امیرعبداللهیان: فلسطینی‌ها برای مرحله پس از جنگ طرح و ابتکار عمل سیاسی دارند


امیرعبداللهیان: فلسطینی‌ها برای مرحله پس از جنگ طرح و ابتکار عمل سیاسی دارند

وزیر امور خارجه ایران امروز در دیدار با نجیب میقاتی در بیروت با بیان اینکه فلسطینی‌ها باید برای فلسطین و آینده آن تصمیم بگیرند، گفت: مطلع هستیم آنها برای مرحله پس از جنگ نیز طرح و ابتکار عمل سیاسی دارند.

امیرعبداللهیان: فلسطینی‌ها برای مرحله پس از جنگ طرح و ابتکار عمل سیاسی دارند

به گزارش راهبرد معاصر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که در نخستین سفرش به منطقه و در مقصد اول این سفر در بیروت حضور دارد، پیش از ظهر امروز (شنبه) ۲۱ بهمن ماه با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، علی‌اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و مجتبی امانی سفیر ایران در بیروت در این دیدار حضور داشتند.

وزیر امور خارجه در این دیدار تداوم گفت‌وگوها با لبنان و مشوررت با مقامات این کشور را از اولویت‌های مهم جمهوری اسلامی ایران خواند و ضمن تأکید بر حمایت قوی ایران از ثبات و امنیت لبنان، افزود: برخی تلاش کردند که بین دولت و ملت لبنان و مقاومت اختلاف ایجاد شود، اما موفق نشدند.

امیرعبداللهیان از لبنان و نیز شخص نخست وزیر این کشور به دلیل حمایت از فلسطین و مقاومت در فلسطین تشکر کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته بر حمایت از مقاومت در فلسطین تأکید می‌کند، اما همزمان در ۴ ماه گذشته تلاش کرد که با توقف حملات رژیم اسرائیل علیه غزه، مانع گسترش دامنه جنگ در منطقه شود.

وزیر امور خارجه با اشاره به حملات اخیر آمریکا و انگلیس به یمن، این حملات را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و تحریک آمیز و در جهت استمرار حمایت از رژیم صهیونیستی خواند و گفت که این حملات خطر تشدید بحران در منطقه را تقویت می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی این حملات را همچنین ناقض ادعاهای آمریکا مبنی بر عدم تمایل به گسترش دامنه جنگ در منطقه خواند و افزود: در همین حال آمریکا حتی ارسال سلاح خود به اسرائیل را ذره‌ای کاهش هم‌ نداده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه فلسطینی‌ها صاحبان حقیقی فلسطین هستند و آنها هستند که باید برای فلسطین و آینده آن تصمیم بگیرند، گفت: ما مطلع هستیم که آنها برای مرحله پس از جنگ نیز طرح و ابتکار عمل سیاسی دارند.

وی افزود: امروز تحولات غزه در حال حرکت به سمت راه‌حل سیاسی است، اما نتانیاهو برای نجات خود همچنان راه‌‌حل را در جنگ می‌بیند.

وزیر امور خارجه تأکید کرد که همه باید تلاش کنند که راه‌حل سیاسی برای پایان حملات و جنایات جنگی اسرائیل علیه فلسطینی‌ها هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.

* قدردانی میقاتی از حمایت‌های ایران از ثبات لبنان

نجیب میقاتی نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان نیز در این دیدار شرایط منطقه را متغیر و پیچیده خواند و با اشاره به اهمیت مسأله غزه و فلسطین، بر ضرورت تداوم تلاش برای برقراری فوری آتش‌بس در غزه تأکید کرد.

وی افزود: ما به دنبال صلح و ثبات در منطقه هستیم و باید تلاش کرد علاوه بر پایان دادن به جنگ علیه غزه، خطر توسعه دامنه جنگ در منطقه برطرف شود.

میقاتی، آخرین وضعیت سیاسی لبنان و همچنین شرایط مرزهای لبنان با رژیم صهیونیستی را تشریح و از حمایت ایران از ثبات لبنان قدردانی کرد.

در این دیدار برخی موضوعات روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف از جمله روابط اقتصادی نیز مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

این سومین سفر امیرعبداللهیان به بیروت پس از عملیات طوفان الاقصی و حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه است که تاکنون قریب به ۲۸ هزار شهید به همراه داشته است. وزیر امور خارجه همچنین در این سفر با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان ۲۱ و ۲۲ مهر ماه و در چارچوب نخستین سفرش به منطقه درباره اوضاع غزه و در دومین مقصد این سفر بعد از بغداد به بیروت سفر کرد و از آنجا به دمشق رفت و در مقصد چهارم به قطر هم سفر کرد.او برای دومین بار در روزهای نخستین آذر ماه هم سفری به بیروت داشت و از آنجا به قطر رفت. او در این دو سفر با مقامات لبنانی و سید حسن‌ نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه قرار است بعد از لبنان به سوریه و قطر نیز سفر کند./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید