فرزین به هشت بانک هشدار داد: بانکی که اصلاح نشود، منحل خواهد شد


فرزین به هشت بانک هشدار داد: بانکی که اصلاح نشود، منحل خواهد شد

رئیس کل بانک مرکزی، گفت: به ۸ بانک برنامه اصلاح ناترازی داده‌ایم و این موضوع را پیگیری می‌کنیم و در صورتی که بانکی اصلاح‌پذیر نباشد به سمت ادغام یا انحلال برده می‌شود.

محمدرضا فرزین اظهار داشت: ما نمی‌توانیم به مدیریت بازار ارز و نرخ ارز بی توجه باشیم به دلیل اینکه می‌تواند انتظارات تورمی را تشدید کند.

وی افزود: شکل گیری انتظارات فعالان اقتصادی در کوتاه مدت نمی‌تواند بر شکل گیری شاخص‌های اقتصاد و به خصوص تورم بی‌اثر باشد. از دهه ۱۳۵۰ تاکنون با وجود اینکه اقتصاد با صعود و فرود‌هایی مواجه بوده، اما همواره نرخ رشد نقدینگی بالایی داشته‌ایم. از دهه ۵۰ وارد تورم‌های بالا شدیم و پس از آن نرخ تورم کشور همواره بالا بوده است. تعادل بودجه‌ای و برخورداری از منابع نفتی نقش موثری در کاهش و افزایش تورم داشته است.

او گفت: از مهم‌ترین ویژگی نظام بانکی ایران در حال حاضر گستردگی خدمات بانکی است به گونه‌ای که تقریبا با برخورداری از بالای ۸۹ درصد پوشش جزء بالاترین سطح پوشش در میان کشور‌های منطقه است یعنی به خوبی خدمات پوشش داده شده است

او افزود: در زمینه استفاده از خدمات صنعت پرداخت الکترونیکی یکی از ۵ کشور نخست دنیا در حال حاضر هستیم. درحال حاضر بیش از ۵۰ میلیون از جمعیت ایران دارای کارت بانکی بوده و رتبه ۳۴ دنیا را داریم.

فرزین گفت: اسکناس و مسکوت به نقدینگی در ایران به زیر ۲ درصد رسیده که از بهترینا در دنیا محسوب می‌شویم.

او بیان کرد: موضوع تورم در اقتصاد ایران، موضوعی تاریخی و مضمن است. در دور‌های مختلف عوامل تورم با هم متفاوت بوده است در دهه ۹۰ ناترازی سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است. منظور از ناترازی، مجموعه‌ای از ناترازی‌های انبار شده در ترازنامه بانک‌ها و در تعادل بودجه‌ای و بانگاه‌های اقتصادی است افزایش بانک‌ها منجر به تشدید فشار تورمی و خلق نقدینگی درون زا در نظام پولی کشور شده است.

در حوزه تنظیم گری بازار سال آینده عرضه طلا افزایش خواهد یافت

رئیس بانک مرکزی می‌گوید: در حوزه تنظیم گری بازار سال آینده عرضه طلا افزایش خواهد یافت. طلا مهم‌ترین جایگزین ارز است، ما نمی‌توانیم بدون این که وارد بازار طلا شویم ارز را کنترل کنیم. تلاش ما استفاده از ابزار‌های مختلف بازار محور در این مرکز مبادله ارز و طلای ایران خواهد بود. ما باید بتوانیم مرکزی داشته باشیم تا برای هدایت بازار و مردم آن‌ها بتوانند مرجع باشند.

فرزین به هشت بانک هشدار داد: بانکی که اصلاح نشود، منحل خواهد شد

نمی‌توانیم به مدیریت بازار ارز و نرخ ارز بی توجه باشیم

او گفت: در خصوص سیاست ارزی همچنان بانک مرکزی سیاست یه شکل فعال حضور در بازار را ادامه خواهد داد. نمی‌توانیم به مدیریت بازار ارز و نرخ ارز بی توجه باشیم به دلیل اینکه می‌تواند انتظارات تورمی را تشدید کند و با ایجاد اختلال در عرضه کالا‌های اساسی عوارض رفاهی و اجتماعی ناگواری برجای گذارد.

فرزین اظهار کرد: به ۸ بانک برنامه اصلاح ناترازی داده‌ایم و این موضوع را پیگیری می‌کنیم و در صورتی که بانکی اصلاح‌پذیر نباشد به سمت ادغام یا انحلال برده می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...