بهترین کشور‌ها برای بازنشستگی


بهترین کشور‌ها برای بازنشستگی

کشور نروژ توانسته امسال هم به عنوان بهترین کشور برای بازنشستگان انتخاب شود؛ عاملی که ناشی از کسب نمرات برتر در حوزه سلامت و رفاه مادی است.

شرکت مدیریت سرمایه گذاری natixis در یک بررسی ۴۴ کشور (اقتصاد‌های پیشرفته، اعضای صندوق بین المللی پول، اعضای OECD و کشور‌های بریکس) را در چهار مولفه اصلی موثر بر دوران بازنشستگی، که هر کدام زیرشاخص‌های خاص خود را دارند، تجزیه و تحلیل کرده است.

به گزارش تجارت فردا، در اینجا ۲۵ کشوری که بالاترین امتیاز را در دسته بندی‌های زیر کسب کرده اند، آورده شده است. این دسته بندی‌ها عبارتند از امور مالی بازنشستگی (بدهی دولت، وابستگی سالمندی، نرخ بهره، تورم، حاکمیت، مالیات و وام‌های بانک)، رفاه مادی (درآمد سرانه، برابری درآمد و سطح اشتغال و بیکاری)، کیفیت زندگی (سطوطح شادی، آب و بهداشت، کیفیت هوا، محیط زیست و تنوع زیستی) و سلامت هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، امید به زندگی و هزینه‌های سلامت غیربیمه‌ای.

در میان این ۲۵ کشور، استرالیا به دلیل سیستم قوی صندوق بازنشستگی خود که در حال حاضر ۵.۳ تریلیون دلار ارزش دارد در امور مالی بازنشستگی امتیار بسیار خوبی کرده است. همچنین کشور فرانسه با وجود افزایش سن بازنشستگی و بدتر شدن شرایط برای بازنشستگان در سال ۲۰۲۳، توانسته در رتبه بندی امتیاز ۶۹ را کسب کند.

اما نروژ در این مطالعه توانسته رتبه یک بهترین کشور برای بازنشستگی را به دست آورد، نمره‌ای که به واسطه نمرات برتر در سلامت و رفاه مادی از آن این کشور شده است. نروژ یکی از معدود کشور‌هایی بود که امید به زندگی را بعد از همه گیری کرونا بهبود داد. در حال حاضر امید به زندگی در نروژ بیش از ۸۳ سال است و این میزان یکی از بالاترین‌ها در جهان است. بسیاری از کشور‌های دیگر مانند کاندا، اتریش و ایالات متحده به دلیل نرخ بالاتر مرگ و میر در طول همه گیری ویروس کرونا دچار کاهش شاخص امید به زندگی شدند.

معیار‌های رفاه در نروژ که به آن اشاره شد هم حکایت از این دارد که نرخ پایین بیکاری در این کشور کمتر از ۴ درصد است که فشار را بر شبکه تامین اجتماعی آن کاهش داده است و باعث تقویت این سیستم شده است. نروژ به همراه سه کشور برتر بعدی یعنی سوئیس، ایسلند و ایرلند همگی رتبه‌های خود را نسبت به سال گذشته حفظ کردند.

بهترین کشور‌ها برای بازنشستگی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نظرات شهید مطهری درباره عفاف و حجاب راهگشاست