امیرعبداللهیان: اسراییل بدون آمریکا حتی برای یک ساعت هم قادر به ادامه جنگ علیه غزه نخواهد بود


امیرعبداللهیان: اسراییل بدون آمریکا حتی برای یک ساعت هم قادر به ادامه جنگ علیه غزه نخواهد بود

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان امروز شنبه در نشست خبری با رسانه‌های لبنانی در بیروت اعلام کرد که منطقه به سمت ثبات و راه حل سیاسی در حرکت است. اسراییل بدون آمریکا حتی برای یک ساعت هم قادر به ادامه جنگ علیه غزه نخواهد بود. مقاومت در فلسطین با قدرت عمل میکند و ما به حمایت‌های خود ادامه خواهیم داد. اینکه رژیم بعد از ۱۲۷ روز جنایت ویرانی‌ها غزه نتوانست حتی یک اسیر خود را آزاد کند نشان دهنده قدرت و توان بالای مقاومت است. ما همزمان با حمایت از مردم فلسطین بر راه حل‌های سیاسی تمرکز داریم. از طریق رایزنی‌های منطقه‌ای و بین المللی به تلاش‌ها برای توقف نسل کشی ادامه خواهیم داد. در عین حال موضوعی که رژیم بر آن تمرکز دارد کوچ اجباری ساکنان غزه به صحرای سینا و کوچ اجباری ساکنان کرانه باختری به بخش‌هایی از اردن است. ما با دبیرکل سازمان ملل، اردن و مصر و کشور‌های منطقه در توقف کوچ اجباری و ارسال کمک‌های انساندوستانه و توقف نسل کشی ادامه خواهیم داد.

امیرعبداللهیان: اسراییل بدون آمریکا حتی برای یک ساعت هم قادر به ادامه جنگ علیه غزه نخواهد بود

به گزارش راهبرد معاصر؛ وزیر امور خارجه کشورمان درباره نتایج رایزنی‌ها با مقامات لبنان گفت: گفتگو‌های بسیار مهم و سازنده‌ای را با مقامات عالی رتبه کشور دوست لبنان داشتم. طبعا مناسبات دوجانبه دو کشور در بهترین وضعیت خود قرار دارد. ما در خصوص راه‌های گسترش همکاری‌ها و کمک به پیشرفت و توسعه لبنان گفتگو‌های مهمی داشتیم. در خصوص مسایل منطقه دیدگاه مشترکی وجود دارد. علی رغم علاقه مندی نتانیاهو به استمرار جنگ برداشت‌ها حاکی است که منطقه به سمت ثبات و راه حل‌های سیاسی در حرکت است.

وی افزود: از ابتدا گفتیم جنگ در غزه راه حل نخواهد بود. برای همه مشخص است که پایان جنگ به معنی پایان کار نتانیاهو است. برداشت ما این است که نتانیاهو تلاش دارد کاخ سفید را به گروگان بگیرد تا شاید چند مدتی بیشتر در راس قدرت باشد. این کاخ سفید است که باید انتخاب کند که گروگان اسراییل باقی بماند یا بر راه حل و پایان یافتن جنگ تمرکز کند.

امیرعبداللهیان درباره امکان رسیدن به راه حل سیاسی برای پایان یافتن جنگ علیه غزه گفت: امروز صد و بیست و هفتمین روز تجاوز و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و جنایت در کرانه باختری است. همه شاهدیم که در این مدت طولانی رژیم به هیچ یک از اهداف اعلامی خود دست پیدا نکرد. در نتیجه متحدین رژیم باور دارند باید بر راهکار سیاسی تمرکز کنند. علی رغم ویرانی‌ها و کشتار لیکن مقاومت و حماس خردمندانه و مسئولانه هم در عرصه مقاومت و هم در عرصه راه حل سیاسی عمل کردند. ایده‌های سیاسی که اخیرا به نام حماس مطرح شد بخشی از توجه خردمندانه مقاومت فلسطینی بر تمرکز به راه حل سیاسی و توقف کشتار در غزه است.

قدرت مقاومت لبنان برای رژیم اسراییل قابل تصور نیست

وی افزود: ارزیابی این است که رژیم قادر به جنگ در دو جبهه هرگز نخواهد بود. قدرت مقاومت لبنان برای رژیم اسراییل قابل تصور نیست. حزب الله در جنگ غزه به خوبی توانست از تمامیت ارضی و مردم مظلوم فلسطین حمایت کند و در هماهنگی بین دولت و ارتش لبنان پاسخ محکمی به افکار تجاوزی رژیم صهیونیستی بدهد. ما از توان بالای مقاومت لبنان به خوبی آگاهیم. هرگونه اقدام رژیم برای حمله به لبنان تعیین کننده روز پایان نتانیاهو و وضعیت فعلی در منطقه خواهد بود.

وی تصریح کرد: مقاومت، ارتش و مردم لبنان مانع تحقق چنین ایده‌هایی خواهند بود. نتانیاهو در حال دست و پا زدن و تلاش برای خروج از باتلاق غزه است.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره پیگیری حقوقی اقدامات رژیم صهیونیستی گفت: در بیش از چهار ماه گذشته تاکنون دوبار دانشگاهیان و حقوقدانان ایرانی و در جهان نشست‌هایی را به منظور رسیدگی به ابعاد حقوقی و بین المللی جنایات جنگی رژیم صهیونیستی برگزار کردند. ما از اقدام دولت آفریقای جنوبی در طرح شکایت نزد دیوان بین المللی دادگستری قویا حمایت کردیم. ایران در کنار دیگر کشور‌ها برای محاکمه جنایتگاران رژیم اسراییل به تلاش‌های قوی خود ادامه خواهد داد.

لبنان در خط مقدم محور مقاومت قرار دارد

امیرعبداللهیان در ادامه در خصوص امنیت لبنان و امنیت ایران و همچنین حمایت ایران از حماس گفت: تاریخ لبنان نشان می‌دهد که لبنان در خط مقدم محور مقاومت قرار دارد؛ بنابراین ایران هم در چارچوب محور مقاومت و مناسبات دوستانه همواره جز خیر برای لبنان نخواسته است؛ لذا دنیا لبنان را به مقاومت می‌شناسد و نیازی به اعلام ایران نیست. اگر مقاومت لبنان نبود امروز لبنانی وجود نداشت. این را نه ایران بلکه تاریخ لبنان بیان می‌کند.

وی افزود: عملیات طوفان الاقصی یک تصمیم کاملا فلسطینی در راستای حرکت آزادی بخش در راستای حقوق بین الملل بود. ریشه آنچه در غزه رخ می‌دهد هفت اکتبر نیست بلکه اشغالگری رژیم اسراییل است. من در دیدار اخیرم با وزیر خارجه انگلیس گفتم یکبار پس از حدود ۷۵ سال بگذارید مردم فلسطین خود در خصوص سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

وزیر خارجه درباره تحولات دریای سرخ گفت: تحولات دریای سرخ نقشه راه مشخص دارد و هدف آن و کاری که یمن دنبال می‌کند اعمال فشار برای توقف جنایت علیه ساکنان غزه است. ایران قویا از امنیت کشتیرانی حمایت می‌کند و ما نیز در مسیر تجارت از دریا سود می‌بریم. آمریکا و انگلیس در اتخاذ یک رویکرد راهبردی غلط جنگ را به دریای سرخ و علیه یمن توسعه دادند. درحالی که کلید حل امنیت کشتیرانی توقف در بحران غزه و توقف نسل کشی است.

وی درباره هماهنگی‌ها بین ایران و عربستان گفت: در خصوص تحولات فلسطین مشورت‌های مستمری بین ایران و عربستان جریان دارد. دیدار رییس جمهور و ولیعهد سعودی در حاشیه نشست ریاض بر موضوع فلسطین تمرکز ویژه‌ای داشت. در سطح وزرای خارجه گفتگو‌های مستمری وجود دارد.

رییس دستگاه دیپلماسی در خصوص سفر به بیروت و همچنین دیدار با سید حسن نصرالله گفت: برای ایران مشورت‌های مستمر با مقامات لبنان حایز اهمیت است. همچنین گفتگو و رایزنی و کسب دیدگاه‌های آقای نصرالله نیز همواره در مرکز توجهات ما نسبت به تحولات پیچیده منطقه قرار دارد. ما همواره ارزیابی‌های دقیق از آقای نصرالله در خصوص تحولات منطقه دریافت می‌کنیم. امروز نقش آقای نصرالله و حزب الله هم در دفاع از تمامیت ارضی لبنان و هم کمک به ثبات در منطقه ستودنی است.

سیاست مشترک جنگ طلبانه آمریکا و رژیم اسراییل در منطقه با تمرکز بر غزه شکست خورده است

وی درباره مذاکرات در خصوص غزه گفت: سیاست مشترک جنگ طلبانه آمریکا و رژیم اسراییل در منطقه با تمرکز بر غزه شکست خورده است. تحولات غزه هیچ راه حلی جز مسیر سیاسی ندارد. طبعا ایران از هر ابتکاری در مورد غزه که در مرکز آن فلسطینی‌ها قرار داشته باشند قویا حمایت خواهد کرد. در این بین رهبران و نیرو‌های مقاومت از بطن جامعه فلسطینی برخواسته و آنان محق‌ترین هستند. ما معتقدیم آنچه که به عنوان ایده‌هایی از سوی حماس مطرح شده چارچوبی واقع بینانه را در برمی‌گیرد و باید دولت‌ها از چنین ایده‌های فلسطینی حمایت کنند.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایده‌ای در خصوص تحولات غرب آسیا وجود دارد، گفت: آنچه که در ژئوپولیتیک ما دنبال می‌کنیم استقرار ثبات است. آن عاملی که منطقه را وارد شرایط جدید کرد نسل کشی و تجاوز مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه غزه بود. همانگونه که گفتم رژیم صهیونیستی همه گزینه‌های خود را علیه غزه بکار گرفت. برنده اصلی این میدان مقاومت و مردم فلسطین بودند و شکست خورده آن نتانیاهو و جنگ طلبان صهیونیستی هستند. اتفاق نظر وجود دارد بین کشور‌های منطقه در خصوص محاکمه جنایت کاران اسراییلی و ما معتقدیم که آینده منطقه به گونه‌ای رغم خواهد خورد که صلح و ثبات بر آن حاکم شود.

وی درباره پرونده ریاست جمهوری در لبنان گفت: مسایل لبنان توسط خود لبنانی و از طریق اجماع حل و فصل خواهد شد. تلاش‌هایی که برخی از کنشگران خارجی دارند چنانچه از حسن نیت و در راستای حمایت از اجماع رهبران لبنانی باشد مورد حمایت ما است.

امیرعبداللهیان در خصوص هدف قرار دادن پایگاه امریکایی در مرز اردن وسوریه گفت: امریکا هم در شروع جنگ علیه غزه و هم در شدت بخشیدن مقصر اصلی است. ما از ابتدا هشدار دادیم که در صورت عدم توقف جنگ احتمال گسترش دامنه جنگ قوی خواهد بود. این به دلیل دخالت ما نبود. بلکه به دلیل شناخت ما از منطقه بود.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص موقعیت راهبردی انقلاب اسلامی ایران گفت: در ۴۵ سالگرد پیروزی انقلاب یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های ما حفظ استقلال سیاسی کشور است و پیشرفت‌های قوی در حوزه‌های علم فناوری فضا دفاعی و پزشکی.

وی افزود: ایران امروز حافظ امنیت منطقه است. ما در مبارزه با تروریسم و تامین امنیت منطقه‌ای فعال‌ترین نقش را ایفا کردیم. بر هیچ طرفی پوشیده نیست که به مردم عراق در مبارزه با تروریسم کمک کردیم.

وی درباره نقش امریکا در جنگ غزه و پیام‌های رد و بدل شده بین ایران و امریکا گفت: اگر بخواهم خوشبینانه سخن بگویم امروز امریکا چنانچه در موضع دشمنی علیه منطقه نباشند در موضع سردرگمی قرار دارند. در چهار ماه گذشته در جنگ علیه غزه پیام‌هایی بین ایران و امریکا تبادل شده است. یکی از محور‌های این پیام‌ها درخواست از ایران برای مطالبه ایران از حزب الله برای عدم ورود به جنگ علیه اسراییل است. این یعنی امریکا و رژیم قدرت حزب الله را به خوبی درک کرده‌اند.

امیرعبداللهیان در خصوص اقدامات رژیم صهیونیستی و پاسخ ایران به رژیم اظهار داشت: اسراییل بدون امریکا حتی برای یک ساعت هم قادر به ادامه جنگ علیه غزه نخواهد بود. مقاومت در فلسطین با قدرت عمل میکند و ما به حمایت‌های خود ادامه خواهیم داد. اینکه رژیم بعد از ۱۲۷ روز جنایت ویرانی‌ها غزه نتوانست حتی یک اسیر خود را ازاد کند نشان دهنده قدرت و توان بالای مقاومت است. ما همزمان با حمایت از مردم فلسطین بر راه حل‌های سیاسی تمرکز داریم. از طریق رایزنی‌های منطقه‌ای و بین المللی به تلاش‌ها برای توقف نسل کشی ادامه خواهیم داد. در عین حال موضوعی که رژیم بر ان تمرکز دارد کوچ اجباری ساکنان غزه به صحرای سینا و کوچ اجباری ساکنان کرانه باختری به بخش‌هایی از اردن است. ما با دبیرکل سازمان ملل، اردن و مصر و کشور‌های منطقه در توقف کوچ اجباری و ارسال کمک‌های انساندوستانه و توقف نسل کشی ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه ایران درباره تلاش‌های ایران گفت: ما هم در سطح دیپلماسی سران با تلاش اقای رییسی و در سطح دیپلماسی وزارت خارجه به تلاش‌ها برای ادامه حمایت‌ها از مردم فلسطین اقدام کردیم. در نتیجه تلاش‌های ایران و دیگر کشور‌های اسلامی و عربیو غیر اسلامی به صراحت میتوان گفت امروز رژیم اشغالگر در بدترین و سیاه‌ترین وضعیت جهانی خود قرار دارد. البته انتظار ما این است که کشور‌های اسلامی و کشور‌هایی که نسبت به ارسال کالا و حفظ روابط با رژیم ادامه می‌دهند این شریان‌های حیاتی را فورا به نفع مردم فلسطین و به نفع توقف جنایت قطع کنند. قطع شریان‌های حیاتی رژیم موضوعی است که مورد تاکید امام خامنه‌ای و انسان‌های ازاد اندیش در جهان قرار گرفته است.

وی در آخر نشست در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران و عربستان و نتیجه ان در مباحث لبنان گفت: مناسبات تهران و ریاض در مسیر درست قرار دارد و هر روز شاهد پیشرفت هستیم. تهران و ریاض و دیگر کشور‌ها در انتظار توافق داخلی لبنان هستند تا به طور مشترک از ان حمایت کنیم. / تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)