رکوردشکنی‌های متوالی شبکه بانکی در بازار باز/ بانک‌ها در تب‌و‌تاب نقدینگی


رکوردشکنی‌های متوالی شبکه بانکی در بازار باز/ بانک‌ها در تب‌و‌تاب نقدینگی

در عملیات بازار باز این هفته، رقم سفارش‌های ارسالی بانک‌ها بار دیگر رکورد شکست و بانک مرکزی حدود 145 هزار میلیارد تومان از این طریق به بانک‌ها وام داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی که هر هفته با انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، آمار و ارقام مربوط به نرخ‌های بازار باز و بازار بین بانکی را به‌روزرسانی می‌کند، در روز جاری نیز داده‌های مربوط هفته پایانی بهمن ماه را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد.

با استناد به گزارش متتشر شده از سوی بانک مرکزی، پس از کاهش اندک سفارش‌های ارسالی در بازار باز هفته گذشته، رقم این سفارش‌ها در هفته جاری بار دیگر صعودی شده و رکورد تازه‌ای از خود بجا گذاشته است. همچنین با رشد رقم سفارش‌های ارسال شده توسط بانک‌ها، بانک مرکزی نیز میزان تزریق پول در بازار باز را افزایش داده است.

علاوه بر آن، بررسی‌ها نشان می‌دهند که جزئیات عملیات بازار باز این هفته، تفاوت چندانی با دیگر عملیات‌های بازار باز امسال نداشته است؛ چراکه حداقل نرخ توافق بازخرید همچنان در 23 درصد میخکوب شده و مدت توافق بازخرید نیز هفت روزه است.

رکوردشکنی‌های متوالی شبکه بانکی در بازار باز/ بانک‌ها در تب‌و‌تاب نقدینگی

افزایش دوباره سفارش‌های ارسالی در بازار باز

بر اساس گزارش بانک مرکزی، 23 بانک و موسسه اعتباری که در حراج بازار باز منتهی به 30 بهمن ماه سال 1402 شرکت کرده‌اند، در مجموع 171.1 هزار میلیارد تومان سفارش برای جذب نقدینگی از بانک مرکزی ارسال کرده‌اند.

این رقم که از یک سو در مقایسه با هفته گذشته 10.5 هزار میلیارد تومان رشد کرده و از سویی دیگر، رکورد هشت ماهه سفارش‌های ارسال در بازار باز را شکسته است. همچنین با چشم‌پوشی از عملیات بازار باز هفته منتهی به دهم خرداد ماه امسال، میزان سفارش‌های ارسالی در بازار باز این هفته جاری، سقف تاریخی این رقم محسوب می‌شود.

دژاوو در بازار باز

بانک مرکزی در واکنش به این رشد در سفارش‌های ارسالی بانک‌ها، رقم وام‌دهی خود در این بازار را حدود 200 میلیارد تومان افزایش داد تا بار دیگر 144.9 هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی وام دهد؛ رقمی که با توجه به تکرار آن در پنج هفته متوالی، به نظر می‌رسد سقف جدید تعیین شده برای تزریق پول در بازار باز از سوی بانک مرکزی باشد.

البته در همین بازه زمانی، 145.4 هزار میلیارد تومان از مبلغی که بانک مرکزی پیش‌تر به بانک‌ها وام داده بود، سررسید شد تا این مبلغ به منابع بانک مرکزی بازگردد.

رکوردی جدید در بازار بین بانکی

بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی، معطوف به جزئیات عملکرد مهم‌ترین نهاد پولی کشور در بازار بین بانکی است که از یک رکوردشکنی دیگر در بازار شبانه این هفته حکایت دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که 6 بانک و موسسه اعتباری در بازار بین بانکی این هفته، حدود 70 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده‌اند که این رقم، بالاترین میزان ثبت شده در این بازار از نیمه اردیبهشت ماه به این سو به حساب می‌آید. در مقابل اما بانک‌ها 70.7 هزار میلیارد تومان از قرض خود را در همین مدت به بانک مرکزی پس دادند.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آمریکا به دیوان بین‌المللی کیفری: سراغ اسرائیل بروید سراغتان می‌آییم