بیانیه سخنگوی نیروهای مسلح عراق/ زمان آغاز مذاکرات برای اخراج نظامیان آمریکا


بیانیه سخنگوی نیروهای مسلح عراق/ زمان آغاز مذاکرات برای اخراج نظامیان آمریکا

اقتصادنیوز: در پی تداوم تجاوزات آمریکا به خاک عراق، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که مذاکرات بر سر اخراج نظامیان آمریکا هفته آتی از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «یحیی رسول» پنجشنبه شب در بیانیه‌ای کوتاه در این باره اعلام کرد: برای بررسی و وضع جدول زمانی برای پایان مأموریت ائتلاف بین‌المللی در عراق، کمیته عالی فنی دوجانبه نظامی میان عراق و آمریکا یکشنبه آینده، ۱۱ فوریه کار خود را از سر می‌گیرد.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) در همین راستا، طبق دستور نخست‌وزیر، وزارت امور خارجه با طرف آمریکایی درباره بازگشت به میز گفت‌وگو ارتباط برقرار کرده است. طرفین تصمیم گرفتند جلسات مذاکره را در چارچوب کمیته عالی مشترک نظامی (HMC) ادامه دهند و دومین نشست مذاکره روز یکشنبه برگزار خواهد شد.

اولین نشست کمیته عالی مشترک نظامی میان عراق و آمریکا ۲۷ ژانویه در بغداد برگزار شده بود.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که در جریان حمله آمریکا به یک خودرو در شرق بغداد «ابوباقر الساعدی» از فرماندهان گردان‌های حزب‌الله عراق به شهادت رسید.

در پی جنایت بزدلانه آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان در جاده فرودگاه بغداد، پارلمان عراق ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ با برگزاری نشستی درباره اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، به خروج تمامی نیروهای خارجی رای داد.

با شروع اوت ۲۰۱۴ آمریکا یک گروه ائتلافی از متحدانش به بهانه مقابله نظامی با داعش در عراق تشکیل داد. کشورهای مختلف به صورت هوایی و کمک‌های نظامی و نیروهای زمینی در این ائتلاف مشارکت کردند.

هدف از تشکیل این ائتلاف «هماهنگی و همکاری در مورد تهدیداتی» اعلام شد که داعش به وجود می‌آورد، اما پس از شکست داعش در سال ۲۰۱۷ و اعلام رسمی آن نظامیان ائتلاف آمریکا از خاک عراق خارج نشدند و تا به امروز نیز در این کشور حضور دارند تا اهداف و زوایای پنهان تشکیل آن برای همگان برملا شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)