طرز تهیه شامی کباب (کتلت گوشت و سیب زمینی تهرانی) + 12 نکته طلایی پخت


طرز تهیه شامی کباب (کتلت گوشت و سیب زمینی تهرانی) + 12 نکته طلایی پخت

شامی ‌کباب یا کتلت گوشت و سیب زمینی تهرانی یکی از خوشمزه‌ترین انواع کباب ایرانی است که هم با نان و هم با برنج سرو می‌شود. برای تهیه شامی کباب با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی خام باید یکسری جزییات و نکات طلایی را بلد باشید تا در...

شامی ‌کباب یا کتلت گوشت و سیب زمینی تهرانی یکی از خوشمزه‌ترین انواع کباب ایرانی است که هم با نان و هم با برنج سرو می‌شود. برای تهیه شامی کباب با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی خام باید یکسری جزییات و نکات طلایی را بلد باشید تا در نهایت کباب شامی ترد و خوشمزه‌ای داشته باشید. در این مقاله سایت فیدیلیو طرز تهیه شامی کباب با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی خام و جزییات خوشمزه شدن یک شامی کباب ساده را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم تهیه شامی کباب با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی خام (۶ تا ۸ نفر)

  • گوشت چرخ کرده مخلوط (یا گوساله): ۵۰۰ گرم
  • پیاز: ۳ عدد متوسط
  • سیب زمینی: ۶ عدد متوسط
  • زردچوبه: ۱ و نیم قاشق چای‌خوری
  • نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز: به مقدار دلخواه
  • پودر زنجبیل: نصف قاشق چای‌خوری
  • ادویه کاری: نصف قاشق چای‌خوری
  • آرد نخودچی یا آرد سوخاری: ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه شامی کباب ساده

مرحله اول

در اولین مرحله از طرز تهیه شامی کباب باید سیب زمینی‌ها را بشویید، پوست بگیرید و با رنده ریز رنده کنید. آب سیب زمینی‌ها را بگیرید و دور بریزید. پیازها را هم بشویید، پوست بگیرید و با رنده ریز رنده کنید. آب پیاز را هم خوب بگیرید.

مرحله دوم

پیاز و سیب زمینی رنده شده و آب‌گرفته را به همراه گوشت چرخ کرده در یک کاسه مناسب بریزید. آرد نخودچی یا آرد سوخاری و ادویه‌ها را به این ترکیب اضافه کنید. مواد را با دست خوب با هم مخلوط کنید و ورز بدهید. مایه شامی کباب را باید آنقدر خوب ورز بدهید که منسجم و یکدست شود. اگر مایه شامی کباب را خوب ورز دهید نیاز به اضافه کردن تخم مرغ نیست.

مرحله سوم

بعد از اینکه مایه شامی کباب را خوب ورز دادید روی ظرف آن یک سلفون بکشید و در یخچال بگذارید تا استراحت کند و خودش را بگیرد.

مرحله چهارم

در یک تابه بزرگ ترجیحا تفلون مقداری روغن سرخ کردنی بریزید و صبر کنید تا روی شعله متوسط گاز روغن داغ شود. در این فاصله مایه شامی کباب را به مدت ۱ الی ۲ دقیقه دیگر ورز دهید.

مرحله پنجم

وقتی روغن خوب داغ شد از مایه شامی کباب برای هر عدد شامی به اندازه یک نارنگی متوسط بردارید و به شکل گرد یا بیضی در دست پهن کنید و به صورت تخت شکل دهید. شامی نباید خیلی ضخیم و نه خیلی نازک باشد. دو طرف هر عدد شامی را در روغن داغ به مدت ۶ الی ۷ دقیقه سرخ کنید. بعد از سرخ شدن شامی کباب آن را روی دستمال حوله‌ای تمیز که در دیس یا بشقاب پهن کرده‌اید بگذارید تا روغن اضافی شامی گرفته شود.

مرحله آخر

شامی کباب را با نان یا برنج سرو کنید و در کنار آن ترشی، سالاد شیرازی یا سبزی خوردن میل کنید.

طرز تهیه شامی کباب (کتلت گوشت و سیب زمینی تهرانی) + 12 نکته طلایی پخت

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شامی کباب

  • اگر مایه گوشت شامی کباب را خوب ورز دهید و همچنین از ترکیب گوشت گوسفند و گوساله چرخ کرده استفاده کنید نیازی به اضافه کردن تخم مرغ نیست. اما در صورت تمایل برای این مقدار مواد می‌توانید از یک عدد تخم مرغ هم استفاده کنید. تخم مرغ را در همان ابتدا در مایه شامی کباب بشکنید و با مواد شامی خوب ورز دهید.
  • برخی شامی کباب را با سس گوجه فرنگی سرو می‌کنند. برای درست کردن سس گوجه مخصوص شامی کباب باید چند عدد گوجه فرنگی را پوره یا رنده کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و آن را داغ کنید. پوره گوجه را به روغن اضافه کنید و خوب تفت دهید تا روغن بیندازد. سپس مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز و نمک به این سس اضافه کنید و با سس گوجه تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته شود. سس که جا افتاد آن را در کنار شامی کباب مخصوص سرو کنید.
  • در صورت تمایل به مایه شامی کباب کمی پودر سیر اضافه کنید یا دو حبه سیر متوسط در این مقدار مایه شامی کباب با رنده ریز رنده کنید.
  • برای اینکه شامی کباب روغن کمتری جذب کند حتما از تابه تفلون یا نچسب استفاده کنید.
  • برای اینکه شامی کباب حالت خامی نداشته باشد، موقع شکل دادن شامی کباب با دست ضخامت آن را زیاد در نظر نگیرید و شامی کباب را به صورت تخت به شکل گرد یا بیضی فرم دهید و سپس به آرامی از ارتفاع کم در ماهیتابه بگذارید تا سرخ شود.
  • شامی کباب را بدون سیب زمینی هم درست می‌کنند. در این صورت سیب زمینی را حذف کرده و مقدار گوشت را بیشتر در نظر بگیرید. در این صورت مقداری آرد نخودچی و لپه پخته می‌توانید به مایه شامی کباب اضافه کنید تا حالت چسبندگی پیدا کند. در این صورت دستور تهیه تا حدی شبیه شامی پوک رودباری می‌شود.

سوالات متداول

چرا شامی کباب سفت میشه؟

علت سفت شدن شامی کباب مقدار بیشتر گوشت نسبت به سایر مواد شامی است. برای اینکه شامی کباب سفت نشود مقدار گوشت باید با سایر مواد متناسب باشد. همچنین در صورت تمایل مقداری آرد سوخاری یا آرد نخودچی به مایه شامی کباب اضافه کنید.

همچنین اگر چربی گوشت کم باشد هم شامی کباب سفت می‌شود. بهترین ترکیب برای گوشت شامی کباب ترکیب گوساله و گوسفند چرخ کرده است.

چرا شامی کباب وا میره؟

اگر مایه شامی کباب را خوب ورز ندهید و مایه شامی کباب منسجم و یکدست نشود موقع سرخ کردن وا می‌رود. یک علت دیگر وا رفتن شامی کباب نگرفتن آب پیاز و سیب زمینی است. همچنین باید مایه شامی کباب حداقل یک ساعت در یخچال استراحت کند. اگر از گوشت چرخ کرده گوساله برای درست کردن شامی کباب استفاده می‌کنید بهتر است یک عدد تخم مرغ در مایه شامی استفاده کنید تا موقع سرخ کردن وا نرود.

چرا شامی کباب جمع میشه؟

اگر از گوشت چرخ کرده گوسفند به تنهایی برای درست کردن شامی کباب استفاده کنید موقع سرخ کردن گوشت آن جمع می‌شود. همچنین اضافه کردن نمک زیاد به گوشت باعث جمع شدن شامی کباب می‌شود. علاوه بر این اگر در زمان سرخ کردن شامی‌ها حرارت زیر آن را خیلی کم کنید و شامی را سرخ کنید، باعث می‌شود که گوشت شامی اصطلاحا آب انداخته و شامی جمع شود. بهتر است موقع سرخ کردن شامی حرارت متوسط رو به بالا باشد اما مراقب باشید شامی نسوزد.

علت چسبیدن شامی کباب به تابه چیست؟

اگر روغن داغ نشده باشد و شامی کباب را در روغن بگذارید شامی به تابه می‌چسبد. روغن باید داغ شود بعد شامی‌ها را در ماهیتابه سرخ کنید. یک دلیل دیگر چسبیدن شامی کباب به تابه نگرفتن آب پیاز و سیب زمینی است. همچنین اگر ماهیتابه شما مناسب نباشد و سطح آن صاف نباشد مایه شامی به تابه می‌چسبد. بهتر است از تابه تفلون یا نچسب استفاده کنید.

ترکیب سبزی شامی کباب چیست؟

در بعضی از شهرها به مایه شامی کباب، مقدار سبزی معطر هم اضافه می‌کنند که طعم متفاوت و خوشمزه‌ای به کباب شامی می‌دهد. در صورت تمایل می‌توانید به اندازه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری سبزی معطر شامل جعفری، مرزه، تره و … به‌صورت خشک یا تازه و ساطوری خرد شده به ترکیب مواد شامی کباب اضافه کنید.

چطور شامی کباب ترد و برشته درست کنیم؟

اگر ۱ یا دو قاشق غذاخوری پودر سوخاری، آرد سویا یا حتی نان خشک پودر شده در مواد شامی کباب بریزید بافت شامی کباب ترد و برشته می‌شود.

طرز تهیه شامی کباب (کتلت گوشت و سیب زمینی تهرانی) + 12 نکته طلایی پخت

سخن پایانی

شامی کباب یکی از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای کبابی ایرانی است که هم برای یک شام و ناهار ساده و هم برای غذای دورهمی می‌توانید آن را تهیه کنید. شامی کباب تهرانی به روشی که در این دستور گفته شد درست می‌شود و در شهرهای مختلف شامی کباب به روش‌های مختلف و با اضافه یا کم کردن برخی مواد در مایه شامی کباب تهیه می‌شود. شما شامی کباب را چطور درست می‌کنید و چه ترفندی برای خوشمزه شدن شامی کباب دارید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را در قسمت نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی