خبر جدید روسیه درباره برجام / آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای از زبان اولیانوف


خبر جدید روسیه درباره برجام / آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای از زبان اولیانوف

اقتصادنیوز: نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین تأکید کرد: روسیه همیشه این دیدگاه را ابراز می‌کرد که هیچ پلن B واقع‌بینانه‌ای وجود نداشت و هیچ جایگزینی برای برجام نیست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، میخائیل اولیانوف درباره نظر کشورهای غربی‌ در خصوص موضوع هسته‌ای ایران در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: یک سال پیش، تحلیلگران غربی و اغلب مقامات در مورد پلن ناشناخته B برای حل مسئله هسته‌ای ایران گمانه زنی‌های زیادی کردند. روسیه همیشه این دیدگاه را ابراز می‌کرد که هیچ پلن B واقع‌بینانه‌ای وجود نداشت و هیچ جایگزینی برای برجام نیست.

وی تاکید کرد: اکنون می‌بینیم که روسیه حق داشت.

پیشتر نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در مصاحبه‌ای اظهارات نماینده‌های کشورهای اروپایی درباره عدم پایبندی ایران به برجام را «کاملاً ریاکارانه» توصیف کرد.

خبر مرتبط
ادعای اولیانوف درباره مانع تراشی‌ها در توافق هسته ای با ایران

اقتصادنیوز : نماینده روسیه در نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در پی انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران از مانع‌تراشی آمریکا و شرکای اروپایی توافق هسته‌ای برای احیای آن از طریق مذاکرات وین انتقاد کرد.

اولیانوف در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرد که در آغاز مارس سال 2022 توافق بر سر احیای توافق هسته‌ای برجام حاصل شده بود. او گفت: «توافق بر سر بازگرداندن توافق هسته‌ای در واقع به میزان 99 درصد حاصل شده بود. من در راس هیئت روسیه در این مذاکرات بودم و همه چیز دیگر مورد بحث و توافق قرار گرفته بود.»

به گفته این دیپلمات روسیه، ظاهراً در پاییز سال 2022 در واشنگتن تصمیم گرفته شد که لزومی به ورود مجدد به توافق با ایران نیست. او گفت که متعاقب آن، موضع مشابهی توسط انگلیس، فرانسه و آلمان اتخاذ شد و آنها «به سادگی در پشت میز مذاکرات ظاهر نشدند.»

از دیدگاه نماینده دائم فدراسیون روسیه، اظهارات بعدی نمایندگان سه کشور اروپایی مبنی بر عدم پایبندی ایران به برجام «کاملاً ریاکارانه» است، زیرا سند توافق شده در سال 2022 به وضوح تعهدات تهران در برجام را تنظیم می‌کرد.

اولیانوف تأکید کرد: « از جمله اکنون گلایه‌های زیادی درباره این موضوع وجود دارد که ایران اورانیوم را تا 60 درصد غنی می کند و ظاهراً این کار در حال گسترش است، اما طبق توافقی که غربی‌ها از نهایی کردن آن امتناع کردند مقرر شده بود که غنی سازی ایران بیش از 3.67 درصد نباشد. این قابل تحقق است، اما خود غربی‌ها اجازه نمی‌دهند این اتفاق بیفتد.»

در همین ارتباط، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته 29 بهمن ماه در نشست خبری هفتگی خود در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: در ارتباط با برجام همچنان در دستورکار ایران است. همانطور که اعلام شده خنثی سازی تحریم‌ها یکی از رویکردهای دستگاه دیپلماسی است، در عین حال رفع تحریم‌های ظالمانه در چارچوب برجام و برگرداندن دیگر اعضا دنبال می‌شود.

وی افزود: گفتگوهایی در این زمینه انجام شده و رشته‌های ارتباطی تبادل پیام همچنان برقرار است. این مسیر دیپلماتیک همچنان برقرار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا