1000 میلیارد ریال اعتبار برای مهار گرد وغبار سرخس


1000 میلیارد ریال اعتبار برای مهار گرد وغبار سرخس

به گزارش رکنا، شهرهای مرزی در استان خراسان رضوی و مرکز شهرستان سرخس و در شمال‌شرقی‌ترین شهر ایران در نزدیکی مرز ترکمنستان در پایین‌ترین دشت خراسان در ۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این...

به گزارش رکنا، شهرهای مرزی در استان خراسان رضوی و مرکز شهرستان سرخس و در شمال‌شرقی‌ترین شهر ایران در نزدیکی مرز ترکمنستان در پایین‌ترین دشت خراسان در ۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

این شهر یکی از مناطق کشور بوده است که با پدیده گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کند؛ پدیده‌ای که با افزایش خشکسالی و تبدیل برخی تالاب‌ها به کانون‌های گردو غبار تشدید شده است. در منطقه سرخس سطوح قابل توجهی از شنزارها وجود دارد که یکی از مهم‌ترین تاثیرات زیربنایی در حوزه گاز و نفت و گمرکات و مسیر جاده ترانزیت را تهدید می‌کند. روستاهایی مثل صمدآباد در این منطقه هم‌اکنون تحت آسیب هجوم شن‌های روان در سطح گسترده است.

به گفته علی محمد طهماسبی،دبیر ستاد ملی‌ سیاستگذاری و هماهنگی‌ مدیریت‌ مقابله با پدیده گرد و غبار- بعد از دو سال برنامه‌ریزی و هماهنگی بین دستگاه‌ها همزمان با دهه فجر عملیات اجرایی مقابله با پدیده ریزگردها و کانون‌های داخلی گردوغبار در شهرستان سرخس آغاز و در این جهت سعی شد تا معاونان وزرا عرصه‌ها را از نزدیک ببینند و با مشکلات آن مناطق آشنا شوند. هجدهمین جلسه ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار کشور ۱۷ بهمن‌ماه تشکیل شد که به سرخس به عنوان بحرانی‌ترین کانون گردو غبار در خراسان رضوی اختصاص داشت.

علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست- ضمن بیان اینکه هدف اصلی کنترل ریزگردها در سرخس ایجاد معیشت پایدار است، می‌گوید: این طرح در ۲۱۰ هزار هکتار مطالعه شده است و ۱۷۰ هزار هکتار در چهار منطقه منشأ ریزگردها هستند. این طرح یکپارچه و جامع و سقف پنج سال بودن آن نشان از یک کار اضطراری است.

او ادامه می دهد: در نظر دارد با ۱۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب اجرای برنامه، امسال شاهد اثرگذاری در پیشرفت امور مدیریت گرد و غبار در شهرستان باشیم البته اعتبار اولیه است تا دستگاه‌ها تکالیف خود را شروع کنند و در دور دوم سفر رییس جمهوری نیاز به مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح داریم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به اقدامات انجام شده برای مهار کانون‌های خارجی گرد و غبار سرخس اشاره و اظهار می‌کند: برنامه اقدام در حوزه خارجی برای ترکمنستان را داریم.

سلاجقه با اشاره به امضای تفاهمنامه و برگزاری نشست با مسئولان ترکمنستان برای کنترل گردوغبار در کانون خارجی قره قوم این کشورمی‌گوید: با توجه به اینکه کانون قره قوم فاقد سکونت است، کشور همسایه باید به رفع این موضوع توجه کند چراکه شهرستان سرخس در فصولی از سال به‌شدت تحت تأثیر این کانون است.

مقابله با گرد و غبار سرخس از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان منابع طبیعی نیز است. عباسعلی نوبخت - رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، ضمن اشاره به این موضوع اظهار می‌کند: مطالعه طرح بیابان‌زدایی سرخس در جهت حل مشکل گرد و غبار این شهرستان به اتمام رسیده است و درمطالعه طرح بیابان‌زدایی سرخس نظرات همه دستگاه‌های موثر را اعمال و به کمک همه دستگاه‌ها عملیات اجرایی آن را آغاز می‌کنیم.

وحید جعفریان مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری- نیز با اشاره به حرکت شن‌های روان در منطقه سرخس می‌گوید: این شرایط را باید به‌نوعی مدیریت کنیم که هم ایمنی حمل و نقل و هم جلوگیری از هجوم ماسه‌های روان به اراضی کشاورزی محقق شود. حفظ ایمنی تاسیسات حساسی مثل فرودگاه‌ها و ... برای تثبیت عرصه‌های اطرف آن‌ها نیز مد نظر است.

او با اشاره به وضعیت روستای صمدآباد در این منطقه اظهار می‌کند: قرار است در قالب طرح تهیه شده این شنزارها را تثبیت کنیم البته فقط جلوگیری از نابودی شرایط کشاورزی مد نیست بلکه وجود هموطنان در مناطق مرزی و حفظ ایمنی زیستی آنان اهمیت زیادی دارد بنابراین با در نظر گرفتن تمام این موارد باید بیشترین تاثیر را با کمترین مداخله در شرایط آسیب‌ پذیر اکوسیستم‌های بیابانی داشته باشیم.

امید می‌رود تلاش‌های دولت برای مدیریت گرد و غبار سرخس مردم به ثمر بنشید تا ضمن افزایش ایمنی تاسیسات حساس این منطقه، اهالی سرخس نیز از نعمت تنفس هوای مطلوب بهره‌مند و بتوانند از معیشت پایدار برخوردار شوند.


1000 میلیارد ریال اعتبار برای مهار گرد وغبار سرخس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی