وزیر خارجه مجارستان: برای جلوگیری از گسترش منازعه در منطقه به تهران آمدم


وزیر خارجه مجارستان: برای جلوگیری از گسترش منازعه در منطقه به تهران آمدم

وزیر خارجه مجارستان گفت: امروز به تهران آمدم تا به جلوگیری از گسترش منازعه در منطقه کمک و از تشدید اوضاع در خاورمیانه جلوگیری کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی با همتای مجارستانی خود گفت: امروز با هدف برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بوداپست و تهران وزیر امورخارجه مجارستان در ایران حضور دارند، گفتگو‌های نتیجه بخشی را با همکارم دکتر خاندوزی پیش از ظهر امروز داشتند.

وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه سخنرانی خود در نشست مطبوعاتی مشترک خود با وزیر امورخارجه مجارستان گفت: ما امروز همانطور که اشاره کردم در دو بخش شاهد کمیسیون اقتصادی بودیم و گفتگو‌های مهمی را با آقای سیارتو داشتیم.

وی در ادامه افزود: در حوزه‌های مهمی تبادل دانشجو و گردشگری مورد توجه روسای کمیسیون اقتصادی دو کشور قرار گرفت در همه حوزه‌ها روابط تهران و بوداپست در مسیر درستی قرار دارد. در جریان گفتگو‌های امروز علاوه بر مناسبات دو جانبه و ضرورت بر اجرای توافقات کمیسیون که مورد تاکید رئیس جمهور است به برحی از موضوعات منطقه‌ای و بین المللی پرداختیم و طبعا یکی از موضوعات مهم غزه و احقاق حقوق مردم فلسطین است.

دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه گفت: صرف نظر بر اختلاف دیدگاه ایران و مجارستان بر توقف نسل‌کشی تاکید میکنیم و با آقای سیارتو گفتگوی صریحی درباره منطق ایران برای حمایت از غزه داشتیم. از آقای سیارتو خواستم مجارستان همه تلاش خود برای توقف جنگ علیه مردم غزه به کار گیرند.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: بار دیگر اتهامات بی اساس مطروحه بر استفاده روسیه از سلاح‌های ایرانی در جنگ اوکراین را محکوم میکنم و طرح این ادعا‌ها به مرحله کسل کننده‌ای رسیده است. امروز در لاهه معاون حقوقی وزارت امور خارجه ضمن مشارکت مواضع جمهوری اسلامی ایران را به صراحت اعلام کرد. تلاش مشترک امریکا و انگلیس برای کشاندن دامنه جنگ به یمن خطای استراتژیک است.

پیتر سیارتو وزیر خارجه مجارستان نیز در نشست مطبوعاتی با امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان گفت: این نقش و وظیفه دیپلماسی است که کشور‌ها همیشه با یکدیگر صحبت کنند. مخصوصا زمانی که چالش‌هایی فراروی ما قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: ساده خواهد بود که با یکدیگر پیغام رد و بدل کنیم، ولی این شجاعانه‌تر است که با یکدیگر ملاقات کنیم. کار شجاعانه این است که همدیگر را ببینیم و صحبت کنیم. امروز به تهران امدم تا به جلوگیری از گسترش منازعه در این منطقه کمک و از تشدید اوضاع در خاورمیانه جلوگیری کنیم.

وزیر امورخارجه مجارستان در ادامه تاکید کرد و گفت: تشدید اوضاع در منطقه میتواند برای امنیت جهانی تهدید بزرگی باشد. من توانستم به اینجا بیاییم، زیرا احترام زیادی برای شما (ایران) قایل هستیم.

سیارتو ادامه داد: ما انقدر برای ایران احترام قائلیم که سال بعد ۱۰۰ امین سالگرد روابط دو کشور را خواهیم داشت. روابط ما بسیار قوی است. ۲۰۰۰ نفر ازشهروندان شما در مجارستان حضور دارند.

مجارستان نگران جنگی است که در خاورمیانه در جریان است. وظیفه جامعه جهانی این است که اطمینان حاصل کند که اوضاع تشدید نشود. اگر کشوری به جنگ اضافه شود دیگر نمیتوان جلوی ان را گرفت. تمام نقش افرینان باید مسیولانه برخورد کنند. از نقش ایران در این زمینه استقبال میکنیم و مهم می‌دانیم.

وزیر خارجه مجارستان گفت: به اقای وزیر (امیرعبداللهیان) گفتم که در لبنان بودم و این کشور نمیخواهد اوضاع تشدید شود. فکر میکنم اجرای توافق هسته‌ای می‌تواند به بهبود امنیت جهانی کمک کند. من تشکر میکنم که توانستم با وزیر خارجه ایران صحبت کنم. ایشان همیشه در دسترس هستند. امیدوارم این بحث‌های امروز کمک کند به ارتقای فهم مشترک ما از یکدیگر.

منبع : برنا
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا