93 هزار فقره وام ازدواج کمتر از سال گذشته پرداخت شد/ صف وام ازدواج کوتاه‌تر می‌شود؟


93 هزار فقره وام ازدواج کمتر از سال گذشته پرداخت شد/ صف وام ازدواج کوتاه‌تر می‌شود؟

تا پایان بهمن ماه سال جاری 149.6 هزار میلیارد تومان در قالب 732 هزار فقره، وام ازدواج به متقاضیان پرداخت شده و صف این تسهیلات نیز به 194 هزار نفر رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با پایان بهمن ماه، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی آمار و ارقام پرداخت وام ازدواج در پایان یازدهمین ماه سال را اعلام کرد. آنگونه که مهدی صحابی از عملکرد بانک‌های کشور در زمینه پرداخت این تسهیلات گزارش داده، مبلغ وام‌های ازدواج پرداخت شده به متقاضیان در 11 ماهه سال جاری، با رشدی قابل توجه در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته مواجه شده و 110 درصد از سهمیه تکلیف شده در این زمینه محقق شده است. اما موضوع نادیده گرفته شده در گزارش‌های بانک مرکزی از داده‌های پرداخت این تسهیلات، کاهش چشمگیر تعداد افرادی است که توانسته‌اند به این تسهیلات دست پیدا کنند.

رشد 28 درصدی مبلغ پرداخت وام ازدواج

مطابق اظهارات مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، از ابتدای سال 1402 تا پایان بهمن ماه، شبکه بانکی کشور 149.6 هزار میلیارد تومان در قالب 732 هزار فقره، وام ازدواج به متقاضیان پرداخت کرده است.

مقایسه این آمار با وضعیت پرداخت وام ازدواج در دوره مشابه سال 1401 نشان‌دهنده آن است که مبلغ تسهیلات ازدواج پرداختی در سال جاری رشدی 28 درصدی را رقم زده است.

تعداد تسهیلات ازدواج کاهشی شد

اگرچه آمار و ارقام دقیقی از وضعیت پرداخت وام ازدواج از آغاز سال 1401 تا پایان بهمن ماه آن سال در وبسایت بانک مرکزی وجود ندارد، اما می‌توان با استفاده از داده‌های گزارشی که بانک مرکزی در 23 بهمن ماه سال گذشته از وضعیت پرداخت این تسهیلات تا آن زمان منتشر کرده بود، مقایسه‌ای بین تعداد تسهیلات پرداختی در 11 ماهه امسال و سال گذشته انجام داد.

بر این اساس، بانک‌های کشور از ابتدای سال 1401 تا روز 23 بهمن ماه، به 825 هزار نفر از متقاضیان وام داده بودند. به عبارت دیگر، تعداد وام‌های ازدواج پرداختی تا پایان بهمن ماه سال جاری و طی مدت زمانی که هفت روز بیشتر از سال گذشته بوده، حدود 93 هزار فقره کاهش یافته است.

صف وام ازدواج کوتاه‌تر شد

بخشی دیگر از گزارش بانک مرکزی مربوط به وضعیت کنونی صف وام ازدواج است. با استناد به گزارش بانک مرکزی، تعداد افراد در انتظار برای دریافت تسهیلات ازدواج با اضافه شدن بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت از 270 هزار نفر به 194 هزار نفر در پایان بهمن ماه کاهش یافته است. همچنین صحابی اعلام کرده که پیگیری به حداقل رساندن متقاضیان در صف این تسهیلات، با جدیت در دستور کار بانک مرکزی و بانک‌های عامل قرار دارد و انتظار می‌رود که تا پایان سال جاری تعداد متقاضیان در صف تسهیلات ازدواج کاهش یابد.

این در حالیست که افزایش قابل توجه مبلغ وام ازدواج در سال اخیر، نگرانی‌ها از دشوارتر شدن دریافت وام ازدواج و طولانی‌تر شدن صف دریافت این وام را تشدید کرده است.

مقایسه مبلغ تصویب شده برای تسهیلات ازدواج در سال 1403 با سال جاری حاکی از آن است که مبلغ وام ازدواج پسران زیر 25 سال و دختران زیر 23 سال معادل 59 درصد و مبلغ ازدواج زوج‌هایی که مشمول این شرایط نیستند، 67 درصد افزایش خواهد یافت.

با این وجود، منابع در نظر گرفته شده برای پرداخت مجموع تسهیلات ازدواج، فرزندآوری، ودیعه، خرید یا ساخت مسکن در سال آینده 50 درصد بیشتر از امسال و این اختلاف، می‌تواند سبب ادامه روند نزولی تعداد پرداخت این تسهیلات در سال آینده شود.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...