افزایش سهم خانوارها از وام بانکی/ 447 هزار میلیارد تومان تسهیلات در دی ماه پرداخت شد


افزایش سهم خانوارها از وام بانکی/ 447 هزار میلیارد تومان تسهیلات در دی ماه پرداخت شد

طبق آمار بانک مرکزی، در ده ماهه امسال چهار هزار و 308 هزار میلیارد تومان وام بانکی پرداخت شده که 18.6 درصد از این مبلغ به خانوارها رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با رسیدن به روزهای پایانی بهمن ماه، بانک مرکزی همچون ماه‌های گذشته جدیدترین آمار پرداخت وام توسط شبکه بانکی کشور به تفکیک بخش‌های اقتصادی و هدف از دریافت این تسهیلات تا پایان دی ماه سال جاری را منتشر کرد.

بررسی آمار و ارقام گزارش شده توسط بانک مرکزی حاکی از آن است که با پرداخت 447 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط شبکه بانکی کشور در طول دی ماه، رقم کل وام‌های پرداختی در ده ماهه سال 1402 امسال از رقم چهار هزار و 308 هزار میلیارد تومان عبور کرده که این رقم بیش از 912 هزار میلیارد تومان، معادل 26.9 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است.

افزایش سهم خانوارها از وام بانکی/ 447 هزار میلیارد تومان تسهیلات در دی ماه پرداخت شد

تداوم روند صعودی سهم خانوارها از وام بانکی

داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهند که تا پایان دی ماه امسال، 81.4 درصد از تسهیلات اعطا شده از سوی بانک‌ها به کسب‌وکارها رسیده است. به عبارت دیگر، صاحبان کسب‌وکارها حقوقی و غیرحقوقی در این مدت سه هزار و 508 میلیارد تومان وام بانکی دریافت کرده‌اند. از سوی دیگر، سهم خانوارها از این تسهیلات نیز برابر با 18.6 درصد معادل حدود 800 میلیارد تومان بوده است.

علاوه بر آن، بررسی‌ها نشان می‌دهند که برای دومین ماه متوالی سهم کسب‌وکارها از تسهیلات بانکی به میزان 0.6 واحد درصد کاهش پیدا کرده و این سهم به خانوارها رسیده است.

کاهش اعطای تسهیلات به بخش خدمات ادامه دارد

با تفکیک تسهیلات پرداخت شده در 10 ماهه سال جاری بر حسب سهم هر بخش اقتصادی از این تسهیلات، مشخص می‌شود که سهم بخش خدمات از تسهیلات پرداخت شده به کسب‌وکارها بار دیگر کاهشی شده و به 41 درصد رسیده است. تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی نیز کاهشی شده و به هفت درصد رسیده است.

از سوی دیگر، سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی صعودی شده و این بخش 36.4 درصد از تسهیلات را به خود اختصاص داده است. همچنین سهم بخش‌های بازرگانی و مسکن و ساختمان نیز با در 9.9 درصد و 5.6 درصد ثابت باقی مانده است.

هدف از پرداخت وام‌ها چه بود؟

بررسی گزارش بانک مرکزی نشان‌دهنده آن است که 45.6 درصد از وام‌های اعطا شده توسط بانک‌ها به صاحبان کسب‌وکارها، با هدف تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی پرداخت شده‌اند. همچنین 17.4 درصد از این وام‌ها صرف ایجاد کسب‌وکارهای جدید و 5.2 درصد از آنها نیز برای توسعه کسب‌وکارها اعطا شده‌اند.

نگاهی به هدف تسهیلات اعطایی به خانوارها نیز حاکی از آن است که در دی ماه نیز تسهیلات خرید کالای شخصی با 40.2 درصد، بالاترین سهم از وام‌های بانکی را به خود اختصاص داده است. به علاوه، تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری و ازدواج نیز با ثبت ارقام به ترتیب 21.7 درصد و 15.2 درصدی، در رده‌های بعدی بیشترین تسهیلات اعطایی به خانوارها قرار گرفته‌اند.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید