سعید جلیلی: هنر بزرگ امام ایجاد جمهوری اسلامی ایران بود


سعید جلیلی: هنر بزرگ امام ایجاد جمهوری اسلامی ایران بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انقلاب اسلامی انتخاب بزرگ ملت ایران بوده است.

سعید جلیلی بعد از ظهر یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ طی سخنانی در حسینیه جماران با اشاره به انتخابات اسفند ۱۴۰۲، گفت: هنر بزرگ امام ایجاد جمهوری اسلامی ایران بود. چرا حرکت بزرگی که امام امت انجام دادند در زمان ائمه اطهار اتفاق نیفتاد؟ پاسخ این سوال بسیار روشن است. انتخاب ملت ما این‌گونه بود. آن حرکت بزرگ یعنی انقلاب اسلامی انتخاب بزرگ ملت ایران بود. مهمتر از آن این‌که پای این انقلاب ایستادند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: موفقیت‌های انقلاب اسلامی مرهون حضور و مشارکت مردم به خصوص در دوران دفاع مقدس بود. از پیرزن روستایی در روستای دور افتاده تا آن کارگر و کشاورزی که در میدان نبرد انقلاب اسلامی ایستادند. این قدرتی است که سایر کشور‌های فاقد آن هستند.

جلیلی، فرق دموکراسی غربی با مردم‌سالاری دینی ایران را در ایستادگی همزمان فرزندان و والدین خانواده‌های ایرانی در پایه انقلاب اسلامی عنوان کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: انتخاب یک امر لحظه‌ای، مقطعی، تشریفاتی و نمایشی نیست بلکه یک امر ضروری، واقعی و مستمر است. اگر مردم انتخابی انجام دادند باید پای انتخابش بایستند و سایه به سایه آن حرکت کنند. اینطور نیست که مردم رای بدهند بعد بگویند کارم تمام شد. انتخاب، شروع کار است.

وی متذکر شد: اگر حرکت نماینده بعد از ورود به مجلس دچار نقص و ایرادی بود باید با نظارت مستمر مردم رفع شود و باید کمک کرد تا نقایص رفع شود این همان اندیشه امام و رهبری در حوزه انتخاب است. هرجا که انتخابات انجام و بر آن نظارت شد، مشکلات کشور هم رفع شد هرگاه این قاعده الهی رعایت شد توانستیم بر مشکلات فائق بیایم.

جلیلی ادامه داد: دشمنان ایران با همه توان وارد شده است و فشار حداکثری را اعمال کردند، اما خودشان اعلام کردند که این سیاست درباره ایران شکست خورد، چون فتنه‌ها و سیاست‌های آشوب‌زای آنان خللی در اراده ملت ایران به وجود نیاورد. دشمنان ایران در پی ایجاد تردید در ملت ایران هستند، اما متوجه شده‌اند که مردم ایران به نسبت مردم سایر کشور‌های جهان متفاوت‌ترند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: شناخت مختصات زمانی و مکانی برای مردم دارای اهمیت مضاعف است. دشمنان ایران از این نگران هستند که ملت ایران بدانند آگاهانه در کجای تاریخ ایستاده اند و بدانند ظرفیت‌ها و نقایصش کجاست. آنان در پی تشدید نقایص و ضعف‌ها هستند، اما ملت ایران باید بداند که اولویت‌شان چیست تا با برنامه و انتخاب درست بتوانند به اهدافشان وجهه عملی بدهند.

جلیلی ادامه داد: از همه آحاد جامعه و همه افرادی که پست و منصبی دارند می‌خواهم که پیام امام درباره تکیه بر توانایی‌های مردمی و تاثیر داخلی آن را مورد توجه جدی قرار دهند. حدود ۸۰ سال از آن سخن امام می‌گذرد و اکنون ایران بار دیگر در گلوگاه تصمیم گیری با اهمیتی، قرار گرفته است. باید بدانیم که اولویت‌های‌مان در سیاست و اقتصاد و فناوری چیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دخالت آمریکا در صنعت توسعه هسته‌ای ایران گفت: آمریکایی‌ها برای حفظ فاصله علمی و تسلیحاتی خود در حوزه‌های مختلف به خصوص انرژی هسته‌ای تعمداً به ایران فشار می‌آورند تا ایران را در عقب ماندگی اقتصادی و هسته‌ای نگه دارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید بین داوطلبان نمایندگی مجلس بر سر اولویت‌های اصلی کشور رقابت باشد. نباید وقت و انرژی را صرف مسائل غیر اولویت‌دار کرد. ملت ایران در این عرصه باید با حضور موثر خود به داوطلبان نمایندگی مجلس این مسئله را تفهیم کنند.

جلیلی تاکید کرد: ما با کمک شما عزیزان در جلسات مختلف درباره اولویت‌های کشور و راه‌های رسیدن به آن‌ها بحث می‌کنیم. مهمترین مسئله‌ای که باید در این شرایط حساس به آن پرداخته شود این است که به محدودیت منابع درآمدی کشور توجه شود، اما مهم‌تر از آن این است که این منابع باید انضباط پیدا کند و به بهترین شکل مدیریت شود. باید درز‌هایی که در منابع مالی می‌شود، شناسایی و رفع شود. باید جلوی دست‌اندازی‌ها در منابع و مصارف مالی گرفته شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: یک بار برای همیشه باید برای منابع درآمدی کشور به خصوص درآمد‌های نفتی انضباط مالی داشت. اگر نظم جدی و درست‌ترین حوزه ایجاد نشود بین ۲ تا ۴ درصد پرت منابع اتفاق خواهد افتاد که می‌توان با اندازه گیری برخط در حوزه مالی و درآمدی کشور جلوی آن را گرفت.

جلیلی ادامه داد: باید بدانیم تا ۵ سال آینده وضعیت منابع درآمدی کشور چه می‌شود. علاوه بر آن باید درآمد‌های بودجه‌های شرکت‌های دولتی و نحوه هزینه کردن‌های آن‌ها را مورد بررسی جدی و دقیق قرار داد.

وی ادامه داد: اگر می‌گوییم ادامه حضور ما با مردم است باید دولت و مجلس بسترساز حضور حداکثری و بهینه مشارکت مردم باشند.

وی خواستار افزایش سهم دانشگاه‌ها در اداره کشور شد و افزود: برنامه هفتم توسعه از جمله برنامه‌هایی است که دانشگاه‌ها در آن مشارکت داشتند. حالا که این برنامه تصویب شد باید نظارت بر خط داشته باشند تا اجازه ندهند برنامه‌ها به حاشیه رود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در دفاع از حق و حقیقت چه در قضیه حجاب و چه در حوزه فضای مجازی نباید دچار لکنت شویم. در این صورت پایه‌های کشور لطمه نخواهد دید. باید نگاه‌مان را با قدرت، بدون لکنت و با برنامه پیاده کنیم.

جلیلی اظهار کرد: هنر امام این بود که اندیشه ایشان امتیازات ویژه‌ای نسبت به سایر رهبران جهان داشت. این درست است که نباید اجازه داد کسی وارد حریم خصوصی شود، اما چهارچوب این حریم و نحوه پیاده کردن آن چگونه است؟ آیا فقط با دادگاه و شکایت می‌توان آن را دنبال کرد؟ امتیاز اندیشه شما این است که برای حفظ حریم خصوصی همه افراد جامعه، تک تک افراد جامعه باید امر به معروف و نهی از منکر کنند.

وی ادامه داد: قدرت نرم و فرهنگ انقلاب اسلامی توانست قدرت سخت غرب را شکست دهد. با همین قدرت می‌توان به جنگ غرب برویم. سال گذشته برای مرگ یک زن اشک تمساح ریختند پس چرا برای زن‌هایی که در غزه در خانه‌های‌شان شهادت رسیدند اشک نمی‌ریزند. باید نشان دهیم اندیشه انقلاب اسلامی دارای وجوه متمایز است که باید خودش را در انتخابات، پیشرفت، حجاب، حقوق مردم و همه امور کشور نشان دهد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یک نماینده مجلس در بزنگاه حساس می‌تواند حتی با یک رای سرنوشت یک طرح یا لایحه را تغییر دهند. در یک دوره‌ای از مجلس عده‌ای نامه‌ای امضا کردند که حالا اگر انرژی هسته‌ای را متوقف کردید، اشکالی ندارد، ولی با استناد به اندیشه متمایز امام ایستادیم و اجازه ندادیم این اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: با حضور موثرتر مردم در انتخابات اسفند ماه باید انتخابات را موثرتر و دقیق‌تر و مبتنی بر صلاح کشور انجام دهیم. امیدوارم تلاش‌هایی که در دست انجام است به سرانجام خوبی برسد و به خیر و صلاح کشور تمام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو