دستیار وزیر در امر شعر انتخاب شدند و کارهای مهمی انجام دادند و پس از آن نیز شورای شعر وزارتخانه شروع به کار کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: در اقدام مهم دیگر سند موسیقی ایران را به تصویب نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی رساندیم که بخش مهمی از آن به ترانه و شعر مربوط است‌.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه هویت ملی جامعه ایرانی با شعر و ادب گره خورده است، تاکید کرد: مفاخر ارزشمند این ملک عمدتا از حوزه شعر و ادب هستند تا جایی که شعر به زبان حکمت و اخلاق تبدیل شده است.

اسماعیلی با بیان بر اینکه باید در نظام آموزشی تحول ایجاد کنیم، تصریح کرد: به هم پیوستگی زبانی که برای ما مایه تفاخر است باید تحکیم یابد؛ با ورود فناوری های نوین به عرصه شعر و زبان با تهدیدات جدی مواجه هستیم که این مسئله مسئولیتی مضاعف را متوجه ما می کند و انشاالله بتوانیم تحولات مهمی را در حوزه آموزشی رقم بزنیم.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه فرزندان ما باید به خوبی شاهنامه، گلستان و بوستان را بخوانند، گفت: جشنواره شعر تنها برای تجلیل از شعرا برگزار نمی شود بلکه هدف اصلی گرامیداشت این هنر است.

وی افزود: شعر فارسی را داریم اما در کنار آن باید به اشعاری که به زبان های محلی سروده شده است هم توجه کنیم و دنبال برگزاری جشنواره بین المللی شعر بلوچ هستیم.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه زبان ملی ما زبان فارسی است اما در کنار آن به زبان محلی و گویش ها نیز باید توجه کنیم، تاکید کرد: شعر در همه این مرز و بوم زنده است و این اشعار به تبع خود موسیقی های محلی خودش را نیز به دنبال دارد و خداروشکر که کشور ما کشور شعر و ادب است.

وی با اشاره به تجلیل از استاد اخلاقی افزود: مایه خوشبختی بود که امسال هم از شاعری بلند آوازه که معلم اخلاق هم هستند تجلیل شد. اشعارشان طراوت شعرهای سهراب سپهری را دارد و مورد تکریم رهبر انقلاب هم قرار گرفته‌اند. انشاالله خداوند به همه شعرای این مرز و بوم توان و قوت عنایت فرماید.

وزیر فرهنگ با اشاره به نفوذ زبان فارسی در جغرافیای تمدنی ایران گفت: در کاخ های عثمانی اشعار فارسی حک شده است، در تاجیکستان یکی از شعرا به ما گفت همچنان در برخی مناطق اسم دخترانمان را ایراندخت می گذاریم که نشان دهنده حوزه عمیق فرهنگی و هویتی ماست. ایران عزیز فرهنگی را در مرزهای سیاسی محصور نمی دانیم هر کسی که با این زبان صحبت می کند خویشاوند ما است و به او افتخار می کنیم.

اعطای جوایز برگزیدگان جشنواره شعر فجر

لحظاتی از اعطای جوایز در اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر را در این فیلم می بینید.

«بعضی از پرنده ها شاعرند» اثر برگزیده در بخش کودک و نوجوان هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر شد.

در بخش شعر کوک و نوجوان؛ «شعرهای رودخانه» سروده محمود پوروهاب شایسته تقدیر شناخته شد.

شعرخوانی «عزیز مهدی» شاعر جوان هندی برای سردار حاج قاسم سلیمانی در اختتامیه جشنواره شعر فجر

شعرخوانی «استاد تزمذی» شاعر پیشکسوت ازبکستانی در اختتامیه جشنواره شعر فجر

اهدای بخش دیگری از جوایز برگزیدگان جشنواره شعر فجر

در بخش درباره شعر؛ 2 اثر «شعر سپید؛ پژوهشی تحلیلی در باب قالبی بی قافیه» نوشته «مهدی علیایی مقدم» و «فهرست توصیفی تحلیلی مقالات مربوط به فردوسی و شاهنامه» نوشته «مرضیه خافی» به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

نغمه مستشار نظامی شاعر، مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های کشور، محمدعلی مرادیان مدیر اداره کتاب وزارت فرهنگ و علیرضا قزوه از برگزیدگان این بخش تقدیر کردند.

در همین بخش «خاقانی نامه دفتر اول» نوشته «سعید مهدوی فر» به عنوان برگزیده این بخش معرفی شد‌.


برگزاری اختتامیه هجدهمین جشنواره شعر فجر با حضور وزیر فرهنگ + فیلم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج