فرهنگ خراسان - جلد 1


فرهنگ خراسان - جلد 1

بخش طوس: مشهد مقدس، نوقان، طاهران، تبادکان و رادکان "فرهنگ خراسان"مجموعه‌ای است که بخش نخست آن در هفت جلد مفصل به چاپ رسیده و در آن اطلاعاتی در باب ابعاد گوناگون شهر مشهد، اعم از اوضاع علمی، فرهنگی، سیاسی و هنری و سیر تاریخ این شهر درج گردیده...

بخش طوس: مشهد مقدس، نوقان، طاهران، تبادکان و رادکان

"فرهنگ خراسان"مجموعه‌ای است که بخش نخست آن در هفت جلد مفصل به چاپ رسیده و در آن اطلاعاتی در باب ابعاد گوناگون شهر مشهد، اعم از اوضاع علمی، فرهنگی، سیاسی و هنری و سیر تاریخ این شهر درج گردیده است. بخش نخست این مجموعه مربوط به "طوس" بوده که در برگیرنده مشهد مقدس، نوقان، طابران، تبادکان، و رادکان است. در دو جلد اول کتاب، اطلاعاتی درباره سوابق تاریخی، اوضاع جغرافیایی و فرهنگی، بنای شهر مشهد، اماکن متبرکه، مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، کشاورزی، دامداری، صنعت، تجارت، بهداشت و درمان، هنر و صنایع و سازمان‌های خدماتی درج شده، سپس در پنج جلد بعدی شرح حال و آثار و اقدامات رجال علم و ادب، عرفان، هنر و سیاست مشهدویا شخصیت هایی که در طول تاریخ در مشهد بوده اند و یا از خود در این شهر اثری باقی گذاشته اند آورده شده است. جلد اول از بخش نخست فرهنگ خراسان شامل سیزده فصل است:
۱- طوس، نوقان، طابران، رادکان، تبادکان، و سناباد، ۲- مشهد مقدس، و تحولات آن از زمان بناء تا زمان حاضر، ۳- اماکن متبرکه (قبر مطهر امام، ضریح، حرم، گنبد رضویه، مناره‌ها، رواق دارالشکر، رواق دارالسیاده، رواق دارالسلام، رواق دارالذکر، سایر رواق‌ها، صحن کهنه و نو، بست‌ها، کتابخانه‌ها، موزه، مدارس دینی، مهمان سرا)، ۴- فضاهای زیارتی در ادوار مختلف (از قرن نهم تا چهاردهم)، ۵- احداث فلکه اول ۶- تخریب بزرگ سال ۱۳۵۴، ۷- طرح توسعه حریم رضوی، ۸- طرح مسکن سازان خراسان، ۹- خیابان‌ها، میدان‌ها، بزرگراه‌ها، زیرگذرها و محلات مشهد، ۱۰- مساجد مشهد مقدس، ۱۱- حسینیه‌ها و تکیه‌های مشهد مقدس، ۱۲- مزارات مشهد مقدس، ۱۳- آثار تاریخی منطقه طوس (هارونی در طوس و رباط طرق). کتاب با عکس‌هایی رنگی از آثار تاریخی و اماکن دینی و چشم اندازهای مشهد و حوالی آن همراه شده با نمایه اسامی به پایان می‌رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی