آیین نامه واردات خودروهای نو اصلاح و تصویب شد + جزئیات


آیین نامه واردات خودروهای نو اصلاح و تصویب شد + جزئیات

با تصویب اصلاحیه آیین نامه واردات خودروهای نو توسط دولت جمهوری اسلامی ایران، شرایط جدیدی برای واردات خودرو به کشور وضع شده است. بر اساس مصوبه اخیر، ورود و ترخیص هرگونه خودرو بدون انجام تشریفات رسمی و قانونی، از جمله ثبت سفارش و...

با تصویب اصلاحیه آیین نامه واردات خودروهای نو توسط دولت جمهوری اسلامی ایران، شرایط جدیدی برای واردات خودرو به کشور وضع شده است. بر اساس مصوبه اخیر، ورود و ترخیص هرگونه خودرو بدون انجام تشریفات رسمی و قانونی، از جمله ثبت سفارش و تخصیص ارز، تخلف محسوب شده و به شدت ممنوع می باشد. این آیین نامه به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل 138 قانون اساسی و ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب سال 1400، تصویب و اصلاح گردیده است.

طبق ماده 4 این آیین نامه، ورود و ترخیص هرگونه خودروی موضوع این مصوبه بدون انجام ثبت سفارش و تخصیص ارز، قاچاق تلقی شده و به شدت ممنوع می باشد. صدور ثبت سفارش پس از ورود خودرو به کشور نیز برای ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار قانونی خواهد بود. براساس تبصره ماده 4، صدور ثبت سفارش برای هر نوع خودروی موضوع این آیین نامه، اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی، منوط به اخذ تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و رعایت سایر ضوابط فنی مرتبط از وزارت صنعت، و همچنین رعایت ماده 10 اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب سال 1401 می باشد.

بر مبنای ماده 5 این آیین نامه، خودروی نو با کارکرد 99 کیلومتر، براساس نام تجاری و نوع مدل، و با توجه به ویژگی کاراکتر مربوطه در شماره شناسایی خودرو در زمان ورود به کشور، تعیین می گردد. این شرایط برای مدل های با سن کمتر از یک سال از زمان ساخت، حاکم خواهد بود.

این مصوبه جدید دولت، شرایط و تشریفات قانونی را برای واردات خودرو به کشور تشدید نموده و نظارت دقیق تری را بر این فرآیند اعمال می کند. هدف از این اقدام، ساماندهی و کنترل بازار خودرو و جلوگیری از ورود غیرقانونی و قاچاق خودرو به کشور می باشد. این آیین نامه جدید همچنین شرایط تامین خدمات پس از فروش و قطعات یدکی برای خودروهای وارداتی را نیز مشخص می نماید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!