کشفی نادر توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب


کشفی نادر توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب

تلسکوپ فضایی جیمز وب ۲ سیاره فراخورشیدی را پیدا کرده که به دور ستاره‌های مرده می‌چرخند.

به گزارش مشرق به نقل از اسپیس، کشف جدید جیمزوب به ستاره شناسان این فرصت را داده تا ببینند یک منظومه سیاره ای پس از مرگ ستاره‌اش چگونه به نظر می‌رسد. این تلسکوپ ۲ سیاره فراخورشیدی را پیدا کرده است که به دور ۲ ستاره مرده مختلف یا کوتوله‌های سفید می‌چرخند.

این سیارات نه تنها شباهت زیادی به غول های گازی منظومه شمسی مشتری و زحل دارند، بلکه کوتوله های سفید نیز شبیه به خورشید هستند. سیاره های بسیار کمی در اطراف ستاره های کوتوله سفید کشف شده اند. چیزی که در مورد این ۲ سیاره خارق العاده است این است که آنها از نظر دما، سن، جرم و جدایی مداری بیش از هر سیاره ای که قبلا پیدا شده بود شبیه به سیاره های خارج از منظومه شمسی هستند.

این سیاره ها به طور مستقیم توسط ابزار مادون قرمز میانی جیمزوب در حین چرخش به دور کوتوله های سفید WD ۱۲۰۲-۲۳۲ و WD ۲۱۰۵-۸۲ مشاهده شدند. یکی از آنها در فاصله ای از میزبان کوتوله سفید خود قرار دارد که برابر با ۱۱.۵ برابر فاصله زمین و خورشید است. نامزد دیگر دورتر از والد ستاره مرده خود، در فاصله ای حدود ۳۴.۵ برابر فاصله بین سیاره ما و خورشید قرار دارد.

جرم سیارات در حال حاضر نامشخص است و دانشمندان تخمین می زنند که آنها بین ۱ تا ۷ برابر مشتری، پرجرم ترین سیاره منظومه شمسی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هوافضا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی