راهنمای گام به گام مراحل باز کردن رستوران و مدیریت آن


راهنمای گام به گام مراحل باز کردن رستوران و مدیریت آن

مراحل باز کردن رستوران چیست؟ نکات مهم در راه اندازی رستوران کدام‌ها هستند؟ هزینه راه اندازی رستوران چقدر است، تجهیزات لازم برای راه اندازی رستوران چیست و چه نکات مهمی را برای افتتاح یک رستوران باید مدنظر داشته باشیم؟ اگر شما هم...

مراحل باز کردن رستوران چیست؟ نکات مهم در راه اندازی رستوران کدام‌ها هستند؟ هزینه راه اندازی رستوران چقدر است، تجهیزات لازم برای راه اندازی رستوران چیست و چه نکات مهمی را برای افتتاح یک رستوران باید مدنظر داشته باشیم؟ اگر شما هم قصد تاسیس یک رستوران را دارید در این مقاله مجله فیدیلیو، به این پرسش‌ها و سوالات مشابه پاسخ می‌دهیم.

راهنمای راه‌اندازی رستوران

افتتاح یک رستوران رویای بسیاری از کارآفرینان مشتاقی است که به سودآوری فکر می‌کنند. یک رستوران اگر به درستی راه‌اندازی و مدیریت شود می‌تواند کسب‌وکار پر رونقی را برایتان ایجاد کند. با انجام این کار، شما هم با جامعه اطراف‌تان ارتباط برقرار می‌کنید و هم از موفقیت مالی لذت می‌برید. کافی است با دقت برنامه‌ریزی کرده و با چالش‌های کوچک و بزرگ پیش روی خود مقابله کنید.

اما پیش از آشنایی با مراحل باز کردن رستوران، خوب است بدانید هر کسب‌وکار موفقی با پردازش یک ایده، ارائه یک طرح تجاری با توجیه اقتصادی، شناسایی رقیبان و تامین سرمایه شروع می‌شود. راه‌اندازی رستوران هم از این قاعده مستثنا نیست.

با توجه به افزایش مداوم تعداد و تنوع رستوران‌ها، برای موفقیت در این تجارت محبوب شما باید با کارآفرینان زیادی رقابت کنید. بنابراین، لازم است درباره نحوه راه اندازی رستوران به اندازه کافی مطالعه و تحقیق کنید. چک لیست راه اندازی رستوران از این قرار است:

نوع رستوران را مشخص کنید

در این‌جا، منظور از هویت رستوران همان تم کلی (theme) است که نوع مخاطب کسب‌وکار شما را تعیین و انتظارات مشتریان از شما را مشخص می‌کند. این تم در همه جوانب رستوران از منو گرفته تا دکوراسیون و چیدمان وسایل و همچنین، طراحی سایت و لوگو باید منعکس شود.

به عبارت دیگر، یک مشتری به‌محض ورود به سایت یا با دیدن لوگوی رستوران شما باید بفهمد با یک فست فود، رستوران سنتی، رستوران لوکس یا یک رستوران مدرن سر و کار دارد. توجه داشته باشید، موفقیت کسب‌وکار شما تا اندازه زیادی به ارائه یک هویت مستقل با عناصر منحصر‌به‌فرد بستگی دارد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم تا جای ممکن عملکرد خود را از رقیبان‌تان متمایز کرده و تا جای ممکن از هیچ‌کس تقلید نکنید.

راهنمای گام به گام مراحل باز کردن رستوران و مدیریت آن
راهنمای گام به گام مراحل باز کردن رستوران و مدیریت آن

طرح تجاری خود را آماده کنید

آماده کردن طرح تجاری (Business Plan) یکی از مهم‌ترین مراحل راه اندازی رستوران و هر کسب‌وکار دیگری است. این طرح در اصل یک برنامه کلی است که نحوه راه اندازی یک رستوران را تعیین کرده و به‌عنوان ابزاری ارزشمند برای ارائه به سرمایه‌گذاران عمل می‌کند.

ارائه یک برنامه تجاری دقیق به شما این امکان را می‌دهد تا جزئیات کسب‌وکارتان را به وضوح مشخص کرده و به سرمایه‌گذاران احتمالی ثابت کنید که طرح‌تان قابل اجرا و درآمدزاست.

راهنمای گام به گام مراحل باز کردن رستوران و مدیریت آن

هزینه راه اندازی رستوران را تامین کنید

تامین سرمایه یکی از چالش‌برانگیزترین مراحل باز کردن رستوران است. دلیلش هم این است که اغلب کارآفرینان به تنهایی نمی‌توانند هزینه‌ راه‌اندازی رستوران را پوشش دهند و برای انجام این کار به حمایت سرمایه‌گذاران نیاز دارند. برای تامین سرمایه، ابتدا باید همه مخارج را در نظر بگیرید و بودجه مورد نیاز برای راه‌اندازی را به دقت و با توجه به نوع رستوران تخمین بزنید.

برای مثال، احتمالا هزینه راه اندازی رستوران بیرون بر به مراتب کم‌تر از انواع دیگر رستوران خواهد بود چون هزینه‌هایی مثل طراحی دکوراسیون از روی دوش شما برداشته خواهد شد. توجه داشته باشید، هزینه‌های مربوط به اخذ مجوز، خرید تجهیزات، بازسازی ساختمان و حقوق کارکنان رستوران از مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که در هنگام تخمین بودجه برای تاسیس یک رستوران باید در نظر بگیرید.

منوی رستوران را طراحی کنید

«منو» از تاثیرگذارترین عناصر یک رستوران است و نقش مهمی در جلب نظر مشتری و بهبود تجربه او دارد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم منوی رستوران‌تان را با دقت طراحی و تنظیم کنید؛ به شکلی که با نوع یا تم کلی رستوران مطابقت داشته و منعکس‌کننده ایده‌ها و تجربیاتی باشد که قصد دارید برای میهمان‌تان ایجاد کنید.

یادتان باشد، برخلاف آن‌چه تصور می‌شود طراحی منو به مراتب فراتر از نوشتن فهرست غذاهایی است که می‌خواهید سرو کنید. تهیه یک منوی تاثیرگذار علاوه بر مشتری برای خود شما هم اهمیت دارد. چراکه با بررسی آن می‌توانید نوع تجهیزات مورد نیاز، نوع کارکنان و مهارت‌های لازم و همچنین، نوع مخاطبان و مشتریان خود را مشخص کنید.

راهنمای گام به گام مراحل باز کردن رستوران و مدیریت آن
راهنمای گام به گام مراحل باز کردن رستوران و مدیریت آن

فضای تجاری مناسبی را پیدا کنید

پیدا کردن فضای تجاری مناسب هم به نوبه خود از مهم‌ترین مراحل باز کردن یک رستوران است. برای این منظور، باید مکان‌هایی را شناسایی کنید که از هر نظر با نوع مخاطبان و نیازهای تجاری شما متناسب باشند.

نحوه چیدمان رستوران را مشخص کنید

در نگاه اول ممکن است به ‌نظر نرسد؛ اما مشخص کردن نوع چیدمان، رنگ‌های دکوراسیون، تعیین ظرفیت پذیرش میهمانان و دکوراسیون رستوران هم از مراحل مهم راه‌اندازی است. در مجموع، همه این موارد علاوه بر ایجاد فضایی راحت و اتمسفری دلپذیر می‌توانند به بهبود تجربه مشتری و ساده‌سازی ارائه خدمات در رستوران کمک کنند.

راهنمای گام به گام مراحل باز کردن رستوران و مدیریت آن

مجوزهای لازم را بگیرید

اخذ مجوزهای لازم یکی دیگر از مراحل راه اندازی کافه رستوران است که به صرف وقت و انرژی زیادی نیاز دارد. شما حتی برای راه اندازی یک رستوران کوچک هم باید مجوزهای گوناگونی را بگیرید. از این جمله، می‌توان به مجوز کسب‌وکار، مجوز مکان، مجوز خدمات غذایی، مجوز بهداشت و سلامت کارکنان، مجوز فروشندگی، مجوز پارکینگ، مجوز محل ضایعات، مجوز برند رستوران و شناسه کارکنان اشاره کرد.

تجهیزات لازم برای راه اندازی رستوران را فراهم کنید

فراهم کردن تجهیزات رستوران هم یکی دیگر از مراحلی است که به ‌هیچ عنوان نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. انتخاب لوازم مناسب و سرمایه‌گذاری در این زمینه، عملکرد موثر آشپزخانه و رستوران‌تان را تضمین می‌کند. یخچال، اجاق گاز، فر، سرخ‌کن، منقل و میز کار از مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که برای راه اندازی رستوران کوچک و بزرگ اهمیت دارند.

کارکنان رستوران را استخدام کنید

ایجاد و گردآوری یک تیم شایسته و استخدام کارکنان مناسب از مهم‌ترین مراحل باز کردن رستوران است. واقعیت این است که حتی اگر مدرن‌ترین تجهیزات و دلپذیرترین مکان را هم در اختیار داشته باشید بدون همراهی یک تیم ماهر هرگز نمی‌توانید خدمات خود را به بهترین شکل ممکن در اختیار مشتریان‌تان قرار دهید.

جذب و راضی نگه‌داشتن یک تیم قوی مستلزم ایجاد محیط کاری مثبت، حفظ تعادل بین کار و زندگی، پرداخت حقوق و مزایای مناسب، ارائه آموزش‌های لازم و همچنین، به‌وجود آوردن انگیزه کافی در بین کارکنان است. بنابراین، لازم است به همه این موارد به دقت فکر کرده و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

راهنمای گام به گام مراحل باز کردن رستوران و مدیریت آن

تبلیغات را فراموش نکنید

تا این‌جا روش راه اندازی رستوران را برایتان گفتیم. اما اگر خبر افتتاح کسب‌وکارتان را به گوش مخاطبان نرسانید و به‌طور منظم درباره فعالیت‌تان اطلاع‌رسانی نکنید، چگونه ممکن است مشتریان بالقوه را جذب کنید؟ پس، لازم است به بهترین شکل ممکن در این زمینه اطلاع‌رسانی و تبلیغ کنید.

یادتان باشد، این کار باید با روش‌های کاملا حرفه‌ای انجام بگیرد تا بتواند برای مخاطبان ایجاد انگیزه کرده و آن‌ها را برای بازدید از رستوران شما ترغیب کند. پیشنهاد می‌کنیم برای تبلیغات آنلاین و آفلاین حتما از کارشناسان حرفه‌ای و تیم‌های باتجربه کمک بگیرید.

دلیوری رستوران را راه‌اندازی کنید

امروزه با توسعه زندگی شهرنشینی و سرعت فعالیت‌های روزانه بسیاری از افراد فرصت رفتن به رستوران و میل کردن غذا در فضای رستوران را ندارند. در چنین شرایطی راهکار رستوران‌ برای حفظ این دسته از مشتریان و افزایش فروش، ارائه سرویس های بیرون بر و دلیوری غذا است.

برای راه اندازی سرویس بیرون بر رستوران لازم است که موارد مختلفی مثل منوی دلیوری را در نظر بگیرید. به این نکته توجه داشته باشید که همه غذاها برای دلیوری مناسب نیستند و ممکن است حین ارسال زمان مطلوب و بافت مناسب برای سرو را از دست بدهند. پس برای این کار باید یک منوی جامع و کامل طراحی کنید، یک سیستم حرفه‌ای برای بسته‌بندی صحیح و ایمن غذاها داشته باشید و علاوه بر حفظ نکات بهداشتی نهایت تلاش خود را برای حفظ ظاهر و بافت غذا به کار ببرید. پس یادتان باشد برای سیستم سفارش دلیوری غذا حتما گروهی از افراد باتجربه و مسئولیت‌پذیر را استخدام کنید.

برای سیستم دلیوری رستوران با استخدام پیک و همچنین بستن قرارداد با اپلیکیشن‌های سفارش آنلاین غذا می‌توانید به بهترین شکل ممکن دلیوری رستوران خود را در محدوده رستوران راه‌اندازی کنید.

راهنمای گام به گام مراحل باز کردن رستوران و مدیریت آن

جشن افتتاحیه را در دو مرحله برگزار کنید

حالا که مراحل باز کردن رستوران را پشت سر گذاشتید وقت آن است که کسب‌وکار تازه خود را طی مراسم شایسته‌ای افتتاح کنید. با توجه به اهمیت جشن افتتاحیه، پیشنهاد می‌کنیم این مراسم را در دو مرحله برگزار کنید.

به این صورت که، بار اول از دوستان نزدیک و اعضای خانواده خود و کارکنان‌تان دعوت کرده و به‌صورت آزمایشی از آن‌ها پذیرایی کنید. این افراد، از اشتباهات احتمالی چشم‌پوشی کرده و شما را برای برگزاری یک رویداد بزرگ آماده خواهند کرد. پس از اطمینان از کیفیت خدمات می‌توانید مراسم اصلی را با شکوه و اعتماد به‌ نفس بیش‌تری برگزار کرده و از صاحبان مشاغل و افرادی پذیرایی کنید که در همسایگی رستوران‌تان به سر می‌برند.

وام راه اندازی رستوران چیست و آن را از کجا باید گرفت؟

با بررسی فهرست تسهیلات بانک‌ها و صندوق‌های اعتباری، متوجه می‌شوید که سرفصلی به‌نام «وام راه اندازی رستوران» وجود ندارد. اما خبر خوب این است که برخی از بانک‌ها مانند بانک ملی، بانک تجارت، بانک مسکن، بانک کشاورزی و بسیاری از صندوق‌های مالی و اعتباری، وام کسب‌وکار یا خود اشتغالی را برای افراد واجد شرایط در نظر گرفته‌اند. برای آگاهی کامل از جزئیات، کافی است به یکی از شعبه‌های بانک مورد نظرتان مراجعه کنید.

نکات مهم در راه اندازی رستوران

  • منو رستوران را به‌گونه‌ای طراحی کنید که علاوه بر خوانایی از جذابیت بصری و خلاقیت هم برخوردار باشد.
  • برای راه‌اندازی رستوران، مکانی را انتخاب کنید که دسترسی به آن آسان بوده و پارکینگ مناسبی داشته باشد.
  • در هنگام تهیه لوازم رستوران بسته به میزان سرمایه می‌توانید خرید تجهیزات نو، خرید تجهیزات دست دوم یا اجاره برخی از آن‌ها را در نظر داشته باشید.
  • برای انجام تبلیغات، خبررسانی و جذب مشتری لازم است وب‌سایت مناسبی را طراحی کنید. سپس، در شبکه‌های اجتماعی به‌طور فعالانه حضور داشته، با سایت‌های شناخته‌شده در ارتباط باشید و نام رستوران‌تان را در فهرست بهترین پیشنهادها قرار دهید.
  • به بهانه‌های مختلف برای مشتریان بالقوه کد تخفیف ارسال کرده و آن‌ها را ترغیب کنید که از شما خرید کنند.

سوالات متداول

هزینه راه اندازی رستوران چقدر است؟

هزینه راه اندازی رستوران بسته به ابعاد، نوع رستوران، لوکیشن، نوع تجهیزات، آیتم‌های منو، ارزش استخدامی هر یک از کارکنان و دکوراسیون متفاوت خواهد بود.

در هنگام انتخاب لوکیشن رستوران چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

علاوه بر آن‌چه گفتیم، لازم است لوکیشن را با در نظر گرفتن نوع مخاطبان و تم کلی رستوران انتخاب کنید. به‌عنوان مثال، برای راه‌اندازی یک رستوران لوکس باید مکانی را انتخاب کنید که از ابعاد کافی، اتمسفر مناسب و دسترسی خوبی برخوردار باشد و سطح درآمد ساکنین محله برای قیمت‌های رستوران شما کافی باشد.

راهنمای گام به گام مراحل باز کردن رستوران و مدیریت آن

سخن آخر

در این مقاله، راهنمای گام به گام مراحل باز کردن رستوران را برایتان گفتیم و نکات مهم در این زمینه را مرور کردیم. نظر شما چیست؟ آیا موردی هست که از قلم افتاده باشد؟ شما برای راه‌اندازی رستوران‌تان چه مراحلی را پشت سر گذاشتید؟ با چه چالش‌هایی مواجه شدید؟ خوشحال می‌شویم دیدگاه‌ها و تجربیات‌تان را با ما و دیگر خوانندگان فیدیلیو در بخش نظرات این مطلب به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه