درگ پورشه 918 و فراری SF90، هایپرکار دیروز یا سوپراسپرت امروز؟


درگ پورشه 918 و فراری SF90، هایپرکار دیروز یا سوپراسپرت امروز؟

پورشه ۹۱۸ یکی از آغازگران انقلاب هیبریدی در هایپرکارها بود و فراری SF90 فرزند این انقلاب است. در مبارزهٔ بین این دو برنده چه کسی خواهد بود؟ زمانی که گوردون موری مک‌لارن F1 را مهندسی کرد، در جهان ماشین ناگهان دوران جدیدی آغاز شد. این شروع...

پورشه ۹۱۸ یکی از آغازگران انقلاب هیبریدی در هایپرکارها بود و فراری SF90 فرزند این انقلاب است. در مبارزهٔ بین این دو برنده چه کسی خواهد بود؟

درگ پورشه 918 و فراری SF90، هایپرکار دیروز یا سوپراسپرت امروز؟

زمانی که گوردون موری مک‌لارن F1 را مهندسی کرد، در جهان ماشین ناگهان دوران جدیدی آغاز شد. این شروع داستان هایپرکارها بود که جنگ اسب بخار را به سطحی غیرقابل درک برای سوپراسپرت‌ها ارتقاء دادند. پس‌ازاین بود که بوگاتی، کونیگزگ، پورشه و فراری همگی به این بخش نوظهور وارد شدند. پس‌ازاینکه ویرون به نقطهٔ عطف هایپرکارها تبدیل شد، تثلیث مقدس پورشه ۹۱۸، مک‌لارن P1 و فراری لافراری شکل گرفت. این خودروها نشان دادند که از قوای محرکهٔ هیبریدی هم می‌توان برای تولید پرفورمنس شگفت‌انگیز و دستیابی به شتاب‌های گیج‌کننده استفاده کرد.

درگ پورشه 918 و فراری SF90، هایپرکار دیروز یا سوپراسپرت امروز؟

پورشه ۹۱۸ زمانی که به بازار آمد، بلافاصله رکورد سرعت ویرون را در ۴۰۰ متر شکست و در آن زمان شبیه یک انقلاب در دنیای هایپرکارها محسوب می‌شد. قوای محرکهٔ هیبریدی در این سه خودرو آن‌قدر موفقیت‌آمیز بود که در حال حاضر به رویه‌ای معمول برای سازندگان سوپراسپرت تبدیل شده است. از این طریق بود که امروز فراری SF90 را داریم. خودرویی که قدرت و پرفورمنس فوق‌العادهٔ هایپرکارهای یک دهه پیش را در کلاس و قیمت سوپراسپرت‌ها ارائه می‌کند؛ اما آیا یکی از بنیان‌گذاران قوای محرکهٔ هیبریدی می‌تواند حریف فرزند جوانی که از آن انقلاب بیرون آمده است شود؟ این سؤالی است که کارواو قصد دارد در جدیدترین درگ خود به آن پاسخ دهد.

درگ پورشه 918 و فراری SF90، هایپرکار دیروز یا سوپراسپرت امروز؟

ازآنجایی‌که پورشه ۹۱۸ در سال ۲۰۱۳ و فراری SF90 در سال ۲۰۱۹ معرفی شده‌اند، این دو ماشین شش سال باهم اختلاف سن دارند. پورشه از یک شاهکار ۴.۶ لیتری V8 تنفس طبیعی استفاده می‌کند که توسط دو موتور الکتریکی همراهی می‌شود. پیشرانهٔ بنزینی با ۶۰۸ اسب بخار قدرت به چرخ‌های عقب نیرو می‌دهد درحالی‌که موتورهای الکتریکی هم ۲۸۶ اسب بخار به این رقم اضافه می‌کنند و مجموع خروجی را به ۸۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسانند. نسخهٔ معمولی این خودرو ۱۶۷۵ کیلوگرم وزن دارد اما نمونهٔ حاضر در درگ از نسخهٔ وایساخ است که حدود ۴۵ کیلوگرم وزن کمتری دارد.

درگ پورشه 918 و فراری SF90، هایپرکار دیروز یا سوپراسپرت امروز؟

از سوی دیگر، فراری خودرویی قوی‌تر و سبک‌تر است. این سوپراسپرت ایتالیایی به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۷۸۰ اسب بخار قدرت به همراه سه موتور الکتریکی با ۲۲۰ اسب بخار قدرت مجهز است که مجموعاً ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. SF90 همچنین با ۱۵۷۰ کیلوگرم وزن، حدود ۶۴ کیلوگرم از رقیب آلمانی سبک‌تر است؛ بنابراین، پیش‌بینی برندهٔ این رقابت جذاب دشوار نخواهد بود اما آیا در دنیای واقعی همان اتفاقی رخ خواهد داد که اعداد روی کاغذ نشان می‌دهند؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.

مشخصات فنی

فراری SF90 استراداله پورشه ۹۱۸ اسپایدر
پیشرانه ۴ لیتری V8 توربو هیبریدی ۴.۶ لیتری V8 هیبریدی
قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار ۸۸۷ اسب بخار
گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر ۱۲۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۱۵۷۰ کیلوگرم ۱۶۳۴ کیلوگرم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...