شاکله زندگی مردم به هم خورده نه بودجه/ وعده های مغفول مانده دولت برای معیشت مردم


شاکله زندگی مردم به هم خورده نه بودجه/ وعده های مغفول مانده دولت برای معیشت مردم

اختلافات دولت و مجلس بر سر بودجه به دلیل وعده های زمین مانده رییس جمهور است که باعث شده محلس در بودجه به موضوعاتی مانند حقوق کارمندان و بازنشستگان،ساخت مسکن و ... ورود کند تا بتواند مشکلات مردم را کمتر کند.

لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ این روزها سر و صدای زیادی به پا کرد و حواشی مختلفی درباره عددها ایجاد شد.

سخنگوی دولت در نشستی اعلام کرد که ناترازی هایی که به واسطه، تغییراتی که در مجلس در لایحه بودجه اتفاق افتاده بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که این عدد بسیار بالا و چشمگیر است و به نوعی شاکله بودجه را تحت تاثیر قرار داده است.

همین موضوع باعث شد نمایندگان مجلس در مقام پاسخگویی برایند و جزییاتی از بودجه سال ۱۴۰۳ را اعلام کنند.

علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس گفت که شاکله بودجه سال 1403 به هیچ عنوان تغییر نکرده است.

این نماینده مجلس با اشاره به برخی از وعده های روی زمین مانده رئیس جمهور اظهار داشت: یکی از وعده های رئیس جمهور در زمینه ایام تبلیغات انتخاباتی ساخت یک میلیون مسکن در طی یک سال بوده است لذا مجلس به دلیل اینکه رئیس جمهور به وعده خود عمل کند، 100 همت برای این مهم، منابع در بودجه پیش بینی کرد بنابراین اگر دولت مخالف وعده خود است، لطفا این موضوع را عنوان کند و بگوید که قرار نیست این میزان مسکن ساخته شود، در این صورت ما هم دیگر حرفی نداریم. همچنین اگر منظور دولتمردان از تغییر شاکله بودجه این موارد است، خوب است که آن را مطرح کنند.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1403 با اشاره به دیگر وعده رئیس جمهور در ایام تبلیغات انتخاباتی بیان کرد: همچنین رئیس جمهور وعده داده بودند: «پرداختی کارمندان باید عادلانه شود و چرا باید دو کارمند همتراز زیر یک سقف دو حقوق متفاوت دریافت کنند» لذا مجلس برای اینکه وعده رئیس جمهور در زمینه پرداخت عادلانه اجرایی شود، مصوباتی را مدنظر قرار داد. بنابراین اگر دولت با این موضوع هم مخالف است،این مسئله را اعلام کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به افزایش نرخ تورم و کوچک شدن سفره مردم، اظهار کرد: دولت در بودجه سال آینده افزایش حقوق 18 درصدی را منظور کرده بود، این در حالی است که با وجود تورم 45 درصدی نمی توان نیازهای مردم را با این میزان افزایش حقوق پاسخ داد. بنابراین اگر دولت نیز به افزایش 2 درصدی حقوق ها و رسیدن آن به 20 درصد در لایحه بودجه مخالف است،لطفا این موضوع را عنوان کند.

شاکله زندگی مردم به هم خورده نه بودجه/ وعده های مغفول مانده دولت برای معیشت مردم

سلیمی تصریح کرد: متاسفانه شاکله زندگی مردم به هم ریخته است و دولتمردان باید پاسخ دهند که تدبیرشان برای اصلاح شاکله اقتصادی زندگی مردم چیست؟

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1403 در واکنش به اظهارات برخی دولتمردان در زمینه ناترازی 400 همتی بودجه توسط مجلس،تصریح کرد: مجلس سقف بودجه را افزایش نداده و صرفاً از طریق شفاف سازی در تبصره ها منابعی را احصا کرده است. به عنوان مثال مجلس در زمینه ارز اختصاصی به واردات تأکید داشت که دولت باید در زمینه تخصیص این ارز برای برخی از کالاها مدیریت لازم را اعمال کند. بنابراین مجلس برای اینکه منابع ارزی هدر نرود و به اهداف از پیش تعیین شده اصابت کند، تأکید داشت باید این منابع و درآمدهای ارزی به درستی مدیریت شود. از این رو این موارد موجب ناترازی و کسری بودجه نشده و مجلس صرفاً تلاش بر شفاف سازی بودجه داشته است.

وی تأکید کرد: همچنین مجلس پیرو این اقدامات بودجه ای، تلاش داشت تا رابطه مالی شرکت ملی نفت و دولت شفاف شود چراکه این رابطه مشخص نبود. بنابراین پرسش این است که چرا ما باید از شفافیت بودجه‌ای واهمه داشته باشیم؟ مجلس صرفاً در بودجه سال آینده به سمت شفافیت پیش رفته است.

میرتاج الدینی دیگر نماینده مجلس نیز با اشاره به برخی نکات قابل توجه بودجه سال 1403 که نیازمند تغییرات بود،گفت: انتظار این بود که دولت این تغییرات را در بودجه اعمال کند، در هرصورت مجلس با کار کارشناسی اصلاحاتی در حد مقررات انجام داد.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1403 با اشاره به مصوبات مجلس در زمینه افزایش حقوق برخی از کارکنان دولت، تصریح کرد: افزایش حقوق کارکنان دولت توسط دولتمردان و وزارتخانه ها ذی ربط در بودجه پیگیری شد لذا وقتی سازمان برنامه و بودجه نمی تواند مسائل اینچنینی را با بدنه دولت تنظیم کند، این وزارتخانه ها و دستگاه دیگر این موضوع را از طریق مجلس پیگیری خواهند کرد. بنابراین مرجع بالاتر به ویژه مجلس در این بخش مورد مطالبه بوده است.

میرتاج الدینی با اشاره به موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه سال آینده، بیان کرد: این موضوع نیز مورد توافق دولت و مجلس بود و منابع آن حدود 60 همت شد. لذا منابع این موضوع با توافق صورت گرفته افزایش پیدا کرد و در سطح بودجه نیز دیده شد بنابراین این موضوع هیچ گونه کسری بودجه‌ای ایجاد نکرد چراکه برای این موضوع منابع پایداری دیده شد و دولت افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را در این بخش لحاظ کرده بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش حقوق 2 درصدی کارمندان در لایحه بودجه و رسیدن آن از 18 به 20 درصد، بیان کرد: منابع افزایش 2 درصدی حقوق کارمندان نیز حدود 30 الی 40 همت بار مالی داشت و از منابع پایدار پیش بینی شده بودجه ای قابل تامین است و به سقف بودجه اضافه نکرد.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1403 با بیان اینکه برای سایر موارد بودجه، تهاتر پیش بینی شده است،ادامه داد: به عنوان مثال موضوع فوق العاده خاص کارکنان وزارت کشور بسیار حائز اهمیت بود چراکه کارمندان این بخش متحمل بیشترین بار مسئولیت در استان ها بودند و مسائل اقتصادی ، امنیتی و عمرانی با پیگیری های وزارت کشور برطرف می شد. بنابراین ضرورت داشت این کارمندان مورد توجه قرار گیرند.

وی با اشاره به برقراری 3000 هزار امتیاز حقوقی برای کارمندان وزارت ارشاد، جهادکشاورزی و کادر سلامت در بودجه، بیان کرد: مجلس اگر تغییراتی را در حقوق این گروه‌های شغلی انجام داده، به نوعی مطالبات بدنه دولت را پاسخ داده است چراکه نمایندگان شناخت بسیار زیادی از وضعیت استان ها و شهرستان داشته و به آن عمل کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منابع برای اقدامات مهم بودجه‌ای اعم از افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان با توافق دولت صورت گرفت، بیان کرد: مجلس منابع لازم برای سایر موارد جزئی بودجه را از طریق شفاف سازی در تبصره ها حاصل کرد و می توان گفت این تغییرات تنها 5 درصد بود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر زیباترین خانم بازیگر جهان در دام منحرفان جنسی ! / نوه جذاب آمیتا باچان در دام پدوف...