افزایش نگران‌کننده بیماری سرخک در جهان


افزایش نگران‌کننده بیماری سرخک در جهان

ایتنا - سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه، پس از گزارش بیش از ۳۰۶ هزار مورد ابتلا به سرخک در سراسر جهان در سال گذشته که در مقایسه با سال ۲۰۲۲ افزایش ۷۹ درصدی را نشان می‌دهد، نسبت به گسترش سریع سرخک ابراز نگرانی کرد.


ناتاشا کروکرافت، مشاور سرخک و سرخجه سازمان، گفت: «ما بسیار نگران اتفاقاتی هستیم که در حال وقوع است.»

برای بدست آوردن اعداد دقیق‌تر، آژانس بهداشت سازمان ملل هر سال اعداد را مدل می‌کند. آخرین برآوردهای آن حاکی از ۹.۲ میلیون عفونت سرخک و حدود ۱۳۶ هزار مرگ در سال ۲۰۲۲ است.

کروکرافت گفت که سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش ۴۳ درصدی مرگ و میر نسبت به سال قبل بود.

وی از طریق لینک ویدیویی از قاهره به خبرنگاران در ژنو افزود که با توجه به افزایش تعداد موارد، ما انتظار داریم در سال ۲۰۲۴ نیز افزایش مرگ و میر را شاهد باشیم. سال جاری پر از چالش‌های دشوار خواهد بود.

او گفت که بیش از نیمی از کشورهای جهان در حال حاضر تا پایان سال در معرض خطر شیوع قابل توجه سرخک قرار دارند. تخمین زده می‌شود که حدود ۱۴۲ میلیون کودک در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

سرخک یک بیماری بسیار مسری است که توسط ویروسی ایجاد می‌شود که عمدتا به کودکان حمله می‌کند. جدی‌ترین عوارض آن شامل کوری، تورم مغز، اسهال و عفونت‌های حاد تنفسی است.

کروکرافت گفت که دلیل اصلی این تعداد تورم «کاهش» کمپین‌های واکسیناسیون است.

حداقل ۹۵ درصد از کودکان برای جلوگیری از شیوع سرخک باید به طور کامل علیه این بیماری در یک منطقه واکسینه شوند، اما نرخ جهانی واکسیناسیون به ۸۳ درصد کاهش یافته است.

تفاوت در نوع عفونت‌ها و شکل مرگ و میر بر اثر این بیماری در نقاط مختلف مشهود بوده است.

کروکرافت خاطرنشان کرد که ۹۲ درصد از همه کودکانی که بر اثر سرخک می‌میرند در میان کمتر از یک چهارم جمعیت جهان به‌ویژه در فقیرترین کشورها زندگی می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی