چهارمحال و بختیاری؛ رکوردار استان‌های خشک کشور!


چهارمحال و بختیاری؛ رکوردار استان‌های خشک کشور!

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با کاهش ۱۴۵ درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری (۱ مهر تا ۲۸ بهمن) با قرارگرفتن در ردیف نخست استان‌های خشک کشور، رکوردار خشکسالی در کشور شد.

معصومه نوروزی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون میانگین بارش‌ها در استان با کاهش حدود ۱۴۵ میلیمتری معادل ۳۸ درصد کاهش در مقایسه با دوره مشابه میانگین بلندمدت سبب شد تا این استان رکوردار خشک‌ترین استان کشور شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل بارش‌ها در استان که تا اواخر اردیبهشت است بارش‌ها کمتر از نرمال باشد و این در حالی است که میانگین دما‌ها در استان بیشتر از نرمال برآورد می‌شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: وضعیت خشکسالی و کاهش بارش‌ها در استان اهمیت مدیریت مصرف آب استان را به یک ضرورت اساسی تبدیل کرده است.

نوروزی در ادامه در خصوص پیش‌بینی وضعیت جوی استان طی روز‌های آینده گفت: تا چهارشنبه بارش‌های پراکنده‌ای در نوار شمالی استان از جمله کوهرنگ پیش‌بینی می‌شود و در دیگر نقاط استان آسمان صاف تا قسمتی ابری خواهد بود.

وی ادامه داد: برای روز‌های پنجشنبه و جمعه بارشی در استان نخواهیم داشت، اما برای روز‌های شنبه و یکشنبه با عبور یک سامانه بارشی ضعیف از فراز استان برای مناطق شرقی استان بارش‌هایی پیش‌بینی می‌شود.

با پایان یافتن سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ چهارمحال و بختیاری شانزدهمین سال متوالی خشکسالی خود را پشت سر گذاشت.

افزایش دمای هوا و تبخیر آب نیز در وقوع این خشکسالی‌ها تاثیرگذار بوده است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

چهارمحال و بختیاری؛ رکوردار استان‌های خشک کشور!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...