4 نکته مغفول در پرونده کلاهبرداری کوروش کمپانی


4 نکته مغفول در پرونده کلاهبرداری کوروش کمپانی

مسئله کلاهبرداری کوروش کمپانی را نباید محدود به تبلیغات کرد در حالی که بسترهای چنین کلاهبرداری همچنان از بین نرفته است و باید هر چه سریعتر نسبت به بسترزدایی و جلوگیری از اقدامات مشابه اقدام شود.

4 نکته مغفول در پرونده کلاهبرداری کوروش کمپانی

به گزارش راهبرد معاصر؛ چندی پیش شرکت کوروش کمپانی با استفاده از مدل کلاهبرداری پانزی اقدام به پیش‌فروش آیفون‌های ارزان قیمت کرد. این شرکت با تبلیغات گسترده توانست تا اعتماد برخی از مردم را به خود جلب کند. براین اساس شاهد بودیم که این فرد پس از حساسیت رسانه‌های و نهادهای ناظر از کشور فرار کرد. پس از این اتفاق ناظران به محورهای مختلفی در خصوص چرایی آن و بسترهایی که در نهایت منجر به این کلاهبرداری شد، اشاره کردند.

برخی سلبریتی‌هایی را که تبلیغات این چهره‌ها کردند مقصر می‌دانستند. با این وجود عوامل اصلی که بستر چنین کلاهبرداری را فراهم کردند بسیار فراتر از این افراد است. کارشناسان تاکید دارند که در حوزه مبارزه با فساد باید گلوگاه‌های آن شناسایی و بسترزدایی انجام شود، چرا که اگر این اتفاق رخ ندهد در عمل شاهد تکرار تجربیات مشابه خواهیم بود.

بر همین اساس در این گزارش به 4 عامل اصلی که بستر این کلاهبرداری پانزی توسط کوروش کمپانی را ایجاد کردند و پرداختن به آنها می‌تواند سبب شفاف شدن کلیت ماجرا و کمک به رفع چالش‌ها شود، اشاره خواهیم کرد.

کوتاهی شرکت‌های واردکننده در نظارت بر زنجیره فروش/ آیا واردکنندگان متخلف نقره‌داغ می‌شوند؟

اولین محور در خصوص زنجیره فروش کالاهای با دوام است. در سال 1397 برخی واردکنندگان به دلیل گران فروشی در زنجیره کالا و زمانی که کالا به مصرف‌کننده نهایی می‌رسید جریمه شدند و حتی احکام قضائی برای آنها در نظر گرفته شد. حال سوال این است که در شرایطی که چنین سابقه‌ای در گذشته وجود داشته است، آیا واردکنندگان آیفون مسئولیتی در زمینه نظارت برزنجیره نداشته‌اند؟ این واردکنندگان چه اقدامی در خصوص مسئولیت خود انجام نداده‌اند که در نهایت منجر به کلاهبرداری کوروش کمپانی شده است و اینکه آیا نهاد ناظری که در سال‌های گذشته به واسطه تخلفات این حوزه با واردکنندگان برخورد کرد قصد ورود دارد یا خیر؟

اینها سوالاتی است که با توجه به سوابق قبلی وجود دارد و باید دید که اراده نهادهای ناظر با وجود الزامات قانونی قابل استناد، تا چه اندازه برای جلوگیری از تجربیات مشابه جدی است.

نوشداروی بی‌فایده انجمن واردکنندگان پس از کلاهبرداری/ هشداری به واردکنندگان برای عدم تامین کالای پیش فروش داده نشد

چند روز پیش و در اواخر بهمن ماه بود که انجمن واردکنندگان موبایل در نامه‌ای به یک باشگاه ورزشی در خصوص احتمال تکرار تجربه کوروش کمپانی توسط اسپانسر این باشگاه هشدار داد. نکته‌ای که وجود داشت این بود که همین نامه هشدار آمیز نیز پس از پیگیری این موضوع توسط رسانه‌ها نسبت به شرکت مورد اشاره منتشر شد.

این در حالی بود که انجمن واردکنندگان مکلف بود تا به منظور دفاع از حقوق مصرف‌کنندگان و جلوگیری از این کلاهبرداری، همان زمان که شرکت کوروش کمپانی ادعای واردات هفتگی دو هزار آیفون را مطرح کرد باید در خصوص این شرکت هشدار می‌داد نه آنکه پس از فرار این فرد از کشور بگویند که اساسا مجوز واردات نداشته است. اگر انجمن واردکنندگان در همان بازه زمانی اقدام می‌کرد و جلوی ادعاهای کوروش کمپانی را می‌گرفت می‌توانستیم انتظار داشته باشیم که اساسا جلوی این کلاهبرداری پیش از آنکه به چنین ابعادی برسد گرفته شود.

بحث دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که اعضای انجمن واردکنندگان در حقیقت تامین کنندگان آیفون‌های کوروش کمپانی بودند بنابراین این انجمن باید نسبت به عدم تامین کالای پیش‌فروش از سوی اعضای خود برای کوروش کمپانی اقدام می‌کرد اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد.

ضرورت کسر کردن سود منتفعین بازی پانزی

نکته سومی که در خصوص کلاهبرداری کوروش کمپانی وجود دارد این است که برخی از افراد در راستای جلب اعتماد مردم، از این شرکت آیفون دریافت کردند و سپس دوباره و برای کسب سود بیشتر اقدام به خرید آیفون‌های دیگری کردند که در نهایت به واسطه فرار مالک این شرکت از کشور دچار خسارت شدند. حال این افراد نیز برای دریافت خسارت به قوه قضائیه مراجعه کردند.

در خصوص این دسته و محاسبه خسارت ناشی از آن لازم است تا ابتدا سود دریافت آیفون‌های قبلی محاسبه و از مجموع مبلغ کسر شود تا در نهایت رقم مجموع به صورت حقیقی مشخص شود.

خدمات پس از فروش غیر رسمی و رویه وردات رانتی دو بال کلاهبرداری پانزی

نکته پایانی در خصوص بسترهای ظهور شرکت‌هایی مانند کوروش کمپانی، مربوط به رویه وارداتی رانتی این محصولات و خدمات پس از فروش غیر رسمی است. آیفون‌ها براساس رویه رانتی واردات در برابر صادرات خود وارد کشور می‌شوند که ارز آن از محل صادرات برخی محصولات مشخص تامین می‌شود. عمده این صادرکنندگان تجربه‌ای در زمینه واردات نداشتند.

به گفته مقامات مسئول وزارت صمت این مسئله سبب بروز خسارت ارزی برای کشور و خسارت ریالی برای مصرف‌کنندگان شد چرا که قرار بود تنها کالای نو وارد کشور شود اما در عمل شاهد ورود آیفون‌های رفرش و ریپک نیز بودیم. نکته دیگری که وجود داشت این بود که هدف از ممنوعیت واردات آیفون 14 و 15، کاهش نیاز ارزی این حوزه بود اما در عمل شاهد بودیم که به علت تبلیغات گسترده و پیش‌فروش آیفون توسط کوروش کمپانی و شرکت‌های مشابه آن واردات آیفون در 10 ماهه به یک میلیارد دلار رسید.

در حوزه خدمات پس از فروش نیز شاهد هستیم که در نبود نمایندگی های رسمی برند اپل در ایران شرکت‌های دیگری گارانتی و خدمات پس از فروش را برعهده می‌گیرند. اتفاقا کوروش کمپانی نیز کار خود را تعمیرات آیفون آغاز کرد. همین گارانتی‌ها و خدمات پس از فروش غیر رسمی بستری برای زیان مصرف‌کنندگان تبدیل شده است چرا که مشاهده شده پس از مراجعه مصرف‌کننده به شرکت گارانتی، شرکت به دلیل رفرش و ریپک بودن گوشی از پذیرش آن خودداری کرده است.

این چهار محور از جمله عوامل اصلی هستند که بستر کلاهبرداری کوروش کمپانی را فراهم کردند. در صورتی که هر کدام از این حلقه‌ها کار خود را به درستی انجام داده بود اساسا شرکتی مانند کوروش کمپانی ظهور نمی‌کرد. بنابراین این انتظار وجود دارد تا با وجود این تجربه تلخ، شاهد بسترزدایی فساد از این حوزه در آینده نزدیک باشیم./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مجموعه جمله و متن در مورد شهادت و شهیدان وطن