بی‏‏‌رمقی زنجیره فولاد در سرما


بی‏‏‌رمقی زنجیره فولاد در سرما

دنیای اقتصاد : افزایش انتظارات تورمی طی دوهفته اخیر موجب رونق در بازار فولاد شد که با فروکش تب و تاب التهاب بازار، قیمت پایه محصولات زنجیره فولاد نیز با افت‌وخیز همراه بود. شمش به‌عنوان محصول میانی زنجیره فولاد در روز معاملاتی ۱۶بهمن‌ماه حدود ۱.۱‌درصد با کاهش قیمت همراه بود. از این‌رو با توجه به پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها تا پایان سال نوردکاران از خرید شمش مصرفی خود در تالار فیزیکی امتناع کردند؛ چراکه قیمت شمش در بازار آزاد ارزان‌‌‌تر از بورس‌کالاست.

بی‏‏‌رمقی زنجیره فولاد در سرما

بازار فولاد طی چند هفته اخیر تحت‌تاثیر شرایط و اتفاقات مختلفی بوده و از این‌رو قیمت محصولات زنجیره فولاد با افت و خیز همراه شده است. از مهم‌ترین تنش‌‌‌های هفته گذشته بازار فولاد افزایش شدید قیمت آهن اسفنجی بود که وارد کانال ۱۴‌هزار تومانی به ازای هر کیلوگرم شد. از طرفی افزایش نرخ ارز نیز تاثیر مستقیم خود را بر این بخش گذاشت. تلاش دولت برای کنترل قیمت ارز با انتشار اوراق سپرده با بهره ۳۰‌درصد نیز از دیگر اتفاقاتی بود که بازار را تحت‌تاثیر قرار داد. این مولفه‌‌‌ها موجب شد تا قیمت شمش نیز هفته گذشته روند صعودی به خود بگیرد و در کانال ۱۹‌هزار تومان رشد ۵.۴درصدی را به ثبت برساند.

بررسی تالار فیزیکی بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد که روز شنبه چهاردهم بهمن‌ماه، بالغ بر ۷۳‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی با قیمت پایه‌‌‌ای برابر ۱۲‌هزار و ۲۵۱تومان عرضه شد. کاهش عرضه همزمان با افزایش انتظارات تورمی و همچنین رونق بازار شمش و محصولات فولادی در بازار داخل باعث شد تا رینگ آهن‌‌‌اسفنجی در نیمه بهمن‌ماه رونقی دوچندان به خود بگیرد، به‌‌‌نحوی که متقاضیان این محصول به رقابت‌‌‌های سنگین قیمتی برای کسب سهم از عرضه‌‌‌های این محصول دست زدند. روز شنبه چهاردهم بهمن‌ماه معاملات آهن‌‌‌اسفنجی به صورت نقدی و سلف با میانگین قیمت ۱۴‌هزار و ۴۹۰تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شد. میانگین نرخ فروش با حذف معاملات سلف در این روز ۱۴‌هزار و ۸۶۷تومان بود. به این ترتیب در نیمه بهمن‌ماه آهن‌‌‌اسفنجی تا یک‌قدمی تثبیت در کانال ۱۵‌هزار تومان پیش رفت. بالا رفتن قیمت آهن اسفنجی موجب افزایش قیمت شمش شد و همین موضوع قیمت پایه میلگرد را نیز تحت‌تاثیر قرار داده و تقاضای فروش مدت‌‌‌دار را افزایش داد.

بی‏‏‌رمقی زنجیره فولاد در سرما

افزایش 2.6درصدی قیمت میلگرد

همچنین روز چهارشنبه 11بهمن‌ماه، 145هزارتن میلگرد پرمصرف ساختمانی در بورس‌کالا عرضه شد که با احتساب معاملات مچینگ، 84هزارتن معادل 58‌درصد از این عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون میلگرد مرسوم بازار در معاملات روز چهارشنبه به 22‌هزار و 962تومان به ازای هر کیلوگرم به ثبت رسید که به عبارت بهتر افزایش حدود 2.6درصدی را نسبت به قیمت معاملاتی هفته پیش از آن گزارش می‌کند. افزایش قیمت میلگرد در رینگ فیزیکی را می‌‌‌توان به افزایش نرخ ارز و قیمت شمش نسبت داد که با تغییر شرایط بازار باید منتظر صنعت فولاد در ماه‌‌‌های پایانی سال بود. بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد بیش از 76‌درصد عرضه‌‌‌های شمش روز دوشنبه 16بهمن‌ماه مورد معامله قرار گرفت که حدود 40‌درصد به صورت اعتباری و 30‌درصد به شکل نقدی به فروش رسید.

میانگین قیمت معامله شمش 20‌هزار و 177تومان به ازای هر تن به ثبت رسید که با احتساب هزینه حمل و تبدیل به محصول کف قیمت میلگرد نباید کمتر از 24‌هزار تومان در هر تن باشد. در حال حاضر با توجه به دنده معکوس نرخ ارز در بازار و همچنین سرد شدن هوا و کاهش تقاضا در بازار داخلی، میلگرد در کارخانه با قیمت 23‌هزار و 500تومان در هر تن به فروش می‌‌‌رسد. در حال حاضر با توجه به کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی، روند بازار منفی است و با نزدیک شدن به پایان سال و پرداخت حقوق و عیدی کارخانه‌‌‌ها برای شب عید نمی‌‌‌توان پیش‌بینی مطلوبی را متصور شد و با فرض تثبیت شرایط، بخش فولاد سال‌جاری را با افت میزان تولید و تقاضا به پایان خواهد رساند.

معامله 76‌درصد شمش‌‌‌های عرضه‌شده

بررسی معاملات بازار فیزیکی شمش فولاد در سومین هفته بهمن‌ماه نشان می‌دهد که نسبت حجم معاملات به عرضه این محصول از 98‌درصد در دومین هفته بهمن‌ماه به 76‌درصد کاهش یافته است که 22‌درصد افت را گزارش می‌کند. این در حالی است ‌‌‌که حجم عرضه این محصول میانی فولادی در روز 16بهمن‌ماه نسبت به 9 بهمن‌ماه 23‌درصد کاهش نشان می‌دهد. بررسی معاملات روز دوشنبه 16بهمن‌ماه نشان می‌دهد که بورس‌کالا میزبان عرضه بیش از 127‌هزار و 946تن شمش بود که با توجه به تقاضای 1.2برابری حدود 76‌درصد از عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون شمش در معاملات روز دوشنبه 16بهمن‌ماه 20‌هزار و 177تومان به ازای هر کیلوگرم بود که کاهش 1.1درصدی را نسبت به هفته گذشته گزارش می‌کند.

همچنین بررسی رینگ فیزیکی نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات در روز 16بهمن‌ماه نسبت به هفته پیشیین به ترتیب 23‌درصد و 40.5‌درصد کاهش داشته است. قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه‌‌‌های شمش روز 16بهمن‌ماه در بازه 19‌هزار و 401تومان تا 20‌هزار و 202تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد. میانگین قیمت پایه شمش در روز معاملاتی 16بهمن‌ماه 19‌هزار و 801تومان به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته 4‌درصد رشد را گزارش می‌کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که شمش فولادی برای هفته آینده در بازه قیمت پایه 16‌هزار و 500تومان تا 20‌هزار و 200تومان به ازای هر کیلوگرم در رینگ فیزیکی عرضه شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی