نمایشگاه بین‌المللی تلفن همراه در بارسلونا برگزار می‌شود


نمایشگاه بین‌المللی تلفن همراه در بارسلونا برگزار می‌شود

کمتر از یک هفته دیگر ۸۵ هزار نفر برای شرکت در کنگره جهانی موبایل (MWC) ۲۰۲۴ در گروه نمایشگاه‌های بین‌المللی بارسلونا گرد هم خواهند آمد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در چند سال گذشته، این نمایشگاه به مهم‌ترین رویداد سالانه در زمینه تلفن همراه تبدیل شده است و امسال نیز از ۲۶ تا ۲۹ فوریه در بارسلونا برگزار می‌شود. در این رویداد، سازندگان تلفن همراه، شرکت‌های تلکام و سایر ارائه‌دهندگان فناوری، روزنامه‌نگاران و تحلیلگران برای بحث در مورد اتفاقات پیش روی این صنعت دور هم جمع می‌شوند.

برگزاری چنین رویدادی با شرکت‌کننده‌های زیاد سختی‌های بسیاری دارد. در سال ۲۰۱۹ تعداد شرکت‌کننده‌های کنگره جهانی موبایل 109هزار نفر بود. البته تعداد شرکت‌کننده‌های این رویداد به پای رویداد CES نمی‌رسد. بااین‌حال برای نمایشگاهی که بر روی یک حوزه متمرکز است مشارکت چشمگیری محسوب می‌شود. البته پاندمی کرونا چند سالی به نمایشگاه ضربه زد. حتی در سال ۲۰۲۰ این رویداد لغو شد. در سال ۲۰۲۱ هم نمایشگاه با محدودیت‌هایی برای حضور شرکت‌کننده‌ها برگزار شد. اما در سال‌های بعد کم‌کم تعداد شرکت‌کننده‌ها افزایش پیدا کرد. چنانچه در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ترتیب ۶۰ و ۸۸ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند. برگزارکنندگان این رویداد پیش‌بینی می‌کنند تعداد بازدیدکنندگان امسال مانند سال قبل باشد. هر چند که هنوز نمایشگاه به روزهای اوج خود بازنگشته؛ اما هنوز هم یک رویداد بزرگ و مهم است.

بااین‌حال، قضاوت در مورد سطح فعلی اهمیت این نمایشگاه برای صنعت کمی سخت‌تر شده است. این مسئله به دلیل برخی از روندهای کلان است که تقریباً بر هر رویداد تجاری صنعت فناوری تأثیر گذاشته است. حتی قبل از همه‌گیری هم ارائه‌دهندگان روند جدیدی میان ارائه‌دهندگان بزرگ فناوری شکل گرفته بود و آنها به رویدادهای مستقل روی آورده بودند تا در میان شلوغی رویدادهای بزرگ گم نشوند. کرونا فقط به این روند سرعت بخشید و شرکت‌ها شکل جدیدی از برگزاری رویداد را یعنی پخش زنده کشف کردند.

برخی از غول‌های صنعت دیگر حضور پررنگی در این رویداد ندارند. برای مثال، سامسونگ، در فاصله بین رویدادهای CES و MWC محصولات پرچم‌دار خود را معرفی کرد. البته MWC برای پر کردن جای خالی شرکت‌های بزرگ به سمت استارتاپ‌های کوچک و جذاب هجوم نبرده و سطح مشارکت با رویداد CES متفاوت است.

سطح حضور استارتاپ‌ها در این رویداد قابل قبول است. هر چند که این موضوع MWC را به FYN4 شبیه کرده است. FYN4 یا «چهار سال از الان» یک رویداد برای استارتاپ‌های صنعت موبایل است که هم‌زمان و در کنار MWC برگزار می‌شود. در حال حاضر این رویداد برای دهمین سال طی هفته آینده برگزار خواهد شد. FYN4 مانند پارک یوریکا در رویداد CES است و شبیه یک اتاق پر از استارتاپ است.

شرکت‌های حاضر فرصت پیدا می‌کنند که با مخاطبان این رویداد ارتباط برقرار کنند و مورد توجه قرار بگیرند. شرکت‌های کوچک‌تر هم فرصت دیده شدن به دست می‌آورند؛ چیزی که در صورت عدم حضور در MWC ممکن است مدت‌ها پیدا نکنند. با اینکه MWC به استارت‌آپ‌های اروپایی محدود نمی‌شود، اما به دلیل موقعیت جغرافیایی این رویداد استارتاپ‌های اروپایی پیشتاز هستند. برای آنها حضور در اسپانیا بسیار راحت‌تر از سفر به لاس‌وگاس برای شرکت در CES است.

روندهای غالب بر کنگره جهانی موبایل ۲۰۲۴

به نظر می‌رسد چند روند بر نمایشگاه امسال غالب باشند؛ مثل گجت‌های سلامتی پوشیدنی مانند حلقه‌های هوشمند. عینک‌های نمایشگر و هدست‌های واقعیت مجازی نیز همیشه چیزی برای عرضه در این نمایشگاه‌ها دارند. پس از عرضه ویژن پرو توسط اپل و تمرکز کوالکام بر AR و VR انتظار بحث و گفت‌وگوهای بسیاری در مورد این روند می‌رود.

نمایشگاه MWC به ابزارهای مفهومی به‌خصوص از کمپانی‌های موتورولا و لنوو معروف است. لنوو به‌عنوان یکی از پرماجراترین تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی مصرفی اغلب طرح‌های کشویی یا تاشو ارائه می‌دهد. با اینکه برخی از این ابزارها ممکن است فقط در حد تئوری باقی بمانند؛ اما لنوو به دلیل عرضه محصولات غیرمتعارف و جالب، محبوب است. شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالاً از یک لپ‌تاپ شفاف در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد. همچنین گوشی میان‌رده شرکت ناتینگ تحت عنوان 2a نیز در تاریخ ۵ مارس عرضه می‌شود. شرکت وان پلاس نیز در این نمایشگاه حضور خواهد داشت. سال گذشته وان پلاس در این نمایشگاه از سری ابزارهای مفهومی خود رونمایی کرد. به نظر می‌رسد این شرکت قصد دارد امسال محصول وان پلاس واچ ۲ خود را عرضه کند. همچنین به طور کلی‌تر، باید در همه بخش‌های این رویداد انتظار هوش مصنوعی را داشت. سامسونگ با عرضه S24 که به هوش مصنوعی مجهز، در این عرصه پیشگام است. در این رویداد مانند CES انتظار می‌رود روبات‌ها توجه زیادی به‌ویژه از سوی شرکت‌های اروپایی به خود جلب کنند. اولین خودروی شیائومی امر مهم و جالب دیگری در آن نمایشگاه است.

اما مهم‌تر اینکه MWC یک رویداد مهم برای شرکت‌های مخابراتی است؛ زیرا گفت‌وگوهای مهم پیرامون 6G آغاز شده است. البته باید توجه کرد که ما هنوز در مراحل اولیه توسعه هستیم و تا توافق بر سر استاندارها و عرضه دستگاه‌های سازگار، ۳ یا ۴ سال باقی مانده است. با این حال 5G و 5.5G یک واقعیت ملموس است که توسط شرکت‌های چینی گسترش یافته است. انتظار می‌رود که هواوی برای جبران شکست‌های گذشته‌اش در این زمینه نقش چشمگیری ایفا کند. علاوه بر این، Wi-Fi یک موضوع برجسته در این رویداد خواهد بود و جایگزین Wi-Fi 6E به‌عنوان آخرین استاندارد بی‌سیم خواهد شد.

منبع : کارنگ
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موبایل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست های منشوری و نشستن ناجور شیرین بازیگر نون خ در مکان عمومی !