پشت فرمان رنجروور اسپرت SV، سوپر شاسی‌بلندی با عملکرد خیره‌کننده


پشت فرمان رنجروور اسپرت SV، سوپر شاسی‌بلندی با عملکرد خیره‌کننده

رنجروور اسپرت SV جدید درعین‌حالی که از سرعت خیره‌کننده‌ای برخوردار است، همان راحتی و توانایی‌های آفرود قابل‌توجه نسخهٔ معمولی را حفظ می‌کند. بدون شک، رنجروور اسپرت خودرویی فوق‌العاده راحت است اما شخصیت آن کاملاً با نام اسپرت در نامش مطابقت...

رنجروور اسپرت SV جدید درعین‌حالی که از سرعت خیره‌کننده‌ای برخوردار است، همان راحتی و توانایی‌های آفرود قابل‌توجه نسخهٔ معمولی را حفظ می‌کند.

پشت فرمان رنجروور اسپرت SV، سوپر شاسی‌بلندی با عملکرد خیره‌کننده

بدون شک، رنجروور اسپرت خودرویی فوق‌العاده راحت است اما شخصیت آن کاملاً با نام اسپرت در نامش مطابقت ندارد. داستان نسخهٔ جدید SV اما متفاوت است. لندروور این شاسی‌بلند را یک خودروی رانندهٔ واقعی می‌داند تا جایی که برای معرفی آن پیست مسابقه را انتخاب کرده است. برای تبدیل رنجروور اسپرت به یک خودروی راننده اما تغییرات گسترده‌ای در خودرو صورت گرفته که شروع آن از سیستم تعلیق است.

پشت فرمان رنجروور اسپرت SV، سوپر شاسی‌بلندی با عملکرد خیره‌کننده

در رنجروور اسپرت SV فنرهای بادی توسط کمک‌فنرهای تطبیقی هیدرولیکی به همراه یک سیستم کنترل حرکات بدنه کنترل می‌شود. به گفتهٔ لندروور، برای اولین بار است که چنین سیستمی در یک خودرو ارائه می‌شود. این سیستم گسترهٔ وسیعی بین راحتی سواری و هندلینگ چابک را ارائه می‌کند و همچنان کنترل دقیقی روی هر چهار گوشهٔ خودرو دارد که نیاز به آنتی‌رول بار را کاملاً از بین می‌برد. در همین حال، فنرهای بادی قابل تنظیم این ماشین ۱۰ میلی‌متر ارتفاع کمتری نسبت به نسخهٔ معمولی دارند. هدایت خودرو هم از طریق دقیق‌ترین سیستم فرمانی که تاکنون در یک لندروور دیده‌ایم صورت می‌گیرد که به‌طور هماهنگ با سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب کار می‌کند.

پشت فرمان رنجروور اسپرت SV، سوپر شاسی‌بلندی با عملکرد خیره‌کننده

استفاده از رینگ‌های ۲۳ اینچی فورج‌کاری شده وزن غیر فنر سوار را کاهش داد و با لاستیک‌های چهارفصل شتاب جانبی ۱.۱ جی را در پیچ‌ها فراهم می‌کند. با پرداخت ۶,۹۰۰ پوند دیگر نیز می‌توان رینگ‌های ۲۳ اینچی فیبر کربنی را سفارش داد که نزدیک به ۹ کیلوگرم وزن هر گوشه از خودرو را کاهش می‌دهند. این رینگ‌های فیبر کربنی با لاستیک‌های تابستانی میشلن پایلوت اسپرت ۵ پوشیده شده‌اند که به‌طور خاص برای رنجروور اسپرت SV ساخته شده‌اند و امکان دستیابی به شتاب جانبی حتی بالاتری را فراهم می‌کنند.

پشت فرمان رنجروور اسپرت SV، سوپر شاسی‌بلندی با عملکرد خیره‌کننده

کسانی که می‌خواهند بازهم از وزن خودرو کم کنند می‌توانند ترمزهای کربن سرامیکی را با قیمت ۷ هزار پوند سفارش دهند که ۳۴ کیلوگرم کاهش وزن را به دنبال دارد. این اقدامات در کنار کاپوت فیبر کربنی و قطعات تزئینی کربنی مختلف، مجموعاً وزن این ماشین را ۷۶ کیلوگرم کاهش می‌دهند. البته بااین‌وجود، هنوز هم با وزن قابل‌توجهی مواجه هستیم اما پیشرانه پاسخ قاطعی برای آن دارد. در رنجروور اسپرت SV پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژ قدیمی که در مدل SVR قبلی می‌دیدیم کنار گذاشته شده و جای آن را یک موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو گرفته است. این موتور ساخت ب‌ام‌و است اما تیونینگ زیادی روی آن به‌طور خاص برای رنجروور انجام شده است.

پشت فرمان رنجروور اسپرت SV، سوپر شاسی‌بلندی با عملکرد خیره‌کننده

این پیشرانه ۶۳۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد که ۶۰ اسب بخار و ۵۰ نیوتن متر بیشتر از SVR قبلی است اما آلایندگی آن ۱۵ درصد کمتر خواهد بود. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و دیفرانسیل عقب فعال به مسیر منتقل می‌شود. تکنولوژی‌ها و توانایی‌های شاسی رنجروور اسپرت SV امکان بهره‌گیری از تمام اسب بخار موتور V8 را فراهم می‌کند و باعث می‌شود خودرو بتواند ظرف ۳.۸ ثانیه (۳.۶ ثانیه با رینگ‌های کربنی) از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. این شتاب به‌اندازه‌ای سریع هست که رنجروور اسپرت SV را با رقبا همکام کند اما کابین آن‌قدر ساکت است که موج بی‌امان قدرت را سورئال جلوه می‌دهد.

پشت فرمان رنجروور اسپرت SV، سوپر شاسی‌بلندی با عملکرد خیره‌کننده

صدای پیشرانه نیز هیجان کمتری دارد و هرچند غرغر دلپذیر اما کمی خفه‌ای را بروز می‌دهد، نمی‌تواند در حد آوای جذاب موتور V8 سوپرشارژ قبلی باشد. بااین‌حال، خبر خوب اینکه ترمزهای کربنی به شکلی خارق‌العاده سرعت خودرو را کم می‌کنند بدون اینکه دچار کاهش توان شوند. با وجود این توانایی چشمگیر در پیست ممکن است فکر کنید سواری SV روی جاده غیرقابل‌تحمل خواهد بود اما هرگز چنین نیست. در این ماشین حالت شناوری نسخهٔ معمولی از بین رفته و با کنترل بسیار بهتر بدنه و توانایی جذاب برای دور کردن دست‌اندازهای خشن جایگزین شده است.

پشت فرمان رنجروور اسپرت SV، سوپر شاسی‌بلندی با عملکرد خیره‌کننده

به دلیل عدم وجود آنتی‌رول بار که چرخ‌های دو طرف را به هم متصل کند، هنگام حرکت روی مسیرهای ناهموار، حرکات و تکان‌های بدنه کمتر دیده می‌شود و راحتی مثل همیشه چشمگیر است. شگفت‌انگیزتر از همه اما اینکه تمام این ویژگی‌ها، توانایی‌های رنجروور اسپرت در آفرود را قربانی نکرده‌اند و در اینجا هنوز هم از تمام رقبای خود برتر خواهد بود. تنها نقص SV گیربکس هشت سرعته‌ای است که نمی‌تواند تعویض دنده‌هایی به نرمی سواری خودرو داشته باشد. افزایش دنده‌های این گیربکس با تکان همراه است و در حالت دستی هم پاسخگویی گیربکس به‌اندازهٔ پورشه کاین فوری نیست.

پشت فرمان رنجروور اسپرت SV، سوپر شاسی‌بلندی با عملکرد خیره‌کننده

همهٔ این ویژگی‌ها ارزان به دست نمی‌آید و قیمت رنجروور اسپرت SV از ۱۷۱,۴۶۰ پوند آغاز می‌شود که اختلاف قابل‌توجهی با پورشه کاین توربو E-Hybrid کوپه ۱۵۴ هزار دلاری دارد ولی بااین‌وجود، حدود ۲۰ هزار پوند از آستون‌مارتین DBX707 ارزان‌تر است درحالی‌که احساس می‌شود بازی شاسی‌بلندهای پرفورمنس را به مرحلهٔ جدیدی ارتقاء داده است.

پشت فرمان رنجروور اسپرت SV، سوپر شاسی‌بلندی با عملکرد خیره‌کننده

پشت فرمان رنجروور اسپرت SV، سوپر شاسی‌بلندی با عملکرد خیره‌کننده
پشت فرمان رنجروور اسپرت SV، سوپر شاسی‌بلندی با عملکرد خیره‌کننده

جمع‌بندی

توصیف اینکه رنجروور اسپرت SV نسبت به نسخهٔ معمولی چقدر به جلو جهش داشته دشوار است. تغییراتی که در سیستم تعلیق این خودرو صورت گرفته متحول کننده بوده و SV را به یکی از چابک‌ترین شاسی‌بلندهای کلاس خود تبدیل کرده است. همچنین وقتی توجه کنیم که این کار بدون قربانی کردن راحتی یا توانایی‌های آفرود صورت گرفته، عملکرد لندروور حتی شگفت‌انگیزتر جلوه خواهد کرد

مشخصات فنی رنجروور اسپرت SV

Range Rover Sport SV
پیشرانه ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۶۳۵ اسب بخار
گشتاور ۷۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۳.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۲.۴ لیتر ترکیبی
طول ۴,۹۴۶ میلی‌متر
عرض ۲,۰۴۷ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۸۱۴ میلی‌متر
قیمت ۱۷۱,۴۶۰ پوند
امتیاز ۴.۵ از ۵.۰
منبع
AutoExpress

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شیمیل ها چه افرادی هستند؟